INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka dotyczy bezprecedensowej obecności czeskich i słowackich twórców w polskim teatrze lalek XX i XXI wieku. Podstawowe pytania oscylują wokół zagadnień przenikania wpływów i inspiracji między teatrami lalkowymi Czech, Słowacji i Polski, a także pytań czy i w jakim stopniu tak znacząca obecność w polskim teatrze lalek twórców czeskich i słowackich jest uwarunkowana słabnącą kondycją polskiego teatru, otwarciem granic, wspólnotą kulturowych odniesień wobec zjednoczonej Europy, czy może jest ona wynikiem stałych fluktuacji kulturowych będących efektem bliskości geograficznej i historycznej naszych narodów.
Recenzje książki ukazały się na stronach:
- czasopisma internetowego „Sprawy Nauki” nr 10 (203) październik 2015 (recenzja dostępna pod adresem: www.sprawynauki.edu.pl, 27 września 2015 r.),
- Sekcji polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych AICT/IATC (recenzja dostępna pod adresem: www.aict.art.pl, 06 października 2015 r.).
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 410 |
Kategoria | Teatr |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-161-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Tam, gdzie był most
do koszyka
Tam, gdzie bzy sięgają nieba
do koszyka
Tam gdzie czekał anioł
do koszyka
Tam gdzie czekał anioł
do koszyka
Tam, gdzie diabeł ma młode
do koszyka
Tam, gdzie diabeł ma młode
do koszyka
Tam, gdzie diabeł mówi dobranoc
do koszyka
Tam, gdzie diabeł mówi dobranoc
do koszyka
Tam gdzie idę wieczorem
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Podziękowania / | 9 |
Wstęp / | 11 |
Zanim zacznie się opowieść… / | 29 |
CZĘŚĆ 1 | |
Od zakończenia II wojny światowej do przemian lat 80. XX w. / | 49 |
1. Tradycja i socrealizm / | 51 |
2. Pierwsze jaskółki zmian w teatrze lalek w Czechosłowacji / | 59 |
3. Festiwale / | 68 |
4. Pierwsze kontakty z Czechosłowacją Jana Dormana / | 77 |
5. Edukacja teatralna lalkarzy / | 88 |
6. Literatura teatralna / | 95 |
6.1. Literatura Czechosłowacji w polskich teatrach lalek / | 95 |
6.2. Polskie inscenizacje czeskich sztuk / | 100 |
6.3. Polska literatura dramatyczna dla dzieci w Czechosłowacji / | 103 |
7. Lata przełomu / | 107 |
7.1. Polska / | 107 |
7.2. Czechosłowacja / | 112 |
7.3. Praska wiosna / | 113 |
8. Najważniejsze ośrodki nowego teatru lalek w Czechosłowacji / | 115 |
8.1. Liberec / | 115 |
8.2. Hradec Králové / | 119 |
8.2.1. Janosik / | 122 |
8.3. Pilzno / | 125 |
8.4. Praga / | 126 |
8.5. Teatry na Słowacji / | 128 |
8.6. Podsumowanie / | 130 |
9. W poszukiwaniu „nowego” / | 133 |
9.1. Walka o lalki / | 133 |
9.2. Polski teatr lalek lat 80. / | 137 |
10. Czeskie i słowackie teatry na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Bielsku-Białej / | 142 |
CZĘŚĆ | 2 |
Twórcy z Czech i Słowacji w polskich teatrach na Śląsku / | 155 |
1. Początki współpracy / | 157 |
1.1. Wałbrzych / | 157 |
1.2. Polacy z Zaolzia w śląskich teatrach lalek / | 162 |
2. Karel Brožek / | 170 |
2.1. Król Jeleń / | 172 |
2.2. Tematy historyczne / | 174 |
2.3. Teatr w Galerii / | 176 |
2.4. Współpracownicy / | 181 |
3. Petr Nosálek / | 183 |
3.1. Divadlo loutek Ostrava / | 185 |
3.2. Opole / | 188 |
3.3. Współpraca z Martą Guśniowską / | 191 |
3.4. Misteria / | 193 |
3.5. Teatr romantyczny / | 199 |
3.6. O diabełku Widełku / | 203 |
3.7. Ważne tematy dla najmłodszych / | 205 |
3.8. Tristan i Izolda / | 207 |
3.9. Współpracownicy / | 209 |
3.9.1. Scenografowie / | 209 |
3.9.2. Kompozytorzy / | 213 |
4. Inni twórcy czescy / | 220 |
4.1. Josef i Jakub Kroftowie / | 220 |
4.2. Miroslav Vildman / | 226 |
4.3. Jan Polívka / | 227 |
4.4. Libor Štumpf / | 231 |
5. Marián Pecko / | 233 |
5.1. Inscenizacje bielskie / | 234 |
5.2. Inscenizacje opolskie / | 243 |
5.2.1. Iwona księżniczka Burgunda / | 248 |
6. Inni twórcy słowaccy w Polsce / | 254 |
6.1. Mistrzowski team Mariána Pecki / | 255 |
6.2. Ondrej Spišak i František Lipták / | 260 |
Zakończenie / | 264 |
Aneksy | |
1. Oryginalne brzmienie cytatów czeskich i słowackich użytych w przypisach w tłumaczeniu Ewy Tomaszewskiej / | 277 |
2. Teatry czeskie i słowackie na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Bielsku-Białej / | 282 |
3. Udział Czechów i Słowaków w imprezach towarzyszących Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek w Bielsku-Białej / | 289 |
4. Obecność czeskich i słowackich twórców w repertuarze polskich teatrów lalek na Śląsku w latach 1945–2011 / | 290 |
5. Zestawienia prac teatralnych czeskich i słowackich reżyserów w Polsce / | 305 |
6. Zestawienia prac teatralnych czeskich i słowackich scenografów w Polsce / | 311 |
7. Inscenizacje Petra Nosálka z muzyką Pavla Helebranda / | 326 |
Bibliografia / | 329 |
Indeks nazwisk / | 343 |
Shrnuti / | 363 |
Summary / | 371 |