INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
Rozprawa stanowi syntetyczne ujęcie problemu emisji związków toksycznych spalin z silników o zastosowaniach pozadrogowych w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz metod ich badań. Ze względu na specyficzne warunki pracy silników ograniczono się tylko do silników stosowanych w pojazdach samojezdnych. Realizacja tego zagadnienia jest rezultatem wyników analiz i badań wykonanych dla wybranej grupy pojazdów.
W pracy zamieszczono krytyczną analizę obowiązujących przepisów dotyczących emisji związków toksycznych spalin z silników o zastosowaniach pozadrogowych. Analiza ta wykazała pewne braki i niedoskonałości w obecnych regulacjach prawnych. Spostrzeżenie to dotyczy głównie testów badawczych, procedur badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz kontroli emisji w czasie eksploatacji. Na tej podstawie stwierdzono, że konieczna jest weryfikacja tych przepisów i wprowadzenie w nich zmian. Dodatkowym argumentem przemawiającym za podjęciem tych działań są nowe możliwości poznawcze, jakie pojawiły się dzięki prowadzeniu badań emisji w rzeczywistych warunkach eksploatacji pojazdów.
Wykonane badania umożliwiły wyznaczenie emisji związków toksycznych spalin podczas rzeczywistej eksploatacji silników o zastosowaniach pozadrogowych. W tym celu zdefiniowano wskaźnik emisji – parametr określający poziom emisji w stosunku do wartości dopuszczalnych. Wykonano także analizę porównawczą emisji głównych składników spalin w zależności od przyjętej procedury pomiarowej. Oprócz identyfikacji emisji wykonane badania dostarczyły cennych informacji na temat parametrów pracy silników w rzeczywistej eksploatacji. Określono najczęściej wykorzystywane zakresy obciążeń i prędkości obrotowych silników. Uzupełnieniem jest odniesienie rzeczywistych parametrów pracy silników (prędkości obrotowej wału korbowego i momentu obrotowego) do parametrów zadanych w testach homologacyjnych. Sformułowano wnioski odnośnie do reprezentatywności obecnie obowiązujących testów. Wykonane analizy potwierdziły tezę, wynikającą także z wcześniej realizowanych prac, o nieodpowiedniej budowie testów homologacyjnych w aspekcie warunków pracy współczesnych silników o zastosowaniach pozadrogowych.
Na podstawie przeprowadzonych analiz i wynikających z nich wniosków zaproponowano zmiany w procedurach badań silników pojazdów pozadrogowych. Zmiany dotyczą testów statycznego i dynamicznego oraz testów wykorzystywanych podczas badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Ponieważ silniki o zastosowaniach pozadrogowych są jedyną grupą, która z powodu obowiązujących regulacji prawnych pozostaje poza kontrolą emisji podczas eksploatacji, opracowano odpowiednie testy kontrolne. Ich główną zaletą jest możliwość badań obciążonych silników w pojeździe.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 119 |
Kategoria | Budowa i eksploatacja maszyn |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-306-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Studium bezkarnych potknięć o język
do koszyka
Studium o pedagogice kultury fizycznej
do koszyka
Studium pasywnej regeneracji filtrów...
do koszyka
Studium porównawcze systemów...
do koszyka
Spis treści
Streszczenie | 4 |
Wykaz ważniejszych skrótów i oznaczeń | 5 |
1. Wstęp | 7 |
2. Analiza przepisów dotyczących emisji z silników o zastosowaniach pozadrogowych | 12 |
2.1. Wprowadzenie | 12 |
2.2. Limity emisji związków toksycznych | 13 |
2.3. Metody badań silników | 21 |
2.4. Kontrola emisji podczas eksploatacji | 34 |
3. Przegląd literatury w aspekcie badań emisji związków toksycznych spalin z silników o zastosowaniach pozadrogowych | 39 |
4. Problem badawczy, cel i zakres pracy | 43 |
5. Metodyka badań | 46 |
5.1. Aparatura pomiarowa | 46 |
5.2. Obiekty badań | 49 |
6. Badania emisji związków toksycznych spalin w rzeczywistych warunkach eksploatacji | 53 |
6.1. Emisja związków toksycznych spalin | 53 |
6.2. Analiza parametrów pracy silników | 60 |
6.2.1. Wprowadzenie | 60 |
6.2.2. Analiza charakterystyk gęstości czasowej | 61 |
6.2.3. Analiza parametrów pracy silników w aspekcie testów homologacyjnych | 68 |
6.2.4. Analiza parametrów pracy silników w aspekcie testu NTE | 81 |
6.2.5. Analiza parametrów pracy silników w aspekcie testu ISC | 86 |
6.2.6. Podsumowanie analizy parametrów pracy silników | 91 |
7. Propozycje zmian procedur badań silników | 96 |
7.1. Uwagi ogólne | 96 |
7.2. Propozycje zmian testu statycznego | 97 |
7.3. Propozycje zmian testu dynamicznego | 108 |
7.4. Propozycje zmian testów badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji | 110 |
7.5. Propozycja badań kontrolnych emisji z eksploatowanych silników | 111 |
7.5.1. Analiza możliwości wykonania badań | 111 |
7.5.2. Testy badań kontrolnych emisji | 113 |
7.5.3. Badania weryfikacyjne | 116 |
8. Wnioski | 119 |
Literatura | 122 |
Abstarct | 131 |