INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Praca stanowi syntetyczne ujęcie przeprowadzonych badań własnych i opracowanej metody projektowania systemów wspomagania transportu i mobilności osób z niepełnosprawnością i starszych. Zagadnienia rozwoju metod projektowania oraz rozwoju badań na potrzeby projektowania technicznego środków asystującej techniki są ważne ze względu na: stale rosnący udział w społeczeństwie osób z niepełnosprawnością i starszych, brak zaspokojenia specyficznych potrzeb, brak sformułowanych szczegółowych zasad projektowania i opracowanych modeli procesu projektowania dostosowanego do specyfiki użytkowania i współuczestnictwa użytkownika w procesie projektowania. Często inicjowane są programy rozwojowe nowych produktów w ramach różnych rządowych i instytucjonalnych działań (np. w Unii Europejskiej).
W wyniku przeprowadzonych własnych prac badawczych uzyskano zbiory specyficznych informacji, wymagań projektowych potrzebnych do rozwinięcia własnej metody projektowania. Wyróżniającymi pracę elementami są: zestawienie narzędzi badawczych w środowiskach rzeczywistym i wirtualnym, zaproponowana kolejność badań i wykorzystanie uzyskanych wyników do rozwoju i opracowania metody projektowania. Zagadnienie badania i projektowania specyficznych systemów antropotechnicznych jest istotne ze względu na często występującą potrzebę indywidualizacji wymagań dla niewielkich grup użytkowników. W pracy przeprowadzono badania nad systemem i procesem użytkowania i projektowania.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Budowa i eksploatacja maszyn |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-257-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Aspekty bezpieczeństwa narodowego...
do koszyka
Aspekty finansowe gospodarowania...
do koszyka
Aspekty kultury współczesnej
do koszyka
Aspekty mikrostrukturalne modyfikacji...
do koszyka
Aspekty pedagogiczne Sutry Lotosu
do koszyka
Aspekty polityczne prawa dostępu do...
do koszyka
Spis treści
Streszczenie | 5 |
1. Wprowadzenie | 7 |
1.1. Niepełnosprawności i projektowanie | 7 |
1.2. Wiek i niepełnosprawność jako dane projektowe | 10 |
1.3. Definiowanie obszaru zainteresowań | 13 |
2. Analiza zagadnienia | 18 |
2.1. Geneza | 18 |
2.2. Obszar poszukiwań | 20 |
2.2.1. Wstęp | 20 |
2.2.2. Podmiot projektowania – wymagania | 20 |
2.2.3. System antropotechniczny | 22 |
2.2.4. Modelowanie człowieka w systemie | 24 |
2.2.5. Ocena, wybór i dopasowanie elementów systemu | 34 |
2.2.6. Wykorzystanie podejścia systemowego w pracy | 36 |
2.3. Analiza systemu „osoba z niepełnosprawnością – wózek inwalidzki – samochód osobowy” | 37 |
2.4. Przegląd procedur procesu projektowania | 52 |
2.4.1. Proces projektowania | 52 |
2.4.2. Zasady konstrukcji środków technicznych dla osób z niepełnosprawnością | 61 |
3. Cel i zakres pracy | 63 |
4. Badania systemu „osoba z niepełnosprawnością – środki asystującej techniki – samochód osobowy” | 68 |
4.1. Wprowadzenie i opis badań | 68 |
4.2. Badania ankietowe | 69 |
4.2.1. Wstęp | 69 |
4.2.2. Charakterystyka uzyskanych wyników | 71 |
4.2.3. Analiza wyników badań | 71 |
4.3. Modelowanie systemu „osoba z niepełnosprawnością – wózek inwalidzki – samochód osobowy” | 75 |
4.3.1. Wstęp | 75 |
4.3.2. Kompatybilność systemu | 79 |
4.3.3. Budowa relacji w systemie | 81 |
4.3.4. Podejście procesowe | 90 |
4.4. Koncepcje i rozwiązania konstrukcyjne środków technicznych wspomagających proces transportu osób z niepełnosprawnością – analiza projektów i procesów projektowych | 103 |
4.5. Wstępne badania systemu „osoba z niepełnosprawnością – wózek inwalidzki – samochód osobowy” | 113 |
4.5.1. Wybór rodzaju stanowiska, jego koncepcja i wykonanie badań | 113 |
4.5.2. Badania cech antropometrycznych i biomechanicznych użytkownika z niepełnosprawnością (metody, narzędzia pomiarowe, stanowisko badawcze, wyniki) | 115 |
4.5.3. Ocena bezpieczeństwa wybranych czynności procesu wsiadania do samochodu | 131 |
4.5.4. Analiza prawdopodobieństwa i skutków zagrożeń w systemie | 147 |
4.5.5. Ocena wpływu cech i relacji geometrycznych na funkcjonalność systemu | 152 |
4.6. Badania doświadczalne w środowisku realnym systemu „osoba z niepełnosprawnością – wózek inwalidzki – samochód osobowy” | 156 |
4.6.1. Aparatura do rejestracji procesu kierowania samochodem | 156 |
4.6.2. Metoda badań dyskomfortu | 157 |
4.7. Badania i analiza w środowisku wirtualnym systemu „osoba z niepełnosprawnością – wózek inwalidzki – samochód osobowy” | 164 |
4.7.1. Wstęp | 164 |
4.7.2. Przetwarzanie danych pomiarowych – badanie ruchu ciała człowieka | 166 |
4.7.3. Badanie chwytu i podporu dłoni | 171 |
4.7.4. Analiza biomechaniczna w systemach Catia i AnyBody | 176 |
4.7.5. Zastosowanie własnej metody analitycznej badania biomechaniki i ergonomii systemu | 182 |
4.8. Zasady i zalecenia doboru samochodu osobowego | 182 |
4.9. Ocena kompatybilności elementów systemu „osoba z niepełnosprawnością – wózek inwalidzki – samochód osobowy” | 185 |
4.9.1. Opis układu wartości | 185 |
4.9.2. Opis wariantów systemu | 186 |
4.9.3. Sposoby oceny wariantów systemu | 187 |
4.9.4. Ocena wariantów systemu | 188 |
4.10. Podsumowanie | 190 |
5. Metoda i proces projektowania środków technicznych dla osób z niepełnosprawnością | 192 |
5.1. Zasady konstruowania w projektowaniu | 192 |
5.2. Własny model procesu projektowania środków technicznych dla osób z niepełnosprawnością i starszych | 195 |
6. Podsumowanie | 206 |
6.1. Ogólna charakterystyka wyników pracy | 206 |
6.2. Wnioski ze studiów i badań własnych | 215 |
6.3. Kierunki dalszych prac | 217 |
Literatura | 218 |
System and process aspects in technical design for people with disabilities (Summary) | 229 |