Między Wschodem a Zachodem

Prawosławie i unia. Tom XI

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi, pdf

14,36  16,70 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,70 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorzy przedstawiają ruską kulturę ziem Rzeczypospolitej – zarówno prawosławną, jak i unicką – w dynamicznym związku z kulturą polsko-łacińską oraz z procesami zachodzącymi w prawosławiu po upadku imperium bizantyńskiego i w obliczu rosnącej potęgi Moskwy. Nie zrywając więzi duchowej i artystycznej z pozostałą częścią kultury prawosławnej, rozwijającej się na obszarze państw moskiewskiego, tureckiego, weneckiego, austriackiego i na ziemiach rumuńskich, Rusini – obywatele I Rzeczypospolitej – potrafili twórczo wykorzystać zaistniałe możliwości rozwoju, przy jednoczesnym dochowaniu wierności tradycji wschodniochrześcijańskiej.


Dzięki temu kultura cerkiewnosłowiańska i ruska stanowi nieodłączną część wspólnego dziedzictwa wielonarodowego państwa polsko-litewskiego, ale także niezwykle urozmaica i wzbogaca kulturę Europy Środkowej i Wschodniej oraz całego obszaru bizantyńsko-słowiańskiego. W przypadku wielu zagadnień ustalenia badawcze wskazują na potrzebę zmiany dominującego postrzegania kultury ruskiej w kategoriach odmienności i kwestionują zasadność pojęcia bariery cywilizacyjnej nie tylko w odniesieniu do kultury unickiej, lecz także do tradycyjnej kultury prawosławnej.


12-tomowa seria monografii „Kultura Pierwszej Rzeczypospolitej w dialogu z Europą. Hermeneutyka wartości” przedstawia dziedzictwo kulturowe XV-XVIII wieku jako integralną, lecz oryginalną część kultury europejskiej. Celem badawczym jest rozpoznanie dróg i form obustronnej transmisji wartości estetycznych, politycznych i religijnych oraz ukazanie w szerokim, multilateralnym kontekście porównawczym oryginalnej struktury aksjologicznej kultury polskiej epok dawnych. Teksty kultury są badane w perspektywie wewnętrznej jako zapisy aktów ukierunkowanych na rozumienie wartości, a w perspektywie zewnętrznej jako wypowiedzi włączające się w europejskie dyskusje literacko-estetyczne, polityczne, religijne. W intensywnym dialogu kultura Rzeczypospolitej przejawia nie tylko chłonność na nowe idee, lecz także kreatywność i dynamikę działania na obszarze Europy.


The authors present the Russian culture of the First Polish Republic – both Orthodox and Uniate – in a dynamic relationship with the Polish–Latin culture and the processes taking place in the Orthodox Church after the fall of the Byzantine Empire, and in the face of the growing power of Moscow. They do not perceive the Russian culture as different and question legitimacy of the civilization barrier concept. This culture, as part of the heritage of the multinational Polish-Lithuanian state, enriches the culture of Central and Eastern Europe and the entire Byzantine-Slavic area.


Rok wydania2017
Liczba stron390
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-2828-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Marzanna Kuczyńska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
  w Poznaniu)
  Między Wschodem a Zachodem. Prawosławie i unia    7
  Tomasz Kempa (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
  Prawosławie oraz unia w Polsce i na Litwie: sytuacja prawna, polityka władców i rola świeckich    17
  Teresa Chynczewska-Hennel (Uniwersytet w Białymstoku)
  Tożsamość religijna i narodowościowa Rusinów w Pierwszej
  Rzeczypospolitej    56
  Sergejus Temčinas (Instytut Języka Litewskiego w Wilnie)
  Języki kultury ruskiej w Pierwszej Rzeczypospolitej    81
  Aleksander Naumow (Uniwersytet Ca’ Foscari w Wenecji)
  Biblia i liturgia w systemie wartości kultury ruskiej Pierwszej Rzeczypospolitej    121
  Viviana Nosilia (Uniwersytet Padewski)
  Oświata ruska na ziemiach wschodnich Rzeczypospolitej
  w XVII wieku    141
  Alicja Zofia Nowak (Uniwersytet Jagielloński)
  Reforma duchowieństwa wschodniego w Rzeczypospolitej w świetle ogólnego programu odnowy Kościoła    174
  Marzanna Kuczyńska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
  w Poznaniu)
  Homiletyka cerkiewna Pierwszej Rzeczypospolitej na pograniczu kultur (do połowy XVII wieku)    196
  Jan Stradomski (Uniwersytet Jagielloński)
  Spór o historię i wartości w świetle katolicko-unicko-prawosławnej polemiki religijnej w Pierwszej Rzeczypospolitej (koniec XVI – początek XVIII wieku)    238
  Monika Miazek-Męczyńska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
  Językowy obraz przeciwników i obrońców unii brzeskiej
  za panowania Zygmunta III Wazy w listach papieża Urbana VIII    277
  Beata Lorens (Uniwersytet Rzeszowski)
  Bazylianie jako propagatorzy literatury łacińskiego kręgu kulturowego wśród społeczności unickiej w Rzeczypospolitej w XVIII wieku    293
  Agnieszka Gronek (Uniwersytet Jagielloński)
  Okcydentalizacja sztuki cerkiewnej na ziemiach ruskich dawnej Rzeczypospolitej w XVI i XVII wieku    330
  Indeks osób    371
RozwińZwiń