Taneczny umysł

-15%

Taneczny umysł

Teatr ruchu i tańca w perspektywie neurokogniwistycznej

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

25,08  29,50 (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,08 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tomasz Ciesielski nie kryje, że zaproponowany przez niego temat – czyli neuroestetyka tańca – „dla większości polskich akademików i praktyków teatralnych jest wciąż jeszcze odległy” i budzi daleko idącą nieufność. Autor odważnie wkracza jednak na tę drogę, formułuje śmiałe hipotezy, nie obawiając się uproszczeń czy błędów. To właśnie stanowi o wartości i oryginalności Tanecznego umysłu. Już sam tytuł zapowiada niezwykłą przygodę intelektualną! Owo „ucieleśnione poznanie”, badane w perspektywie neurokognitywistycznej, wyrasta zarazem z osobistego doświadczenia autora. Łączy on bowiem refleksję naukową, wywiedzioną z szerokiego spektrum współczesnych neuronauk, z doświadczeniem czynnie uprawiającego tę sztukę tancerza.


prof. zw. dr hab. Anna Kuligowska-Korzeniewska



O tańcu można mówić na wiele sposobów – jak o wszystkim – kłopot z tańcem polega zaś na tym, że zbyt łatwo kilka sposobów zyskało sobie w tym mówieniu pozycję uprzywilejowaną. To dobrze, że trafić możemy na sposób, który tę pozycję podważa. (…) Mam nadzieję, że praca stanie się zaczątkiem owocnej rozmowy i pozwoli jeżeli nie zrozumieć taniec, to w jakimś stopniu do zrozumienia się zbliżyć.


dr Jacek Owczarek – choreograf, tancerz



Cieszę się, że Tomasz Ciesielski podjął się pisania o tańcu, samemu go praktykując. Z jednej strony dotyka go z perspektywy naukowej, z drugiej – bierze pod uwagę cały komponent doświadczeniowej biologiczności tańca, w tym kwestii umysłu. Pozwala abstrakcyjnemu światu tańca spotkać się z abstrakcyjnym światem nauki poprzez medium ciała i umysłu. (…) W książce została podkreślona potrzeba synchronizacji ciała i umysłu, serca i duszy, intuicji i świadomości – z wiedzą.


Iwona Olszowska – tancerka, choreograf, pedagog tańca


Rok wydania2014
Liczba stron190
KategoriaTeatr
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-158-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  PRZEDMOWA     9
  
  WPROWADZENIE – TEATR, KTÓREGO JĘZYKIEM JEST RUCH     11
  
  Taneczny umysł matematyczny     15
  Dlaczego?     17
  Ryzyko i liczne trudności     18
  Plan 20 Na koniec     22
  
  REPREZENTACJA     23
  
  Świadomość reprezentacji – świadomość działania     29
  Cechy reprezentacji motorycznej     36
    Izometryczność     37
    Sieć reprezentacji działania     39
    Regulacyjny system inhibicji działania     44
    Identyfikacja podmiotu     45
    Format reprezentacji działania     48
    Reguła optymalizacji – modele ciała i działania     52
    Preferencje w przetwarzaniu ruchu     55
  Reprezentacja działania poza ruchem     58
  Pamięć ruchu     61
  Statyczny ruch sceny     66
  Zasada nieoznaczoności     70
  
  (NEURONALNY) MIMETYZM W TAŃCU     73
  
  Niejednolita mimesis     76
  Tendencja do imitowania     79
  Neurony lustrzane – miniprzewodnik     82
  Teoria umysłu     85
    Rezonans     86
    Reprezentacja aktu motorycznego     88
    Zasady neuronalnej imitacji     91
  Korelaty neuronalne     93
  Symulacja i uczenie się     96
  Symetria i synchronizacja     98
    Pamięć robocza i jaźń     100
    Teoria poznania     103
    Choreografia jako sieć neuronowa     108
  
  SENSOMOTORYCZNA ESTETYKA TAŃCA    115
  
  Paradoksy symulacyjności     117
  Poznawcze prawa estetyki     123
    Prawo grupowania    124
    Prawo przesunięcia maksimum    127
    Kontrast    129
    Izolacja     130
    Prawo rozwiązywania problemów percepcyjnych    132
    Symetria i porządek    133
  Percepcja emocjonalna     135
  Metafora     140
    Metafory orientacyjne    141
    Metafory ontologiczne    145
    Metafory strukturalne    148
  Język ruchu     149
  Dramat doświadczeniowy     151
  Intencjonalne dostrojenie     153
  
  DANCE FICTION    155
  
  Eksperyment     157
  Science fiction     162
  Kontekst     165
  Rzeczywistość rozszerzona     169
  
  ZAKOŃCZENIE    173
  
  METODY BADANIA TAŃCA    181
  
  Elektroencefalografia     181
  Elektromiografia     181
  Funkcjonalny rezonans magnetyczny     181
  Magnetoencefalografia     182
  Motion capture     182
  Pozytonowa tomografia emisyjna     182
  Przezczaszkowa stymulacja magnetyczna     183
  
  BIBLIOGRAFIA    185
RozwińZwiń