Metody prognozowania w modelowaniu eksploatacji środków transportu

-20%

Metody prognozowania w modelowaniu eksploatacji środków transportu

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

28,00  35,00 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 35,00 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W rozprawie opracowano metody i modele cząstkowe ukierunkowane na prognozowanie sytuacji eksploatacyjnej środków transportu z uwzględnieniem zdarzeń losowych. Zastosowana metodyka charakteryzuje się uniwersalnością podejścia do zagadnień eksploatacji i stanowi uzupełnienie szczegółowych badań eksploatacyjnych. Na potrzeby zarządzania eksploatacją rozwinięto wektorową i macierzową analizę danych z zastosowaniem składowych głównych, uogólnionej procedury estymacji parametrów, korelacji kanonicznej i zmiennych dyskryminacyjnych. Opracowane modele cząstkowe służą do prognozowania przyczyny utraty zdatności środka transportu z uwzględnieniem warunków jego eksploatacji. Metody oparte na tych modelach poszerzają metody badania zagrożeń i gotowości operacyjnej.

Środek transportu rozpatrywany jest w dwóch ujęciach. Najpierw wewnętrzne i zewnętrzne zagrożenia użytkowanego środka transportu są modelowane z użyciem rywalizujących zagrożeń, a środek transportu jest ujęty jako niepodzielna całość. Dla tego ujęcia opracowano warunkowe funkcje, które zastosowane w zarządzaniu eksploatacją mogą się przyczynić do zwiększenia bezpieczeństwa użytkowania środka transportu. Do prognozowania czasu zdatności użytkowanych środków transportu opracowano szczególne metody analizy regresji uwzględniające różne warunki ich eksploatacji.

Drugie z ujęć środków transportu jest ujęciem systemowym, pozwalającym odpowiadać na pytanie, który z jego modułów lub elementów spowoduje jego utratę zdatności. W ujęciu tym środek transportu jest poddany procesowi dekompozycji modułowej. Do tworzenia bazy wiedzy o strukturze konstrukcyjnej opracowano: algorytm kodowania elementów systemu dający pełną wiedzę o jego strukturze oraz algorytm odtwarzania struktury z zarejestrowanych zdarzeń w procesie jego eksploatacji. Do wspomagania decyzji dotyczących profilaktycznej odnowy modułów lub zaleceń zmian konstrukcyjnych środka transportu zastosowano zmodyfikowane kryteria badania wpływu uszkodzenia modułów na uszkodzenie systemu. Do prognozowania stanu odnawialnych środków transportu zbudowano model odnowy z zabezpieczeniem przed niepożądanymi zdarzeniami.

Uzasadniono potrzebę i dokonano uogólnienia definicji wielostanowego systemu koherentnego jako modelu obiektu technicznego charakteryzującego się różnego typu nadmiarowością. Zdefiniowany model wielostanowy jest naturalnym rozszerzeniem systemu dwustanowego i poszerza możliwości jego zastosowań.

Opracowane metody i modele prognozowania zdarzeń dotyczących środków transportu użytkowanych w warunkach z zagrożeniami stanowią oryginalne uzupełnienie szczegółowych badań związanych z zarządzaniem ryzykiem.


Rok wydania2013
Liczba stron156
KategoriaTransport i logistyka
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7775-261-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Streszczenie    5
  Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów    6
  
  1. WPROWADZENIE    11
  
  1.1. Obszar problemowy    11
  1.2. Teza i cele pracy    15
  1.3. Zakres pracy    16
  
  2. IDENTYFIKACJA I PROGNOZOWANIE STANU TECHNICZNEGO OBIEKTU     19
  
  2.1. Wprowadzenie    19
  2.2. Model diagnozowania stanu obiektu    21
  2.3. Model przestrzeni stanów technicznych    24
  2.4. Metody statystyczne w ocenie stanu obiektu    28
  2.4.1. Metoda regresji wielorakiej    28
  2.4.2. Uogólniona metoda estymacji parametrów modelu diagnostycznego    32
  2.4.3. Korelacja kanoniczna i zmienne dyskryminacyjne w diagnostyce    37
  2.5. Podsumowanie    38
  
  3. METODY PROGNOZOWANIA ZDARZEŃ W PROCESIE UŻYTKOWANIA ŚRODKÓW TRANSPORTU    39
  
  3.1. Wprowadzenie    39
  3.2. Prognozowanie zdarzeń niepożądanych    41
  3.2.1. Warunkowe miary bezpieczeństwa i zagrożenia    41
  3.2.2. Model konkurujących zagrożeń    48
  3.2.3. Model użytkowania środka transportu z dwoma typami zagrożeń    54
  3.3. Prognozowanie zdarzeń dla środków transportu użytkowanych w różnych warunkach    59
  3.3.1. Koncepcja prognozowania    59
  3.3.2. Modele regresji w prognozowaniu zdarzeń    60
  3.4. Metody wspomagające planowanie działań w utrzymaniu zdatności infrastruktury transportowej    69
  3.5. Podsumowanie    74
  
  4. STRUKTURALNIE ZORIENTOWANE MODELOWANIE OBIEKTU TECHNICZNEGO    76
  
  4.1. Wprowadzenie    76
  4.2. Struktury obiektów technicznych    78
  4.3. Modelowanie trasy kolejowej ze względu na uciążliwość energetyczną    86
  4.4. Podsumowanie    91
  
  5. PRZYCZYNOWE PROGNOZOWANIE UTRATY ZDATNOŚCI SYSTEMU    93
  
  5.1. Wprowadzenie    93
  5.2. Metody przyczynowego prognozowania utraty zdatności systemu dychotomicznego    94
  5.2.1. Niezawodność systemu    94
  5.2.2. Kryterium Birnbauma w przyczynowym prognozowaniu utraty zdatności systemu    97
  5.2.3. Modyfikacje kryterium Birnbauma    102
  5.2.4. Przykładowe zastosowanie przyczynowego prognozowania    104
  5.3. Prognozowanie przyczyny utraty zdatności silnika spalinowego    108
  5.4. Prognozowanie stanu niezawodnościowego systemu odnawialnego    114
  5.4.1. Idea modelowania systemów odnawialnych    114
  5.4.2. WskaĽniki niezawodnościowe odnawialnych modułów    115
  5.4.3. Model gotowości systemu z zabezpieczeniem    119
  5.5. Podsumowanie    122
  
  6. METODA MODELOWANIA SYSTEMU WIELOSTANOWEGO    123
  
  6.1. Wprowadzenie    123
  6.2. Wielostanowy system koherentny    124
  6.3. Teoriomnogościowy zapis struktury niezawodnościowej    129
  6.4. Prognozowanie stanu niezawodnościowego systemu wielostanowego    135
  6.5. Podsumowanie    141
  
  7. ZAKOŃCZENIE I WNIOSKI    142
  
  Literatura    145
  Summary    156
RozwińZwiń