POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Pełny obraz bogatej kultury Francji od Galii celtyckiej po dzień dzisiejszy!
Książka jest syntezą dziejów kultury francuskiej od początku kulturalnej, a zwłaszcza językowej ekspansji Rzymu do czasów współczesnych. Obejmuje obszar dzisiejszej Francji wraz z regionami, na których przeważał język francuski. Prezentuje kompleksowy obraz kultury we wszelkich jej przejawach duchowych i materialnych. Prezentuje także regiony kulturalne z ich specyfiką, odmiennością i ewolucją na przestrzeni wieków. Jest niezwykle cennym zbiorem informacji wychodzących poza stereotypy.
Książka:
• omawia historię literatury, filozofii i idei, sztuk pięknych, architektury, teatru, kina, muzyki aż po kulturę życia codziennego;
• ukazuje wielkie idee, instytucje państwa, Kościół, znaczące postacie historii i kultury Francji;
• opisuje odrębności francuskiej tradycji regionalnej od Bretanii po Alzację, od Flandrii po Roussillon;
• wskazuje na wpływ i znaczenie rewolucji francuskiej 1789 roku dla współczesnego świata;
• zawiera tablice chronologiczne osiągnięć kultury francuskiej od 1789 roku do czasów obecnych.
Książka jest skierowana do osób zainteresowanych kulturą, która na przestrzeni wieków kształtowała tożsamość europejską.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 668 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14499-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dzieje apostolskie
do koszyka
Dzieje Apostolskie
do koszyka
Dzieje Baśki Murmańskiej
do koszyka
Dzieje Baśki Murmańskiej. Historia o...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 17 |
F R A N C J A Ś R E D N I O W I E C Z N A (Jacek Kowalski) | 19 |
Rozdział I. OD GALII DO KRÓLESTWA FRANKÓW | 19 |
Galia celtycka | 19 |
Francuzi nie koguty, a jednak... | 19 |
Przed Galami | 20 |
Galowie u wrót Rzymu | 20 |
Gallia comata | 21 |
Galijska polityka | 22 |
Kultura duchowa i religia Galów | 23 |
Wercyngetoryks contra Cezar | 24 |
Galia rzymska | 26 |
Galia po podboju | 26 |
Kultura gallorzymska | 27 |
Szkoła rzymska | 30 |
Nie tylko Maria Magdalena: chrystianizacja | 30 |
Sztuka wczesnochrześcijańska | 31 |
Biskupi i mnisi | 32 |
Królestwo Franków | 34 |
Rzymianie i barbarzyńcy | 34 |
Frankowie u wrót Galii | 34 |
Koniec Galii rzymskiej | 34 |
Pokolenie Chlodwiga | 35 |
Chrzest Chlodwiga, czyli (drugi) chrzest Francji | 36 |
Święty ród Merowingów | 37 |
Państwo Franków | 38 |
Wieś i miasto | 40 |
Bóg i architektura | 41 |
Bóg i literatura: Wenancjusz Fortunat | 43 |
Bóg i literatura: Grzegorz z Tour | 44 |
Bóg i literatura: klasztory i szkoły | 45 |
Bóg i sztuka | 46 |
Kościół i władza | 47 |
Kultura dworska | 48 |
Cesarstwo karolińskie | 48 |
Europa, Francja, Karol Wielki, czyli Charlemagne i Karl der Grosse | 48 |
Majordomowie | 50 |
Królowie namaszczeni | 51 |
Państwo Kościelne | 52 |
Król Karol Wielki | 52 |
Carolus Imperator | 54 |
Traktat w Verdun i pierwszy król francuski | 55 |
Schyłek Karolingów: ku Europie feudalnej | 55 |
Renesans Karoliński | 57 |
Państwo Boże | 57 |
Reforma Kościoła | 59 |
Diecezje | 60 |
Łacina | 60 |
Klasztory | 60 |
Spór o kult obrazów | 61 |
Wiara prostaczków | 61 |
Literatura, muzyka i nauka | 63 |
Żywa spuścizna | 64 |
Pierwszy pomnik języka francuskiego: „Przysięgi Strasburskie” | 66 |
Pierwszy pomnik poezji francuskiej: „Sekwencja o św. Eulalii” | 66 |
Sztuka | 68 |
Kaplica i pałac w Akwizgranie | 68 |
Bazyliki, wieże, westwerki | 69 |
Prezbiteria i krypty | 69 |
Plan Sankt-Gallen i klasztory | 70 |
Kaplica pałacowa w Germigny-des-Prés i dekoracje budowli karolińskich | 71 |
Rzeźby i malowidła | 71 |
Rozdział II. FRANCJA KAPETYNGÓW | 74 |
Dzieje | 74 |
Historia wychodzi z mroku | 74 |
Od „króla Paryża” do „króla Francji” | 75 |
Południe i Północ | 77 |
Normandia | 77 |
Zmagania z imperium Plantageneto´w i zjednoczenie Francji | 78 |
Dobre czasy Ludwika Świętego | 78 |
Francuzi na świecie | 79 |
Kultura | 80 |
Średniowieczne continuum | 80 |
Zegar natury, zegar Boga | 80 |
Wiosna Boga i Natury | 83 |
Zegar historii, zegar wieczności | 85 |
System feudalny | 86 |
Oratores, bellatores, laboratores | 87 |
Wioski | 88 |
Miasta | 88 |
Paryż | 89 |
Bliżej wina i pieczystego | 90 |
Narodziny rycerstwa | 93 |
Pasowanie | 94 |
Herb | 95 |
Turniej | 95 |
Rozkwit stanu szlacheckiego | 96 |
Od klasztoru do uniwersytetu, czyli Kościół i nauka | 97 |
Kościół w ręku świeckich | 97 |
Cluny | 97 |
Reforma gregoriańska | 98 |
Wpływ Cluny | 98 |
Rewolucja klasztorna | 99 |
Kartuzi, Fontevraud i cystersi | 100 |
Bernard z Clairvaux | 101 |
Estetyka cystersów | 101 |
Gospodarka cystersów | 102 |
Renesans XII w., czyli karły na barkach olbrzymów | 102 |
Fides quaerens intellectum | 103 |
Abelard (i Heloiza) | 103 |
Włóczęga intelektualna i szkoły XII w. | 104 |
Spór o uniwersalia | 105 |
Mistyka | 105 |
Klerkowie i goliardowie | 106 |
Stulecie XIII, czyli wiek dojrzałości | 106 |
Nowe oblicze Kościoła | 107 |
Władza i wiara parafii | 107 |
Wiek Matki Boskiej | 108 |
Mendykanci, czyli zakony żebracze | 111 |
Wędrowni kaznodzieje i herezje | 111 |
Waldensi i katarzy | 112 |
Dominikanie i franciszkanie | 113 |
Inkwizycja | 114 |
Podręcznik inkwizytora | 115 |
Uniwersytet | 116 |
Niezawisłość uniwersytetu | 116 |
Uniwersytet skarbem Francji | 117 |
Ustrój uniwersytetu i program studiów | 118 |
Kolegia | 119 |
Nauka a Kościół: problemy uczelni | 119 |
Dojrzała scholastyka | 120 |
Święci profesorowie | 121 |
Od eposu do powieści | 122 |
Epopeja rycerska (chanson de geste) | 122 |
Pieśń o Rolandzie | 123 |
Trubadurzy | 127 |
Miłość dworna (amour courtois) | 132 |
Truwerzy | 133 |
Narodziny powieści | 134 |
Powieści antyczne | 134 |
Materia Bretońska | 134 |
Maria z Francji | 135 |
Powieści arturiańskie | 135 |
Dzieje Tristana i Izoldy | 136 |
Chrétien de Troyes i pierwsze wielkie powieści arturiańskie | 137 |
Erec et Enide | 137 |
Cliges | 137 |
Ivajn | 138 |
Lancelot | 139 |
Opowieść o Graalu i jej pokłosie | 139 |
Powieść o Róży i powieści alegoryczne | 143 |
Literatura „mieszczańska” | 145 |
Literatura religijna i dydaktyczna | 146 |
Teatr | 147 |
Nowy śpiew świątyni | 150 |
Pierwsza proza historyczna po francusku | 151 |
Villehardouin i Robert de Clari | 151 |
Joinville | 152 |
Od „białego płaszcza kościołów” do katedry gotyckiej | 153 |
Pierwsza sztuka romańska | 153 |
Druga sztuka romańska | 153 |
Rzeźba romańska | 154 |
Architektura | 156 |
Cluny | 157 |
Saint-Denis | 158 |
Serce królestwa | 159 |
Narodziny gotyku | 160 |
Sztuka i architektura cystersów | 162 |
Styl gotycki: linia, światło, jasny podział przestrzeni | 164 |
Libido aedificandi | 165 |
Katedry gotyckie | 165 |
Przykład: katedra w Chartres | 167 |
Gotyk promienisty i opus francigenum | 167 |
Sainte-Chapelle | 168 |
Gotyk południowy | 169 |
Motte | 169 |
Donżony i pałace | 169 |
Regularny zamek skrzydłowy | 171 |
Architektura miast | 172 |
Od kamieniarza do architekta | 173 |
Villard de Honnecourt | 174 |
Rzeźba gotycka | 174 |
Ikonografia katedry gotyckiej | 175 |
Arcydzieła rzeźby | 176 |
Obraz i architektura | 176 |
Obraz i Księga | 177 |
Tkanina z Bayeux | 179 |
Ściana światła: witraże | 179 |
Emalie i brązy | 180 |
Rozdział III. JESIEŃ ŚREDNIOWIECZA | 182 |
Kłopoty z epoką | 182 |
Dzieje | 183 |
Filip IV Piękny | 183 |
„Niewola awiniońska” papieży | 184 |
Walezjusze, początki wojny stuletniej i czarna śmierć | 184 |
Jan II Dobry, Poitiers, bunt Paryża i żakeria | 185 |
Karol V Mądry | 185 |
Obłęd Karola VI, Armaniacy i Burgundczycy, Azincourt | 186 |
Joanna d’Arc, Karol VII i koniec wojny stuletniej | 186 |
Reformy Karola VII i rozkwit gospodarczy | 187 |
Ludwik XI i koniec udzielnych księstw | 188 |
Świat i ludzie | 188 |
Wiek wykwintnego indywidualizmu | 188 |
Piętno śmierci | 189 |
Zwątpienie scholastyki | 190 |
Kościół prawa | 192 |
Devotio moderna | 192 |
Relikwie, Maria Panna, Eucharystia | 193 |
Czary i czarownice | 194 |
Wiara i sakiewka | 194 |
Bractwa, stowarzyszenia, konfraternie | 195 |
Zakony rycerskie późnego średniowiecza | 195 |
Arystokracja dworska | 195 |
Kryzys ideału rycerskiego | 196 |
Awans średniowiecznej inteligencji | 196 |
Dworność: prawda czy fikcja? | 197 |
Trybunał miłości | 198 |
Debata o Powieści o Róży | 198 |
Od pieśniarzy do poetów | 199 |
Poeta i muzyk zamiast trubadura | 199 |
Księga zamiast pieśni | 200 |
Od poezji konwencji do liryki osobistej | 201 |
„Dworne” gatunki poetyckie | 202 |
Spektakle kościoła i ulicy | 203 |
Powieści | 204 |
Król René | 204 |
Piśmiennictwo w języku rodzimym | 205 |
Jean Froissart | 205 |
Wielkie Kroniki Francji | 206 |
Commynes | 206 |
Gaston Febus | 207 |
Antoni de la Sale i powieść współczesna | 207 |
Hultaj i książę | 209 |
Karol Orleański | 209 |
François Villon | 214 |
Nowa rzeczywistość sztuki | 218 |
Złoty Rumak albo sztuka jesieni średniowiecza | 218 |
Sztuka dworów | 218 |
Sztuka intymna | 218 |
Zdobycze cywilizacji | 219 |
Pałac papieski w Awinionie | 220 |
Karol V jako architekt nowej Francji | 221 |
Pałac na wyspie Cité | 221 |
Vincennes | 222 |
Luwr | 222 |
Hôtel Saint-Pol | 223 |
Architektura gotyku płomienistego (gothique flamboyant) | 223 |
Pałac Jacques’a Coeura | 224 |
Zamki nad Loarą | 224 |
Od nagrobków z Saint-Denis do Slutera | 225 |
Odkrycie przestrzeni | 226 |
Księgi i ołtarze | 226 |
Bardzo Bogate Godzinki Księcia de Berry | 226 |
Wiek XV: czas iluzji | 227 |
Obraz i pobożność: przedstawienia dewocyjne | 228 |
Nowy świat dziwnego realizmu | 228 |
F R A N C J A N O W O Ż Y T N A (Anna i Mirosław Loba) | 231 |
Rozdział IV. WIEK XVI | 231 |
U progu nowożytności | 231 |
Francja Franciszka I | 232 |
Renesansowe wyzwania | 233 |
W poszukiwaniu nowych dróg | 235 |
Blaski i cienie renesansu | 238 |
Czas podziałów | 239 |
Ewangelizm | 239 |
Od reformy do reformacji | 241 |
Wojny religijne | 243 |
W świecie renesansowych idei | 243 |
Humanizm i neoplatonizm | 243 |
Neoplatonizm | 244 |
Renesansowe media: książka i druk | 245 |
Nauki alchemików i astrologów | 246 |
Żyć w szesnastowiecznej Francji | 249 |
Dwór królewski | 250 |
Miasta: Paryż i Lyon | 256 |
Kobiety | 258 |
Ośrodki wiedzy | 260 |
Uniwersytety | 260 |
Kolegia | 262 |
College Royal | 263 |
Edukacja | 263 |
Literatura i sztuka | 265 |
Powieść rycerska i przygodowa | 265 |
François Rabelais | 266 |
Małgorzata z Nawarry | 267 |
Michel de Montaigne | 268 |
Poezja | 269 |
Plejada | 271 |
Teatr | 272 |
Muzyka | 274 |
Malarstwo | 275 |
Rzeźba | 276 |
Sztuki dekoracyjne: tkaniny, witraże, wyroby drewniane, ceramika | 277 |
„Francjo, matko sztuk, prawa i kowanej broni...” | 279 |
Rzemiosło i przemysł | 280 |
Rolnicy | 281 |
Rozdział V. WIEK XVII | 283 |
W stronę nowego ładu | 283 |
Edykt nantejski i reformy Henryka IV | 284 |
W stronę nowego ładu politycznego i ekonomicznego — narodziny absolutyzmu. Ludwik XIII i kardynał Richelieu | 286 |
Francja i jej wojny. Wojna trzydziestoletnia. Imperializm francuski | 287 |
Frondy | 287 |
Nowe społeczeństwo | 288 |
Miasta i wsie | 290 |
Spóźniona kontrreformacja | 290 |
Jezuici i janseniści | 293 |
Idee i postawy | 296 |
Moraliści i filozofowie | 296 |
Filozofia i religia | 297 |
Od indywidualizmu do honnete homme | 298 |
U źródeł nowoczesności: Kartezjusz i jego cogito | 300 |
Wolnomyślicielstwo | 302 |
Barok | 304 |
Paw i Kirke. Poezja i powieść | 306 |
Salony | 307 |
Kultura jako polityka | 308 |
Narodziny nowoczesnego teatru | 310 |
Rozdział VI. EPOKA KRÓLA SŁOŃCE | 313 |
Wokół Wersalu | 313 |
Ludwik XIV | 313 |
Król się bawi. Teatr i muzyka | 316 |
Teatr Króla Słońce | 318 |
Społeczeństwo francuskie | 320 |
Kobiety i dzieci | 320 |
W stronę klasycyzmu | 321 |
Sztuka klasycystyczna | 323 |
Malarstwo klasycystyczne | 323 |
Architektura | 325 |
W stronę miasta | 325 |
Colbert i manufaktury | 325 |
Kłopoty z powieścią | 327 |
Świadkowie Wielkiego Wieku | 328 |
Pamiętnikarze i moraliści | 328 |
Spór starożytników z nowożytnikami | 329 |
Kryzys świadomości europejskiej. Idea postępu | 330 |
Rozdział VII. WIEK XVIII — WIEK ROZUMU I ŚWIATŁA | 332 |
Od absolutyzmu do oświeconego despotyzmu | 334 |
Od regencji do Rewolucji | 334 |
Społeczeństwo | 336 |
Tiers état | 337 |
Duch mieszczański | 338 |
Duch praw | 339 |
Duch postępu | 342 |
„Rokoko — styl oświecenia” | 345 |
Neoklasycyzm | 347 |
Ogrody, ruiny, powrót do natury | 349 |
Życie intelektualne | 350 |
Czas powieści | 352 |
Teatromania | 355 |
Muzyka | 359 |
Natura i kultura | 360 |
Czas filozofów | 361 |
Encyklopedia: wiedza i mistyfikacja | 363 |
Libertynizm | 365 |
Optymizm i niepokój | 366 |
F R A N C J A P O R E W O L U C J I (Jan Prokop) | 367 |
Rozdział VIII. REWOLUCJA — JAKOBINI | 367 |
Początek Rewolucji | 367 |
Polityczna huśtawka | 369 |
Patrioci i sankiuloci | 370 |
Jakobini: Marat — Robespierre — Saint-Just | 371 |
Terror w służbie cnoty | 373 |
Żyronda | 377 |
Wojna despotom | 378 |
Od Robespierre’a do Bonapartego | 380 |
Rewolucja jako prototyp władzy totalitarnej? | 381 |
„Nowomowa” i spartańska asceza | 383 |
Jakobini w legendzie | 384 |
Od Marata do Lenina? | 385 |
Republika ponad wszystko | 387 |
Terror i „dwie Francje” | 389 |
Różne ścieżki modernizacji | 390 |
„Prometeizm” i liberalni konserwatyści (Burke, Tocqueville) | 391 |
Między anarchią a utopią? | 394 |
Rozdział IX. LA GRANDE NATION — WIELKI NARÓD | 396 |
Mit narodowy i wojna | 397 |
Patriotyzm przeciw despotom | 398 |
Marsylianka (La Marseillaise) | 400 |
Upodmiotowienie narodu | 401 |
Polityka kulturalna (propaganda) — patriotyczny centralizm | 403 |
Narodziny obywatela (citoyen) | 406 |
Rozłam w Kościele — rozłam we Francji? | 407 |
Rozdział X. „BÓG JEST Z NAPOLEONEM”... RESTAURACJA: RZĄDY BURBONÓW | 409 |
Poskromić Rewolucję — centralizm władzy | 411 |
Skazany by zwyciężać | 413 |
Narodowa duma i propaganda | 414 |
Chcę mieć w Polsce obóz nie forum | 416 |
Autokrata, ale bohater w oczach romantyków | 417 |
Restauracja Burbonów | 418 |
Powrót z Elby — chwilowy tryumf i długotrwała legenda | 419 |
Rozdział XI. TRZY WSPANIAŁE DNI I CO Z NICH WYNIKŁO | 421 |
Monarchia Lipcowa | 422 |
„Straszni mieszczanie” | 423 |
Kult „złotego cielca” | 425 |
Poeta i mieszczuch — pokusa przystosowania | 427 |
Początki kultury masowej | 428 |
Jak się odnaleźćw przemienionym świecie? | 430 |
Wyzysk, nędza i pauperyzacja mas | 431 |
Rozruchy uliczne i Partia porządku | 432 |
Kwestia socjalna | 435 |
Rewolucja 1848 r. | 435 |
Narodziny Republiki i krwawe „Dni czerwcowe” | 437 |
Rozdział XII. MIĘDZY BONAPARTYZMEM I REPUBLIKĄ: OD LUDWIKA NAPOLEONA DO JACQUES’A CHIRACA | 440 |
Gospodarcze sukcesy reżymu policyjnego | 441 |
Od bonapartyzmu do III Republiki | 443 |
Świeckość i klerykalizm — armia ostoją narodu | 444 |
Pokój i wzrost znaczenia lewicy | 446 |
Niestabilna republika | 446 |
Nie chcemy umierać za Gdańsk | 448 |
Les trente glorieuses — „trzydzieści lat tłustych” | 449 |
Rozdział XIII. LITERATURA — IDEE : OD CHATEAUBRIANDA DO POSTMODERNIZMU | 452 |
„Nowoczesność” romantyków | 452 |
O mglistej niejasności uczuć | 453 |
Bohaterka romantyczna | 456 |
Złożona recepcja „nowoczesności” | 457 |
Obok narzekań, pochwały postępu | 460 |
Świat zwyrodniały | 461 |
Teodycea i prometeizm | 462 |
Pod znakiem pozytywizmu i realizmu | 464 |
Sztuka i odbiorcy — „stragany i wieża z kości słoniowej” | 468 |
Akademia i akademizm | 474 |
Ku naturalizmowi | 475 |
Krajobraz po bitwie — debaty o stanie ducha Francji | 477 |
Barrés — Maurras — faszyści | 482 |
Wielka wojna i po wojnie | 484 |
Les années folles — szalone lata | 486 |
Lewica i komuniści | 489 |
Egzystencjalizm Sartre’a i „nowa powieść” | 490 |
Coś dla mas? | 492 |
Maj 1968 — studencka rewolta | 494 |
Zmierzch lewicy | 495 |
Postmodernizm | 496 |
Rozdział XIV. WŚRÓD ARTYSTÓW: OD DAVIDA DO DUBUFFETA | 499 |
Od akademizmu do kiczu | 500 |
Romantycy — rozwód z publicznością? | 501 |
Od pejzażu do impresjonistów i postimpresjonistów | 503 |
Cézanne i awangarda | 505 |
Dubuffet — postmodernizm | 506 |
Rozdział XV. KOŚCIÓŁ MIĘDZY REWOLUCJĄ I REPUBLIKĄ | 509 |
Cnota bez religii — ateizm — napoleoński modus vivendi — restauracja | 510 |
Katolicyzm liberalny — Kościół i spuścizna porewolucyjna | 512 |
Religia jako podpora ładu i porządku? | 516 |
Nowe podziały — nowe dylematy | 519 |
Rozdział XVI. KU LAICKIEMU WYCHOWANIU: WALKA O SZKOŁĘ | 522 |
Spór o dusze młodzieży | 524 |
Świecka moralność i republikański patriotyzm | 526 |
Model edukacyjny: elitaryzm — rywalizacja | 528 |
Wychowanie propaństwowe | 530 |
Université i uniwersytet | 531 |
Rozdział XVII. VICHY — PÉTAIN | 533 |
Powrót do przedrepublikańskich korzeni czy szukanie nowych dróg? | 535 |
Ocena Vichy | 538 |
Rozdział XVIII. PARYŻ I FRANCJA | 540 |
Napięcia między stolicą i prowincją | 542 |
Prawica broni prowincji | 544 |
Rozdział XIX. RÓŻNE (DWIE ?) FRANCJE — SPORY I PODZIAŁY | 547 |
Rozdarty po Rewolucji kraj — napoleoński kompromis i burbońska „gruba kreska” | 548 |
Kompromis orleański — cesarstwo po raz drugi — republika ładu i porządku | 553 |
„Klerykalizacja” II Cesarstwa i wpływy masonerii | 555 |
Sprawa Dreyfusa | 556 |
Monarchiści i antyparlamentaryzm prawicy | 557 |
Nacjonalizm | 558 |
Katolicy przeciw republice i za republiką | 560 |
Rozkwit i zmierzch lewicy — zgoda narodowa? | 562 |
Mężowie i żony — spór czy harmonia | 564 |
Indywidualizm i kult państwa? | 567 |
Rozdział XX. NARODOWE UNIWERSUM: STEREOTYPY — IDEOLOGIE I MITY | 569 |
Uniwersalizm jako maska etnocentryzmu | 575 |
Clarté — francuska jasność myśli | 582 |
Rewolucja — republika — bonapartyzm | 583 |
Republikanizm jako „laickość” | 588 |
„Oportuniści” i radykałowie | 591 |
Przemiany bonapartyzmu — od Rewolucji do „statolatrii” lub „kultu jednostki” | 595 |
Różne konstelacje wyobraźni zbiorowej | 597 |
Jaki jest francuski mieszczanin? | 599 |
Zwycięstwo burżuazji | 599 |
Chłop francuski | 604 |
Arystokracja | 605 |
Intelektualiści | 606 |
Schyłek i zmierzch? — Francja dekadencka? | 610 |
Plaisir de table (rozkosze podniebienia) jako ważny atrybut francuskości? | 615 |
ZAKOŃCZENIE | 622 |
Tablica chronologiczna osiągnięć kultury francuskiej 1789–XX w. ( | 622 |
Bibliografia | 641 |
Indeks nazwisk | 645 |
Mapy | 665 |