Osoby z niepełnosprawnością i sztuka

Udostępnianie – percepcja – integracja

1 opinia

Format:

ibuk

Książka dotyczy koncepcji i problemów związanych z dostosowaniem odbioru sztuk wizualnych do percepcji osób z różnymi dysfunkcjami, m.in. wzrokowymi, słuchowymi, intelektualnymi. Autorzy zaprezentowali działania środowisk muzealnych, historyków sztuki oraz traduktologów mierzących się z udostępnianiem sztuki odbiorcom z dysfunkcjami.
To publikacja naukowa o niezwykle nowatorskiej metodzie w podejściu do tytułowych zagadnień. Zastosowane metodologie badawcze, mające swoje oparcie w naukach humanistycznych, społecznych, medycznych, a także prawnych, czynią z niej tom wzorcowy.
Krąg potencjalnych odbiorców jest bardzo szeroki: od historyków sztuki i kulturoznawców, przez architektów, po specjalistów z zakresu medycyny, psychologii, socjologii i opieki społecznej. To lektura dla każdego - współobywatela współistniejącego z obecnymi w naszym społeczeństwie osobami niepełnosprawnymi . Po jej przeczytaniu niejeden czytelnik zamieni pojęcie „wykluczenie” na „współistnienie”, a „inny” stanie się „taki sam” jak on sam. Prezentowana publikacja jest bardzo ważna, potrzebna i oczekiwana na polskim rynku wydawniczym.
Z recenzji prof. zw. dr.hab. Jana Wiktora Sienkiewicza


Rok wydania2019
Liczba stron196
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-171-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Osoby z niepełnosprawnością a przestrzeń muzealna. Wprowadzenie (Aneta Pawłowska, Anna Wendorff)    7
  
  Część I. „Świat istnieje, lecz bez oczu go nie zobaczymy”    23
  Agnieszka Gralińska-Toborek – Pomiędzy „aisthesis” a estetyką, czyli czego od niewidomych może się dowiedzieć estetyk / Between ‘aisthesis’ and aesthetics, or what an esthetician can learn from the blind    25
  Anna Wendorff – Audiodeskrypcja sztuk pięknych. Studium przypadku łódzkich muzeów / Audio description in Fine Arts. A case study of museums in Łódź    37
  Aneta Pawłowska, Artur Hłobaż, Adam Drozdowski – Audiodeskrypcja – przedmiot akademicki, praktyka muzealna czy wyzwanie dla informatyków? / Audio description – academic course, museum practice or an IT challenge?     57
  Marta Przasnek – Audiodeskrypcja nie jest ekfrazą / Audiodescrption is not an ekphrasis    75
  Agnieszka Palion-Musioł – Elementy nacechowane kulturowo i ich opis w tłumaczonej audiodeskrypcji do dzieł plastycznych na przykładzie Muzeum Julio Romero de Torres / Culture-bound elements and its description in the translation process of audio description of works of art taking as the example the Museum of Julio Romero de Torres     85
  
  Część II. „Okiem motyla”    97
  Agnieszka Kołodziejczak – Wykluczenie kulturalne osób Głuchych i słabosłyszących w świecie kultury i muzeów / Cultural exclusion of Deaf and hard-of hearing persons in the world of the culture and museums    99
  Anna Lewandowska – Nieznane oblicza kultury Głuchych – sztuka / Unknown elements of Deaf Culture – art    111
  
  Część III. „Wszechświat okiem Innego”    123
  Agnieszka Chęć-Małyszek – Niepełnosprawny odbiorca sztuki w aspekcie integracji społecznej / Disabled art recipient in the aspect of social integration    125
  Paulina Szeląg – Osoby z niepełnosprawnością intelektualną posługujące się wspomagającymi i alternatywnymi sposobami porozumiewania się w muzeum / People with intellectual disabilities using augmentative and alternative communication in a museum    147
  Paulina Celińska – Ludzie zamiast technologii / People instead of the technologies    163
  Paulina Długosz – Muzeum chce Cię poznać – czego muzeum może nauczyć się od osób niepełnosprawnych / The museum wants to get to know you – what we can learn from people with disabilities in the museum    177
  
  Spis ilustracji    197
RozwińZwiń