INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka jest szczegółowym i wszechstronnym omówieniem problematyki mało znanej w literaturze filozoficznej poświęconej św. Tomaszowi. Rozważania autora skupiają się na zagadnieniu natury wszechświata (jego wieczności, stworzenia z niczego, naturalnej niezniszczalność ciał niebieskich itp.) oraz jego struktury (m.in. kulistości, względnej doskonałości, trojakiej skończoności i wielości światów). Autor wiele miejsca poświęcił również kwestiom teologicznym obecnym w rozważaniach kosmologicznych Doktora Anielskiego. W książce nie zabrakło miejsca dla refleksji nad metodologią św. Tomasza i aktualnością jego filozofii w czasach późniejszych.
Dr Marcin Karas jest adiunktem w Zakładzie Ontologii Instytutu Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończył studia historyczne (1995) i filozoficzne (1998) na UJ. W roku 2003 opublikował swoją rozprawę doktorską Koncepcje czasu w pismach Williama Ockhama (Kraków). Jest redaktorem zbioru studiów Definicja religii. Studia i szkice (Kraków 2002) oraz autorem m.in. wyboru dokumentów nania wiary i główne zasady doktrynalne. Katolicyzm ków 2000) oraz ponad 30 artykułów z historii starożytnej, filozofii średniowiecznej, historii idei i religioznawstwa, publikowanych w czasopismach naukowych. Interesuje się głównie metafizyką i kosmologią XIII wieku, religioznawstwem oraz historią idei.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 330 |
Kategoria | Filozofia religii |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2260-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Natura a zdrowie psychiczne
do koszyka
Natura artefaktu kultura eksponatu
do koszyka
Natura czasu i przestrzeni
do koszyka
Natura – Człowiek – Media
do koszyka
Natura, historia, egzystencja
do koszyka
Natura i różnorodność przebiegu...
do koszyka
Natura ludzka a natura boska
do koszyka
Spis treści
Wykaz zastosowanych skrótów | 7 |
Oznaczenia dzieł Akwinaty | 7 |
Inne skróty | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
0.1. Kosmologia jako nauka filozoficzna | 15 |
0.2. Mediewistyczna problematyka kosmologiczna w historiografii | 20 |
0.3. Podstawowe informacje chronologiczne dotyczące św. Tomasza i jego dzieł | 23 |
0.4. Kosmologia w pismach św. Tomasza z Akwinu | 26 |
0.5. Stan badań nad kosmologią św. Tomasza | 32 |
0.6. Struktura rozprawy i plan badań | 37 |
0.7. Podziękowania | 38 |
Rozdział 1. Natura wszechświata | 41 |
1.1. Zagadnienie wieczności świata | 41 |
1.1.1. Rozważania św. Tomasza nad dorobkiem filozofii starożytnej | 42 |
1.1.2. Refleksja Akwinaty w świetle teologii chrześcijańskiej | 59 |
1.2. Struktura metafizyczna i niezniszczalność ciał niebieskich | 68 |
1.2.1. Ruch i natura ciał niebieskich | 69 |
1.2.2. Materia i forma substancji eterycznych | 74 |
1.2.3. Kwestia jednostkowienia ciał niebieskich | 83 |
1.3. Oddziaływanie ciał niebieskich na procesy zachodzące na Ziemi | 87 |
1.3.1. Przyczynowość ciał niebieskich | 89 |
1.3.2. Powstawanie nowych jakości na Ziemi | 93 |
1.3.3. Przyczynowość instrumentalna | 101 |
1.4. Wolność człowieka i możliwość zdarzeń niekoniecznych | 112 |
1.4.1. Wolność człowieka | 113 |
1.4.2. Zdarzenia niezależne od wpływu ciał niebieskich | 119 |
1.4.3. Wpływ planet i odparcie spekulacji astrologicznych | 124 |
Rozdział 2. Ogólna struktura wszechświata | 135 |
2.1. Kulistość wszechświata i jego względna doskonałość | 135 |
2.1.1. Kulisty kształt wszechświata | 135 |
2.1.2. Względna doskonałość wszechświata | 141 |
2.1.3. Lewa i prawa strona wszechświata | 150 |
2.2. Problem skończoności przestrzennej wszechświata i wielości światów | 155 |
2.2.1. Zagadnienie skończonych rozmiarów wszechświata | 155 |
2.2.2. Kwestia wielości światów | 161 |
2.3. Geocentryzm Arystotelesa czy Ptolemeusza? | 174 |
2.3.1. System sfer niebieskich Arystotelesa | 175 |
2.3.2. Obraz wszechświata u Ptolemeusza | 180 |
2.3.3. Kosmografia św. Tomasza | 183 |
Rozdział 3. Poszczególne elementy wszechświata: Ziemia, sfery i ciała niebieskie | 193 |
3.1. Ziemia jako część wszechświata | 193 |
3.1.1. Miejsce Ziemi w centrum wszechświata i problem jej spoczynku | 193 |
3.1.2. Kulisty kształt Ziemi | 203 |
3.2. Sfery niebieskie i natura gwiazd | 212 |
3.2.1. Koncepcja sfer niebieskich | 212 |
3.2.2. Natura gwiazd i ogrzewanie Ziemi | 219 |
3.2.3. Regularność ruchu sfer nieba i pozorne nieregularności w ruchu planet | 228 |
3.3. Słońce, Księżyc i planety | 232 |
3.4. Dziewiąta i dziesiąta sfera nieba. Precesja i trepidacja | 246 |
Rozdział 4. Zagadnienia teologiczne w kosmologii św. Tomasza | 255 |
4.1. Duchowi poruszyciele sfer niebieskich | 256 |
4.1.1. Koncepcja poruszycieli sfer | 256 |
4.1.2. Natura powiązania poruszycieli ze sferami | 262 |
4.2. Najwyższe rejony kosmosu znane w teologii | 267 |
4.2.1. Niebo empirejskie | 268 |
4.2.2. Niebo krystaliczne | 280 |
4.3. Obraz świata w eschatologii św. Tomasza | 287 |
4.3.1. Porządek wszechświata u kresu dziejów doczesnych | 289 |
4.3.2. Świadectwo na rzecz długiego oddziaływania poglądów Akwinaty | 302 |
Zakończenie | 305 |
Bibliografia | 311 |
1. Pisma św. Tomasza z Akwinu | 311 |
2. Przekłady pism św. Tomasza | 313 |
3. Inne źródła | 313 |
4. Literatura filozoficzna | 315 |
5. Literatura teologiczna | 318 |
6. Opracowania pomocnicze | 319 |
Summary | 323 |
Indeks nazwisk | 325 |