POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
We wszystkich czasach, miejscach i kulturach istniały jakieś wyobrażenia doskonałości – zarówno człowieka (doskonałość estetyczna, etyczna), jak zbiorowości (idealna rodzina, idealne społeczeństwo, idealne państwo), a nawet metafizyki czy eschatologii. Przedstawiano idealne miejsca (Olimp, Eden), czasy (złoty wiek, Królestwo Boże), stany (olśnienie, natchnienie, nirwana), doskonałe postaci (bóstwa, anioły). Różnymi, często skrajnie odmiennymi sposobami dążono do osiągnięcia doskonałości, zrealizowania ideału. Inaczej doskonałość osiągnąć chcieli anachoreci, inaczej derwisze, jeszcze inaczej święci, filozofowie lub poeci. Bywały ideały szlachetne – i niebezpieczne; ideologie utopijne i zbrodnicze.
Ta rozmaitość wyobrażeń ideału, doskonałości przejawia się we wszystkich dziedzinach myśli i dziełach wyobraźni: w religii, filozofi i, poezji, sztuce, muzyce, a nawet w działalności praktycznej (idealna budowla, najwspanialszy ogród, najdoskonalszy przedmiot), w sposobie życia i postępowania.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 556 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-9126-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Olimp polski według Jana Długosza
do koszyka
Kobiety w drodze na naukowy Olimp…
do koszyka
Tenisowy Olimp
do koszyka
Ja, ZEUS, i ekipa z Olimpu
do koszyka
Krew Olimpu. Tom V Olimpijscy herosi
do koszyka
Na czerwonym Olimpie
do koszyka
Zeus: Pan Olimpu - poradnik do gry
do koszyka
Spis treści
Kazimierz Korus (UJ) Tęsknota za wolnością w zmysłowych obrazach Arystofanejskiej komedii | 11 |
Krzysztof Bielawski (UJ) Prostota, oczywistość, materia. Olimp w greckiej wyobraźni religijnej i literackiej | 29 |
Miłowit Kuniński (UJ, WSB–NLU, Nowy Sącz) Trudy filozoficznej wędrówki na szczyt | 41 |
Kwiryna Ziemba (UG) Lęk przed naśladowaniem a wyobrażenia doskonałości w Państwie Platona | 63 |
Andrzej Borowski (UJ) Paideia – dole i niedole cnoty | 75 |
Maria Cieśla-Korytowska (UJ) Mistrz i uczeń | 85 |
Andrzej Waśko (UJ) Siedziba Olimpijczyka. Dom Goethego w Weimarze jako rezydencja idealna | 109 |
Iwona Puchalska (UJ) Miasto idealne – miasto jako ideał | 121 |
Agnieszka Budzińska-Bennett (Schola Cantorum Basiliensis) Wizje Jeruzalem w anonimowych łacińskich pieśniach z dwunastowiecznej Akwitanii oraz u Hildegardy z Bingen | 137 |
Leszek Polony (AM Kraków) Romantyczne Edeny Muzyki. Z dziejów pojęcia doskonałości w estetyce muzycznej XVIII i XIX wieku | 151 |
Małgorzata Sokalska (UJ) Ideał artysty romantycznego, ideał artysty polskiego, czyli Fryderyk Chopin idealnie wytłumaczony | 163 |
Alina Borkowska-Rychlewska (UAM) „Un’immagine sacro”. Ideał i doskonałość w operach Giuseppe Verdiego | 185 |
Katarzyna Mroczkowska-Brand (UJ) Aktor za sztukę swą na Olimp zaproszony – czyli o szukaniu perfekcji w aktorstwie i konsekwencjach nie zawsze szczęśliwych, na przykładzie Rzymskiego aktora Phillipa Massingera i Na niby – naprawdę Lopego de Vegi | 201 |
Grażyna Urban-Godziek (UJ) Jana Kochanowskiego elizejski krąg poetów samobójców i jego źródła literackie, czyli od eschatologii epickiej do elegijnej | 211 |
Roman Dąbrowski (UJ) „Złote wieki Astrei” i „Adamowe rajskie ogrody”. Poeci oświeceniowi o złotym wieku i raju | 229 |
Elżbieta Koziołkiewicz (UJ) Ideał żony, ideał męża, ideał małżeństwa | 249 |
Jakub Czernik (UJ) Amerykański renesans i nowy ideał człowieka | 269 |
Michał Kuziak (UW) Romantyczna somatyczność. Ideał i inne wcielenia | 285 |
Magdalena Siwiec (UJ) Czas doskonały? O romantycznych przedstawieniach wieczności | 303 |
Edyta Żyrek (UJ) Dziennikarz na literackim Olimpie? Ideał romantycznego literata-publicysty wobec ówczesnego ideału poety | 321 |
Marek Stanisz (URz) Ideał sztuki według Andrzeja Towiańskiego | 335 |
Olga Płaszczewska (UJ) „Ideał w sztuce” w koncepcjach dziewiętnastowiecznych myślicieli (J. Ruskin, H. Taine) | 353 |
Katarzyna Trzeciak (UJ) Marmurowy faun, czyli monument, pismo i (nie)doskonałość rozwoju | 369 |
Ewa Skorupa (UJ) Lavaterowski ideał doskonałości. Piękno u Orzeszkowej – teoria Lavatera czy greckie kalos kagathos? | 381 |
Arent van Nieukerken (Universiteit van Amsterdam) Olimp i Walhalla w poezji holenderskiego pokolenia „Tachtigers” („poetów lat osiemdziesiątych”) | 399 |
Anita Całek (UJ) Ludzie jak bogowie: koncepcje „człowieka przyszłości” w utopiach i antyutopiach od Herberta George’a Wellsa do Margaret Atwood | 413 |
Marta Skwara (USz) Różewicz, Jeff ers, Larkin – strąceni z Miłoszowego Olimpu poezji? | 431 |
Maciej Urbanowski (UJ) Apetyt na arcydzieło w polskiej krytyce literackiej po 1945 roku (Kijowski – Burek – Wencel) | 449 |
Monika Schmitz-Emans (Ruhr-Universität Bochum) Anioły i światy anielskie: odbicia i przekształcenia tradycyjnych wyobrażeń. Michel Serres La légende des anges (1993), Raoul Schrott /Arnold Maria Dall’O Das Geschlecht der Engel, der Himmel, der Heiligen. Ein Brevier (2001) | 469 |
Franciszek Ziejka (UJ) Panteony Narodowe w Europie | 483 |
Grażyna Stachówna (UJ) Śmiertelni bogowie z filmowego Olimpu | 505 |
Andrzej Hejmej (UJ) „Literatura absolutna” – interpretacja – hermeneutyka | 517 |
Elżbieta Tabakowska (UJ) Przekład kongenialny, czyli wspinaczka na Olimp | 529 |