David Hume

Krytyka episteologii

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi, pdf

29,15  34,30 (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 29,15 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Nie ulega wątpliwości. że jeszcze w XVII i XVIII wieku obecność pierwiastków teologicznych była w filozofii czymś zrozumiałym i niekontrowersyjnym. Na dobrą sprawę nie kwestionowano jej i nie problematyzowano, a jeśli już, to domagano się krwawej filozoficznej rewolucji, skutkującej, jak u Holbacha czy La Mettriego, radykalnym usunięciem całości dyskursu teologicznego poza obszar filozofii. Tym, co czyni Hume’a filozofem interesującym na tle standardowych oświeceniowych ateistów, jest zrozumienie - protonietzscheańskie w swoim charakterze - że odrzucenie Boga musi mieć konsekwencje epistemologiczne i ontologiczne. Jako filozof jest on świadomy czegoś, co nazwałem episteologią, czyli przekonaniem, że Bóg stanowi przede wszystkim najwyższą wartość epistemiczną, na której i wokół której zbudowane były fundamenty bez mała wszystkich klasycznych systemów filozoficznych nowożytnej Europy. Czym jest w tym kontekście wartość? Gwarantem sensowności podstawowych epistemologicznych i ontologicznych pojęć filozoficznych: prawdy, korespondencji, uzasadnienia, bytu, celu itd. Dzięki niej koncepcje filozoficzne stają się spójnymi, jednorodnymi systemami. Humowska krytyka siedemnastowiecznej filozofii to potwierdza. Jeśli bowiem, jak proponuje Hume, usuniemy z filozofii pojęcie Boga, to spójna dotychczas wizja świata ulegnie zburzeniu, a postrzeganie rzeczywistości straci przyrodzoną - jak sądzili Descartes i Leibniz - jasność i wyraźność.
Tomasz Sieczkowski


Rok wydania2017
Liczba stron258
KategoriaFilozofia religii
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-393-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    9
  Wstęp    11
  Episteologia    11
  Niektóre źródła filozofii Hume’a    13
  Przegląd zawartości    15
  Kilka wyjaśnień    18
  Podziękowania    20
  
  Część I. EPISTEOLOGIA    23
  Wprowadzenie    25
  Rozdział I. Uwagi o aksjologii i języku    29
  Rozdział II. Źródła poznania    37
  1. Uwagi wstępne    37
  2. Descartes    38
  3. Leibniz, Malebranche, Spinoza    40
  4. Lockowska propozycja aposterioryczna i krytyka natywizmu    42
  5. Aprioryczne dowody na istnienie Boga    45
  6. Podsumowanie    53
  Rozdział III. Metoda    55
  Rozdział IV. Poznanie i jego przedmiot    67
  1. Proces poznawczy    67
  2. Przedmiot poznania    73
  3. Świat zewnętrzny    78
  Rozdział V. Podmioty poznania    81
  1. Podmiot    81
  2. Inny    91
  Rozdział VI. Episteologiczna idea wiedzy i jej transformacje    95
  1. Krótka historia dewaluacji    95
  2. Jedność, zupełność i systemowość wiedzy    101
  3. Problem kryterium prawdziwości    107
  4. Kwestia usprawiedliwienia    114
  5. Religijno-etyczny ideał wiedzy    118
  
  Część II. HUME    123
  Rozdział I. Humowska krytyka prób naukowej obiektywizacji teologii    125
  1. Wprowadzenie    125
  2. Zamysł krytyczny Hume’a    128
  3. Teologia naturalna    134
  3.1. Uwagi wstępne    134
  3.2. Ateistyczne implikacje Traktatu o naturze ludzkiej    138
  3.3. Qui pro quo Dialogów o religii naturalnej    141
  3.4. Krytyka teologii naturalnej a priori    146
  3.5. Krytyka teologii naturalnej a posteriori    155
  3.6. Odnalezienie przesłanek apriorycznych teologii naturalnej a posteriori    161
  4. Krytyka teologii objawionej    162
  4.1. Uwagi wstępne    162
  4.2. O cudach    164
  4.3. Pozostałe aspekty religii objawionej    170
  5. O szkodliwości religii dla moralności    172
  6. Kwestia (fi)deizmu    178
  7. Podsumowanie    181
  Rozdział II. Geografia umysłu    183
  1. Traktat o naturze ludzkiej i Badania dotyczące rozumu ludzkiego    183
  2. Metodologia przedsięwzięcia kartograficznego    188
  3. Impresje i idee jako percepcje umysłu    192
  4. Różnica między percepcjami    195
  5. Copy thesis    199
  6. Przesłanki wiedzy    201
  7. Istnienie zewnętrzne    205
  8. Analiza przyczynowości. „Krytyka indukcji”    210
  9. Nawyk i przeświadczenie: naturalizacja teorii poznania    215
  10. Podwładze wyobraźni: zmysłowość, pamięć, rozum. Idea woli    218
  11. Umysł    226
  12. Idea tożsamości osobowej    229
  13. Konkluzja: od „ja” episteologicznego do „ja” społecznie afektywnego    233
  
  Zakończenie. Antyteologizm, sceptycyzm i naturalizm    239
  Bibliografia    247
RozwińZwiń