POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka prezentuje wszechstronne omówienie funkcji i znaczenia muzyki wykorzystywanej w filmach Romana Polańskiego – zmienności tej muzyki w relacji z poetyką konkretnych gatunków filmowych. Punktem zwrotnym w twórczości autora „noża w wodzie” w odniesieniu do muzyki filmowej była przedwczesna śmierć Krzysztofa Komedy, który był pierwszym kompozytorem Polańskiego i miał duży wpływ na całą wczesną twórczość reżysera w ogóle. Poza tym poznański kompozytor napisał muzykę do aż dziesięciu filmów autora „Matni”. Po śmierci Komedy po trzy filmy Roman Polański zrealizował z Philippem Sardem, Wojciechem Kilarem i Alexandrem Desplatem. Są także kompozytorzy, którzy współpracowali z reżyserem przy jednym tylko projekcie, np.. Ennio Morricone. Książka składa się z pięciu rozdziałów, które poprzedza wprowadzenie, a wieńczy konkluzja. Rozważania na temat funkcji muzyki w poszczególnych okresach twórczości Polańskiego mają charakter diachroniczny z uwagi na istotną w odniesieniu do tego tematu badawczego ewolucję reżysera w kontekście umiejętności funkcjonalizowania muzyki w dziele filmowym. Publikacja poza wnikliwym opisem funkcji muzyki jako jednego z elementów języka filmu, proponuje interdyscyplinarne spojrzenie na dzieło filmowe, które już w samej swej strukturze przejawia cechy utworu muzycznego. tyczy się to zwłaszcza wczesnych prac Romana Polańskiego oraz (sic!) jego dzieł najnowszych
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 228 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3305-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Falcon Na ścieżce kłamstw Tom 1
do koszyka
Przewodnik na ścieżce coacha. Jakich...
do koszyka
Tomek na wojennej ścieżce
do koszyka
Tomek na wojennej ścieżce (t.3)
do koszyka
Ścieżka Czarodzieja
do koszyka
Ścieżka do Sukcesu: Osiąganie Celów
do koszyka
Ścieżka gwiazd, Wojownicy
do koszyka
Ścieżka Kruczej Łapy
do koszyka
Spis treści
Od autora | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
Lata 1957–1961. Wczesna twórczość Romana Polańskiego. Etiudy szkolne i pozaszkolne | 33 |
Rozbijemy zabawę – pierwsze dźwięki | 35 |
Spotkanie z Krzysztofem Komedą i pierwsza filmoa trylogia Polańskiego – Dwaj ludzie z szafą, Gruby i chudy oraz Ssaki | 40 |
Lampa – muzyczność szmerów i „szemrana” muzyka | 58 |
Gdy spadają anioły – muzyka i wspomnienia | 60 |
Lata 1961–1968. Pierwsze pełnometrażowe filmy olańskiego. Jazz i jego granice | |
w „autorskim kinie gatunków” | 65 |
Jazz i jazzowość w Nożu w wodzie, Diamentowym naszyjniku i Matni | 68 |
Nieustraszeni zabójcy wampirów i Dziecko Rosemary, czyli filmowe wyzwanie dla jazzmana, | |
który przestaje nim być | 88 |
Lata 1971–1986. Autor filmu – widmo kompozytora. Następca Komedy pilnie poszukiwany! | 104 |
Dawność i mrok – muzyka Third Ear Band w Tragedii Makbeta | 105 |
Chinatown i Lokator – „czarne kino grozy” – Jerry Goldsmith i Philippe Sarde | 111 |
Polański i Sarde – ciąg dalszy – Tess i Piraci | 124 |
Lata 1988–2002. Polański i „dinozaury muzyki” (niekoniecznie) filmowej | 136 |
Muzyczny Paryż – Frantic i Gorzkie gody | 137 |
Muzyka KLASYCZNA w filmach Romana Polańskiego – Śmierć i dziewczyna, Pianista… i Co? | 155 |
Wojciech Kilar | 172 |
Lata 2005–2013. Emocjonalnie i intelektualnie. Rachel Portman i Alexandre Desplat | 185 |
Oliver Twist – światło, ciemność i synestezja | 186 |
Twórczy dysonans – Autor widmo | 194 |
Muzyka Alexandre’a Desplata i realizm à la Polański – Rzeź i Wenus w futrze | 200 |
Konkluzja | 209 |
Bibliografia | 216 |
Indeks nazwisk | 223 |
The Director on the Soundtrack. The Functions of Music in Roman Polański’s Film-Making (Summary) | 227 |