POLECAMY
Format:
ibuk
Zabawki dziecięce stanowią ważny element kultury. Należy podkreślić, że zabawki i zabawy z ich wykorzystaniem były odbiciem oczekiwań społecznych danej epoki wobec dzieci oraz głoszonych poglądów pedagogicznych. Były istotnym elementem procesu wychowania – to właśnie one miały bawić, wychowywać, socjalizować i przygotowywać do pełnienia odpowiednich ról w społeczeństwie. Publikacja ma charakter interdyscyplinarny, została przygotowana w perspektywie historyczno-pedagogicznej. Autorki skupiły się na problematyce zabawek dziecięcych otrzymywanych w okresie świąt Bożego Narodzenia i ich wychowawczym znaczeniu. Tradycje bożonarodzeniowe są tłem do analizy problematyki świątecznych zabawek dziecięcych. Dawanie podarków – a szczególnie zabawek – to istotny aspekt obchodów bożonarodzeniowych; znaczenie ma kto, kiedy, jak i po co obdarowywał podarunkami. Ważny jest też czas poprzedzający bezpośrednio święta, w którym rodzice/dorośli dokonywali wyboru prezentów, a dzieci o nich marzyły i z niepokojem oraz niecierpliwością ich oczekiwały. Autorki w pracy wykorzystały różne źródła z badanego okresu: zarówno pisane, jak również ikonograficzne.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Historia wychowania |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3434-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Niezwykłe historie zwykłych ludzi
do koszyka
Niezwykłe historie zwykłych ludzi
do koszyka
Zwykli śmiertelnicy
do koszyka
Zwykła dziewczyna
do koszyka
Zwykła historia
do koszyka
Zwykła historia
do koszyka
Spis treści
Wstęp (Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Monika Nawrot-Borowska) | 9 |
Rozdział 1 | 25 |
Święta Bożego Narodzenia na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku, czyli słów kilka o świątecznych tradycjach i obdarowywaniu zabawkami (Katarzyna Kabacińska-Łuczak) | 25 |
1.1. Czas świąteczny | 26 |
1.2. Święta Bożego Narodzenia w kulturze polskiej | 29 |
1.3. Dawanie podarków | 40 |
Rozdział 2 | 61 |
Przed świętami…, czyli o kłopotach dużych i małych z wyborem zabawek (Monika Nawrot-Borowska) | 61 |
2.1. Co kupić dziecku? Porady dla rodziców i reklamy prasowe | 62 |
2.2. Dziecięce marzenia o świątecznych zabawkach | 100 |
Rozdział 3 | 111 |
Poczet Darczyńców, czyli kto i kiedy obdarowywał dzieci zabawkami? (Katarzyna Kabacińska-Łuczak) | 111 |
3.1. Święty Mikołaj | 116 |
3.2. Gwiazdor | 130 |
3.3. Gwiazdka | 136 |
3.4. Aniołek | 140 |
3.5. Choinka | 147 |
3.6. Dorośli | 156 |
Rozdział 4 | 163 |
Co dla kogo, czyli zabawki dla małych dzieci, dziewczynek i chłopców (Katarzyna Kabacińska-Łuczak) | 163 |
4.1. Zabawki dla małych dzieci | 171 |
4.2. Zabawki dla dziewczynek | 178 |
4.3. Zabawki dla chłopców | 194 |
Rozdział 5 | 209 |
Święta czasem dzielenia się z potrzebującymi, czyli o braterskiej miłości i ofiarowywaniu zabawek (Monika Nawrot-Borowska) | 209 |
5.1. Pomoc biednym i potrzebującym | 210 |
5.2. Dzielenie się zabawkami | 222 |
Rozdział 6 | 235 |
O domowej „produkcji” zabawek, czyli samodzielnym ich wykonywaniu (Monika Nawrot-Borowska) | 235 |
6.1. Tworzenie zabawek-prezentów i świątecznych rozrywek | 236 |
6.2. Zabawki na choinkę | 252 |
Zakończenie (Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Monika Nawrot-Borowska) | 271 |
Bibliografia | 277 |
Spis ilustracji | 293 |