INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Badania, które są omawiane w tej książce, można zaliczyć do nurtu badań nad reakcjami na zjawiska patologii społecznej. W szybko zmieniającej się rzeczywistości Polski współczesnej zachowania będące pewną formą reakcji na różne typy sytuacji anormatywnych bardzo często różnią się od siebie. Ten sam obiekt, ta sama okoliczność może wywołać różne reakcje u różnych ludzi, ale i ta sama osoba w zależności od okoliczności może określone zjawiska akceptować bądź odrzucać. Każde ludzkie zachowanie może być rozpatrywane w kontekście moralnym. Zasadnicze znaczenie dla ludzkiego zachowania ma orientacja człowieka w normatywnych aspektach otaczającej go rzeczywistości. Orientacja ta dotyczy nie tylko norm, ale ich rzeczywistej i hipotetycznej mocy regulacyjnej. Pozwala to stwierdzić, czy dane zachowanie wywołuje w jednostce reakcję odrzucenia – rygoryzmu, ponieważ jest ona o tym przekonana, czy też ta reakcja wynika z faktu, że się w społeczeństwie tak sądzi i jednostka werbalnie jest w zgodzie z owymi sądami, choć wewnętrznie nie jest jeszcze do tego jednoznacznie przekonana.
W pracy podjęto próbę wyjaśnienia, co powoduje, iż młodzież reaguje rygorystycznie bądź tolerancyjnie na zjawiska patologiczne w perspektywie ogólnej, a także na wybrane zjawiska, którymi były alkoholizm, przemoc, przestępczość oraz choroby psychiczne. Analiza różnych form reakcji i ich opis ma pozwolić na skonstruowanie pewnych typów reakcji, ich uwarunkowań i okoliczności, w których szczególnie się przejawiają.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 355 |
Kategoria | Współczesne teorie socjologiczne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-374-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Między ciałem a umysłem
do koszyka
Między architekturą nowoczesną a...
do koszyka
Między aktami
do koszyka
Między Ameryką a Polską
do koszyka
Między archeologią a naukami o...
do koszyka
Spis treści
1. Wstęp | 7 |
2. Rygoryzm i tolerancja a młodzież | 13 |
3. Młodzież jako specyficzna kategoria socjologiczna | 21 |
3.1. Koncepcja pokolenia w badaniach nad młodzieżą | 29 |
3.2. Socjopsychologiczne badania nad dojrzewaniem i jego przemianami | 32 |
3.3. Polskie nastolatki, ich dojrzewanie i przemiany w wymiarze psychospołecznym | 38 |
4. Opis celu, metody i problematyki badawczej | 43 |
4.1. Charakterystyka badanej zbiorowości | 45 |
4.1.1. Uzasadnienie wyboru narzędzia | 46 |
4.2. Zakończenie | 55 |
4.3. Charakterystyka badanych ekspertów | 56 |
5. Patologia społeczna – rozważania wstępne | 59 |
5.1. Pojęcie normy społecznej w perspektywie czterech paradygmatów socjologicznych | 69 |
5.1.1. Teorie funkcjonalne | 69 |
5.1.2. Teoria wymiany społecznej | 76 |
5.1.3. Teoria interakcjonizmu symbolicznego | 77 |
5.1.4. Teoria konfliktu społecznego | 81 |
6. Młodzież wobec zjawisk patologii społecznej – perspektywa ogólna | 85 |
6.1. Uzasadnienie przyjęcia podejścia kodeksowego w badaniach zjawisk patologicznych | 85 |
6.2. Zakończenie | 106 |
7. Młodzież łódzka a alkohol | 109 |
7.1. Alkoholizm – kryteria wyróżniania | 110 |
7.2. Mechanizmy uzależniania (czynniki powodujące alkoholizm) | 111 |
7.3. Ogólne rozmiary spożycia alkoholu | 127 |
7.4. Motywy i wzory picia alkoholu | 129 |
7.5. Mity dotyczące alkoholu | 135 |
7.6. Alkoholizm jako zjawisko patologiczne w opiniach młodzieży | 137 |
7.7. Zakończenie | 162 |
8. Młodzież wobec przemocy | 165 |
8.1. Przemoc jako element patologii społecznej | 166 |
8.2. Charakterystyka zjawiska przemocy | 167 |
8.3. Analiza pojęcia przemocy | 169 |
8.4. Obszary życia społecznego odwołujące się do stosowania przemocy | 172 |
8.5. Teorie wyjaśniające zachowania agresywne i przemoc | 175 |
8.6. Przyczyny wzrastającej przemocy | 179 |
8.6.1. Transformacja ustrojowa a przemoc | 179 |
8.6.2. Rodzina jako źródło przemocy | 180 |
8.6.3. Nadużywanie alkoholu jako przyczyna przemocy | 183 |
8.6.4. Środki masowego przekazu | 184 |
8.6.5. Środowisko rówieśnicze – szkoła | 186 |
8.7. Formy przemocy | 188 |
8.8. Mity dotyczące przemocy | 192 |
8.9. Przemoc jako zjawisko patologiczne w opiniach młodzieży | 193 |
8.10. Zakończenie | 210 |
9. Młodzież wobec przestępczości | 213 |
9.1. Przestępstwo jako element patologii społecznej | 214 |
9.2. Charakterystyka zjawiska przestępczości | 215 |
9.3. Sposoby definiowania pojęć przestępstwo – przestępczość | 221 |
9.4. Rodzaje i swoistość przestępczości młodzieży | 223 |
9.5. W poszukiwaniu źródeł zachowań przestępczych | 226 |
9.5.1. Czynniki osobowościowe | 226 |
9.5.2. Czynniki makrospołeczne – procesy transformacyjne | 227 |
9.5.3. Środowisko rodzinne | 230 |
9.5.4. Środowisko szkolne | 233 |
9.5.5. Środowisko rówieśnicze | 236 |
9.6. Mity dotyczące przestępczości | 238 |
9.7. Młodzież łódzka wobec zjawiska przestępczości | 239 |
9.8. Zakończenie | 252 |
10. Młodzież wobec chorób psychicznych | 253 |
10.1. Pojęcie zdrowia psychicznego; pojęcie choroby psychicznej | 253 |
10.2. Perspektywa historyczna postrzegania chorób psychicznych | 262 |
10.3. Teorie powstawania chorób psychicznych | 267 |
10.4. Choroby psychiczne w badaniach socjologicznych | 269 |
10.5. Choroby psychiczne w ujęciu statystycznym | 274 |
10.6. Mity dotyczące chorób psychicznych | 276 |
10.7. Choroba psychiczna w opiniach młodzieży – rygoryzm czy tolerancja | 277 |
10.8. Zakończenie | 286 |
11. Komentarz ekspertów | 291 |
11.1. Charakterystyka zjawisk patologicznych w opiniach ekspertów | 291 |
11.2. Zjawisko alkoholizmu w opiniach ekspertów | 298 |
11.3. Przemoc w opiniach ekspertów | 301 |
11.4. Przestępczość w opinii ekspertów | 306 |
11.5. Eksperci wobec chorób psychicznych | 309 |
12. Typy reakcji młodzieży wobec zjawisk patologii społecznej | 311 |
12.1. Typy reakcji – rygoryzm czy tolerancja? | 315 |
12.2. Typy reakcji a inne zmienne | 320 |
12.3. Podsumowanie | 332 |
13. Zakończenie | 333 |
Bibliografia | 339 |
Od Redakcji | 354 |