INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Nie ulega wątpliwości. że jeszcze w XVII i XVIII wieku obecność pierwiastków teologicznych była w filozofii czymś zrozumiałym i niekontrowersyjnym. Na dobrą sprawę nie kwestionowano jej i nie problematyzowano, a jeśli już, to domagano się krwawej filozoficznej rewolucji, skutkującej, jak u Holbacha czy La Mettriego, radykalnym usunięciem całości dyskursu teologicznego poza obszar filozofii. Tym, co czyni Hume’a filozofem interesującym na tle standardowych oświeceniowych ateistów, jest zrozumienie - protonietzscheańskie w swoim charakterze - że odrzucenie Boga musi mieć konsekwencje epistemologiczne i ontologiczne. Jako filozof jest on świadomy czegoś, co nazwałem episteologią, czyli przekonaniem, że Bóg stanowi przede wszystkim najwyższą wartość epistemiczną, na której i wokół której zbudowane były fundamenty bez mała wszystkich klasycznych systemów filozoficznych nowożytnej Europy. Czym jest w tym kontekście wartość? Gwarantem sensowności podstawowych epistemologicznych i ontologicznych pojęć filozoficznych: prawdy, korespondencji, uzasadnienia, bytu, celu itd. Dzięki niej koncepcje filozoficzne stają się spójnymi, jednorodnymi systemami. Humowska krytyka siedemnastowiecznej filozofii to potwierdza. Jeśli bowiem, jak proponuje Hume, usuniemy z filozofii pojęcie Boga, to spójna dotychczas wizja świata ulegnie zburzeniu, a postrzeganie rzeczywistości straci przyrodzoną - jak sądzili Descartes i Leibniz - jasność i wyraźność.
Tomasz Sieczkowski
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 258 |
Kategoria | Filozofia religii |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-393-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
David Blaize
do koszyka
David Blaize and the Blue Door
do koszyka
David Bowie. STARMAN. Człowiek, który...
do koszyka
David Copperfield
do koszyka
David Copperfield
do koszyka
David Copperfield
do koszyka
David Copperfield
do koszyka
David Copperfield
do koszyka
David Copperfield
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 11 |
Episteologia | 11 |
Niektóre źródła filozofii Hume’a | 13 |
Przegląd zawartości | 15 |
Kilka wyjaśnień | 18 |
Podziękowania | 20 |
Część I. EPISTEOLOGIA | 23 |
Wprowadzenie | 25 |
Rozdział I. Uwagi o aksjologii i języku | 29 |
Rozdział II. Źródła poznania | 37 |
1. Uwagi wstępne | 37 |
2. Descartes | 38 |
3. Leibniz, Malebranche, Spinoza | 40 |
4. Lockowska propozycja aposterioryczna i krytyka natywizmu | 42 |
5. Aprioryczne dowody na istnienie Boga | 45 |
6. Podsumowanie | 53 |
Rozdział III. Metoda | 55 |
Rozdział IV. Poznanie i jego przedmiot | 67 |
1. Proces poznawczy | 67 |
2. Przedmiot poznania | 73 |
3. Świat zewnętrzny | 78 |
Rozdział V. Podmioty poznania | 81 |
1. Podmiot | 81 |
2. Inny | 91 |
Rozdział VI. Episteologiczna idea wiedzy i jej transformacje | 95 |
1. Krótka historia dewaluacji | 95 |
2. Jedność, zupełność i systemowość wiedzy | 101 |
3. Problem kryterium prawdziwości | 107 |
4. Kwestia usprawiedliwienia | 114 |
5. Religijno-etyczny ideał wiedzy | 118 |
Część II. HUME | 123 |
Rozdział I. Humowska krytyka prób naukowej obiektywizacji teologii | 125 |
1. Wprowadzenie | 125 |
2. Zamysł krytyczny Hume’a | 128 |
3. Teologia naturalna | 134 |
3.1. Uwagi wstępne | 134 |
3.2. Ateistyczne implikacje Traktatu o naturze ludzkiej | 138 |
3.3. Qui pro quo Dialogów o religii naturalnej | 141 |
3.4. Krytyka teologii naturalnej a priori | 146 |
3.5. Krytyka teologii naturalnej a posteriori | 155 |
3.6. Odnalezienie przesłanek apriorycznych teologii naturalnej a posteriori | 161 |
4. Krytyka teologii objawionej | 162 |
4.1. Uwagi wstępne | 162 |
4.2. O cudach | 164 |
4.3. Pozostałe aspekty religii objawionej | 170 |
5. O szkodliwości religii dla moralności | 172 |
6. Kwestia (fi)deizmu | 178 |
7. Podsumowanie | 181 |
Rozdział II. Geografia umysłu | 183 |
1. Traktat o naturze ludzkiej i Badania dotyczące rozumu ludzkiego | 183 |
2. Metodologia przedsięwzięcia kartograficznego | 188 |
3. Impresje i idee jako percepcje umysłu | 192 |
4. Różnica między percepcjami | 195 |
5. Copy thesis | 199 |
6. Przesłanki wiedzy | 201 |
7. Istnienie zewnętrzne | 205 |
8. Analiza przyczynowości. „Krytyka indukcji” | 210 |
9. Nawyk i przeświadczenie: naturalizacja teorii poznania | 215 |
10. Podwładze wyobraźni: zmysłowość, pamięć, rozum. Idea woli | 218 |
11. Umysł | 226 |
12. Idea tożsamości osobowej | 229 |
13. Konkluzja: od „ja” episteologicznego do „ja” społecznie afektywnego | 233 |
Zakończenie. Antyteologizm, sceptycyzm i naturalizm | 239 |
Bibliografia | 247 |