POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Jerzy S. Ossowski jest znanym i cenionym badaczem twórczości K.I. Gałczyńskiego, wybitnym znawcą życia i twórczości poety oraz całego dorobku „gałczyńskologii”. Przekonuje, że twórczość Gałczyńskiego zasługuje na traktowanie serio, że ciągle czytany przez „normalnych” czytelników, bez szkolnego i profesjonalnego przymusu, autor Balu u Salomona to jedna z największych indywidualności polskiej literatury XX wieku. Niewątpliwym i ważnym osiągnięciem Ossowskiego jest szereg niebagatelnych ustaleń, które do „gałczyńskologii” wnoszą nowe elementy. Są to m.in.: rekonstrukcja „okresu wileńskiego” poety, pokazanie realnych (potwierdzonych tekstowo i biograficznie) związków ze skamandrytami i żagarystami, uwidocznienie i sens obecności motywów mickiewiczowskich, pochylenie się nad nieznanymi utworami; niebagatelne są wyniki badań nad współpracą Gałczyńskiego z poszczególnymi czasopismami i gazetami, a także analiza i interpretacja kluczowych utworów autora Ludowej zabawy (np. powieści Porfirion Osiełek czy poematu Bal u Salomona).
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 364 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Pedagogiczny Kraków |
ISBN-13 | 978-83-7271-373-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Giordano Bruno. Męczennik nauki czy...
do koszyka
Mistycy, prorocy, szarlatani
do koszyka
Mistycy, prorocy, szarlatani
do koszyka
Nikt Ci nie uwierzy
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
CZĘŚĆ PIERWSZA | 29 |
„Silnie pracować imaginacją...”. Awangardowość Gałczyńskiego wśród „izmów” | 29 |
„UTALENTOWANY literat, publicysta, poeta, młody, lat 22, przystojny, inteligentny...”. Satyryk „Cyrulika Warszawskiego” | 70 |
„Nie mówię, żem jest geniusz”. Neoromantyczne preteksty i konteksty | 102 |
„Gdzie dwóch pracuje, tam trzeci korzysta”. Satyra Gałczyńskiego w prasie krakowskiej lat trzydziestych | 126 |
CZĘŚĆ DRUGA | 153 |
„Szczęście w Wilnie”. Miejsce Gałczyńskiego w życiu literacko-artystycznym miasta (1934–1936) | 153 |
„Gdyby Mickiewicz był Mackiewiczem”. Satyry wileńskie | 195 |
„Wileńskie imbroglio”. Dylematy liryki refleksyjnej | 222 |
CZĘŚĆ TRZECIA | 261 |
„Świat widziany w chorobie”. Faustyczne dylematy Balu u Salomona | 261 |
„Świat to drżenie”. O katastrofizmie Gałczyńskiego | 294 |
Zakończenie | 331 |
Aneks dokumentacyjny | 338 |
Nota bibliograficzna | 346 |
Indeks osób | 347 |
Skorowidz utworów K.I. Gałczyńskiego | 357 |