INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka jest pierwszą pozycją, omawiającą sztukę i kulturę tego kraju, przykładając do niej normy europejskie i odcinając się od podejścia etnograficznego, jakie jest stosowane zazwyczaj w odniesieniu do Czarnego Lądu. Zjawiska artystyczne opisywane są na szerokim tle społeczno-historycznym, ukazującym złożoną przeszłość i współczesność kraju. Pozwala to na zaakcentowanie odrębności i specyfiki sztuki południowoafrykańskiej.
Obejmuje okres od momentu wylądowania żeglarzy holenderskich pod wodzą Jana van Riebeecka w 1652 r. na klifowej plaży Przylądka Dobrej Nadziei do chwili obecnej. Znajdziemy w niej opisy sztuki kolonialnej, poprzez wiktoriańską do modernistycznej; od malarstwa realistycznego do abstrakcyjnego i neofiguratywnego, od pionierskich prac czarnych artystów poprzez rodzajowe malarstwo z czarnych gett do zaangażowanej politycznie twórczości lat 80. i 90. oraz przez kręgi awangardy. Zastosowane interpretacje sztuki i kultury artystycznej wykorzystują aparat wypracowany na gruncie rozmaitych metod współczesnej humanistyki, przede wszystkim jednak sztuka tego czasu widziana jest tu w szerszym kontekście zmian historycznych zachodzących Afryce Południowej, a także nieustannych „gier” toczonych w zamkniętym kręgu historii, kultury i władzy w opresyjnych systemach kolonializmu, postkolonializmu i apartheidu. Dzieło sztuki nie jest więc traktowane jako autonomiczna konstrukcja formy artystycznej, lecz jako dynamiczna struktura uwikłana w rozmaite mechanizmy władzy itp.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 404 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-605-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 9 |
Wstęp | 13 |
Rys historyczny. Główne uwarunkowania historyczne kształtujące stosunki społeczno-polityczne pomiędzy grupami ludnościowymi w kraju | 23 |
Zarys historyczny sytuacji politycznej w Afryce Południowej do końca XIX w. | 23 |
Początki białego osadnictwa w Afryce Południowej | 24 |
Władztwo Brytyjskie w Afryce Południowej | 28 |
Społeczność burska | 32 |
Wielki Trek i jego konsekwencje | 34 |
Wojna angielsko-burska | 38 |
Źródła systemu segregacji rasowej w Afryce Południowej | 44 |
Opór wobec apartheidu | 46 |
Republika Południowej Afryki | 48 |
Ruch sprzeciwu wobec apartheidu | 49 |
Reakcja międzynarodowa na system apartheidu | 49 |
Apartheid w odwrocie | 50 |
Czasy współczesne | 53 |
Preludium: biała sztuka w Czarnej Afryce | 56 |
Początki białej kultury na Przylądku Dobrej Nadziei | 56 |
„Ars apodemica” jako pierwsza próba plastycznego opisania Kolonii Przylądkowej | 62 |
Literatura Kolonii Przylądkowej | 62 |
Rola rysowników w dokonaniach „ars apodemica” Kolonii Przylądkowej | 66 |
Wizerunek Innych | 72 |
Robert Gordon, François Le Vaillant i John Barrow – trzy wizje mieszkańców Przylądka Dobrej Nadziei | 78 |
Romantyczna wizja Afryki Południowej – pejzaże z Zatoki Stołowej i Kapsztadu | 86 |
Portrety | 92 |
Brytyjski kolonializm, Afryka Południowa i plejada artystów-obieżyświatów | 97 |
Rysownicy czy artyści? | 97 |
Samuel Daniell | 100 |
Rozwój kulturalny w Kolonii Kapsztadzkiej | 103 |
„Niezbadane części globu” i ich mieszkańcy | 108 |
Brytyjczycy a zagadnienie pejzażu południowoafrykańskiego | 122 |
Poszukiwania form dla sztuki narodowej w środowisku afrykanerskim | 125 |
Kulturotwórcza rola języka afrikaans | 128 |
Malarstwo historyczne a ikonografia afrykanerska | 131 |
Pejzaż południowoafrykański w afrykanerskich oczach | 135 |
Jacob Hendrik Pierneef | 139 |
Rozwinięcie koncepcji pejzażu w środowiskach afrykanerskich | 146 |
Ikony kultury afrykanerskiej | 151 |
Voortrekker Monument w Pretorii | 153 |
Freski w budynku Old Mutual w Kapsztadzie | 158 |
Kłopotliwe dziedzictwo apartheidu po 1994 r. | 161 |
Czarny modernizm | 163 |
Urbanizacja Afrykanów | 163 |
„Nowi Afrykanie” | 164 |
Biały mecenat | 166 |
Dyskryminacja czarnej kultury | 168 |
Afrykański modernizm | 169 |
Artyści pionierzy czarnej sztuki | 171 |
Gerard Benghu | 171 |
George Pemba | 173 |
Gerard Sekoto | 178 |
Ernest Mancoba | 185 |
John Koenakeefe Mohl | 186 |
Pionierzy czarnej plastyki z afrykańskiej perspektywy | 188 |
Barwna sztuka z czarnego getta | 193 |
Ograniczenia Afrykanów związane z apartheidem | 193 |
Formalne i nieformalne działania edukacyjne | 196 |
Polly Street Art Centre | 200 |
Sydney Kumalo | 203 |
Mhlaba Dumile Feni | 206 |
Rorkeʼs Drift | 209 |
Azaria Mbatha | 217 |
Kultura lat sześćdziesiątych | 221 |
Sztuka townshipów | 222 |
Ephraim Ngatane | 226 |
Pozostali artyści z kręgu township art | 228 |
Louis Maqhubela | 234 |
Rysunek i grafika | 236 |
Sztuka i kultura w walce z apartheidem | 242 |
Ruch Świadomości Czarnych | 242 |
Centrum Sztuki w Katlehong | 245 |
Sztuka oporu | 245 |
„Sztuka musi być funkcjonalna” | 252 |
Sztuka i ideologia | 256 |
Ezrom Legae | 259 |
Warsztaty artystyczne a czarna abstrakcja | 261 |
Biali artyści i sztuka oporu | 266 |
Sztuka kobiet czy sztuka feministyczna? | 273 |
Afrykański feminizm | 273 |
Dyskryminacja | 275 |
Saartjie Baartman | 276 |
Aktywność polityczna południowoafrykańskich kobiet | 278 |
Świat widziany oczami kobiet w literaturze | 279 |
Malarki w Kraju Przylądkowym | 280 |
Białe modernistki | 281 |
Madam and Maid – najważniejsza relacja kobieca w Afryce Południowej | 283 |
Schyłek doktryny apartheidu a sztuka kobiet | 290 |
Czarne artystki | 293 |
Sztuka kobiet i tęczowy naród | 299 |
Outsiderki | 304 |
Współczesna sztuka Republiki Południowej Afryki | 306 |
Mitologia „tęczowego narodu” | 306 |
Plastyka | 307 |
Inspirująca klasyka | 310 |
„Poszukiwanie tożsamości: wymyślanie nowego społeczeństwa” | 317 |
Kwestie społeczne | 323 |
„Sztuka przejściowa” | 329 |
Projekty społecznościowe | 336 |
Sytuacja artystów i świata sztuki po roku 1994 | 340 |
Polityka i prawodawstwo | 343 |
Inicjatywy w dziedzinie sztuki i kultury | 348 |
Projekty dziedzictwa | 348 |
Instytucje muzealne dotowane przez fundusze rządowe i prowincjonalne | 351 |
Nowe kolekcje pozamuzealne | 352 |
Festiwale sztuki | 353 |
Sztuki performatywne | 353 |
Film i fotografia | 356 |
Zakończenie | 359 |
Wykaz skrótów | 365 |
Bibliografia | 367 |
Art and Culture of South Africa. In search of artistic identity of South Africa, as influenced by historical transformations (Summary) | 383 |
Indeks | 389 |
Spis ilustracji | 399 |
Od Redakcji | 403 |