POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka jest pierwszą autorską monografią twórczości dramatycznej Janusza Głowackiego, pisarza rozpoznawalnego przez czytelników dzięki sztukom scenicznym, scenariuszom i współpracy z polskimi reżyserami filmowymi. Beata Popczyk-Szczęsna analizuje utwory Głowackiego w kontekście dramaturgii europejskiej XX wieku, z uwzględnieniem tradycji literackiej i teatralnej wcześniejszych stuleci. Wszelkie tropy interpretacyjne podjęte w książce skoncentrowane są wokół powtórzenia jako kategorii definiującej poetykę pisarza i odnoszącej się zarazem do sposobu postrzegania świata przez Janusza Głowackiego.
W monografii omówiona została twórczość autora, który świetnie posługuje się zastanymi konwencjami dramatyczno-teatralnymi, używa form literackich dobrze znanych teatralnej publiczności, czerpie z wzorów literatury popularnej, stosuje techniki parodystyczne nie tylko w celu ośmieszającego przedrzeźniania literackich pierwowzorów oraz adaptuje własne utwory, przekształcając je z myślą o wykorzystaniu w różnych mediach.
Publikacja zawiera również interpretacje czterech pełnospektaklowych sztuk Głowackiego: Antygona w Nowym Jorku, Fortynbras się upił, Kopciuch i Czwarta siostra. Beata Popczyk-Szczęsna proponuje lekturę dramatów, wynikającą z przekonania o poetyce intertekstualnej jako swoistej epistemologii autora, który dzięki nawiązaniom do utworów z kanonu dramaturgii europejskiej precyzyjnie i ironicznie opisuje rzeczywistość sobie współczesną, portretuje tożsamości pęknięte, zranione, naznaczone poczuciem krzywdy i wyobcowania bądź konsumpcyjnym umasowieniem.
Książka stanowi opracowanie twórczości dramatycznej znanego pisarza, którego opowiadania, dramaty i scenariusze stały się podstawą licznych spektakli teatralnych i filmów.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-473-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Boska radość powtórzenia
do koszyka
Powtórzmy szaleństwo tamtych dni
do koszyka
Powtórzmy tamten wieczór
do koszyka
Każę aktorom powtórzyć morderstwo
do koszyka
Los powtórzony
do koszyka
Los powtórzony
do koszyka
Modernizm artystyczny i powtórzenie
do koszyka
Ucztuj. Pość. Powtórz
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
Część pierwsza | |
W siatce konwencji / | 13 |
Cudzołóstwo ukazane, czyli Głowackiego droga do dramatu / | 23 |
Tête à tête / | 39 |
Gatunki do wymiany / | 75 |
Flirt z popkulturą / | 99 |
Parodia — „powtórzenie z różnicą” / | 119 |
Część druga | |
Literatura i tożsamość / | 137 |
Antygona w Nowym Jorku / | 145 |
Fortynbras się upił / | 167 |
Kopciuch i Czwarta siostra / | 191 |
Zakończenie / | 217 |
Bibliografia / | 221 |
Indeks osobowy / | 233 |
Indeks utworów Janusza Głowackiego / | 239 |
Summary / | 241 |
Резюме / | 242 |