Parnicki Malewska i długie trwanie

-20%

Parnicki Malewska i długie trwanie

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

31,92  39,90 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 39,90 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca Parnicki, Malewska i długie trwanie bez wątpienia jest wartościową i oryginalną rozprawą naukową na temat antyku w polskiej powieści historycznej XX wieku, opartą na przykładach z twórczości Parnickiego i Malewskiej. Autor demonstruje w pełni nowoczesne podejście do podjętego zagadnienia. Nie naśladując ani nie powtarzając tradycyjnych analiz historyczno -czy teoretycznoliterackich sprzed kilku czy nawet kilkudziesięciu lat, stara się odkryć głębokie znaczenie omawianych dzieł, a przede wszystkim ich funkcję w świadomości współczesnego społeczeństwa.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Stanisława Stabryły


Rok wydania2014
Liczba stron168
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-9037-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  0. Wstęp     7
    0.1. Pisanie i rozumienie historii     7
      0.1.1. Mit – metafora – narracja     7
      0.1.2. Upadek jako koncept     9
    0.2. Recepcja późnego antyku     10
    0.3. Układ pracy     11
  
  1. O nową historiografię     13
    1.1. Odnawianie historii     13
      1.1.1. Historiografia przed „Annales”     13
      1.1.2. Historiografia modernistyczna. Pierwsze pokolenie „Annales”: Lucien Febvre i Marc Bloch     15
      1.1.3. Drugie pokolenie: epoka Fernanda Braudela     17
      1.1.4. Trzecie pokolenie: ekspansja nowej historiografii     19
      1.1.5. Szkoła „Annales” w Polsce     21
      1.1.6. Rzut oka na historiografię po modernizmie    22
    1.2. Między zmianą a trwaniem: przedstawiciele nowej historiografi i o późnym antyku     24
      1.2.1. Teza Henriego Pirenne’a     24
      1.2.2. Fernand Braudel: fałszywie typowa katastrofa     27
      1.2.3. Peter Brown: całkowicie odrębna epoka     28
      1.2.4. Poczęcie Europy według Jacques’a Le Goffa     33
    1.3. Historia odnowiona     35
      1.3.1. Osiągnięcia szkoły „Annales”     35
      1.3.2. Aparat pojęciowy     36
      1.3.3. Jeszcze o metodologii     37
  
  2. Powieść historyczna     39
    2.1. Wokół wypowiedzi krytycznych i teoretycznych Józefa Ignacego Kraszewskiego     39
      2.1.1. Walter Scott i powieść historyczna     39
      2.1.2. Dwa typy powieści     43
      2.1.3. Stosunek do przeszłości     48
      2.1.4. Przełom wieków     51
    2.2. Wokół publicystyki Teodora Parnickiego     53
      2.2.1. Sytuacja powieści historycznej na początku XX wieku     53
      2.2.2. Nowe zainteresowanie dawnym tematem     55
      2.2.3. W kierunku biografii     56
      2.2.4. Humanizm katolicki     58
      2.2.5. Nowa poetyka powieści historycznej     60
      2.2.6. W stronę fantastyki     65
      2.2.7. Jaka będzie przyszłość powieści historycznej?     67
    2.3. Na marginesie powieści historycznej     69
  
  3. Prolegomena do interpretacji powieści późnoantycznych Teodora Parnickiego i Hanny Malewskiej     73
    3.1. W stronę nowej powieści (proza historyczna Wacława Berenta i jej konteksty historycznoliterackie)     73
      3.1.1. Powieść o kulturze     73
      3.1.2. Opowieści biograficzne     76
    3.2. W stronę nowej metafory     81
      3.2.1. Tematyka rzymska w powieści historycznej (literatura obca)     81
      3.2.2. Polska powieść dziewiętnastowieczna     82
      3.2.3. Zwrot ku mitologii greckiej     86
      3.2.4. Między mitem a historią     87
      3.2.5. Rzym i chrześcijaństwo – rozdział tradycyjnego scalenia     99
      3.2.6. Antyk w kinie i telewizji     102
  
  4. Rzym – upadek czy trwanie?     107
    4.1. Antyk Parnickiego, antyk Malewskiej    107
      4.1.1. „Przy całej odmienności...”     107
      4.1.2. Antyczne tworzywo dwudziestowiecznej powieści historycznej     109
    4.2. Świat późnego antyku: historia uniwersalna     113
      4.2.1. Tekst historii – epoka migracji     113
      4.2.2. Tekst utworu – opowieść    121
      4.2.3. Bóg zagląda w dusze ludzkie     126
      4.2.4. „Nieznające końca rozpoczynanie”     128
    4.3. Świat późnego antyku: historia konkretna     133
      4.3.1. Tekst historii – Basileia ton Romaion     133
      4.3.2. Tekst utworu – studium     138
      4.3.3. Logos wygnany     143
      4.3.4. Odnaleźć historię     151
    4.4. Uwagi końcowe     153
      4.4.1. Ostatni Rzymianie     153
      4.4.2. Dwie historiozofie     156
  
  Zakończenie     159
  Bibliografia     161
RozwińZwiń