INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka systematyzuje ogromny obszar nauki – jest swego rodzaju przewodnikiem po rozległym i wielopiętrowym świecie refleksji poznawczej, szeroko pojętej problematyki działania umysłu i mózgu. Krzyżują się tu filozofia umysłu, kognitywistyka, filozofia poznania, psychologia ewolucyjna, psycholingwistyka, językoznawstwo, a także historia nauki. Współczesna wiedza na temat poznawczego funkcjonowania człowieka nie stanowi bowiem jednolitej dziedziny – ludzkiego umysłu nie można rozpatrywać w jednym wymiarze ani nawet w kilku. W kolejnych rozdziałach autor omawia specyfikę różnych ujęć, rysując swoistą mapę najbardziej aktualnej wiedzy na temat umysłu i poznania (z uwzględnieniem wątpliwości i argumentów kwestionujących tę wiedzę).
Czym jest kognitywistyka i na czym polega wyjątkowość jej podejścia? Jak sensownie włączać w refleksję nad umysłem wiedzę z zakresu nauk ścisłych? Jak z pożytkiem interpretować eksperymenty z zakresu nauk neuronalnych, behawioralnych, kognitywnych i biologicznych? Czym jest dzisiaj wiedza? Jak na nasze funkcjonowanie oddziałuje język i gramatyka? Czy istnieje w ogóle coś takiego jak gramatyka? Jakie są ewolucyjne korzenie ludzkich zdolności językowych oraz władzy moralnej? Jaką rolę w naszym poznaniu ma wyobraźnia?
Erudycyjna, napisana ze swadą książka stanowi kompendium wiedzy o umyśle, cenne zarówno dla początkujących w dziedzinie neuronauk, jak i dla specjalistów.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 568 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16440-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Umysł dziecka Chłonny umysł
do koszyka
Umysł bez granic
do koszyka
Umysł Buddy
do koszyka
Umysł doskonały
do koszyka
Umysł dziecka
do koszyka
Umysł dziecka
do koszyka
Spis treści
WSTĘP. MIĘDZY KRYTYKĄ A OBRONĄ ROZUMU OBLICZENIOWEGO | 11 |
1. Intencja | 11 |
2. Kompozycja | 16 |
3. Tytuł | 19 |
CZĘŚĆ I. WOKÓŁ METODOLOGII | 27 |
ROZDZIAŁ 1. PO CZYM POZNAĆ KOGNITYWISTĘ? PUNKT WIDZENIA HISTORYKA PSYCHOLOGII | 29 |
1. Kognitywizm A psychologia | 29 |
2. Prototyp kognitywisty | 32 |
3. Poza teorią afektów? (Qualia) | 38 |
4. Poza teorią wykonania? (idealizacja) | 40 |
5. Poza instrumentalizmem? (realizm) | 42 |
6. Poza psychologią? (ewolucjonizm) | 49 |
7. Skazani na eklektyzm? (spójność) | 52 |
8. Czym zajmuje się psychologia? | 54 |
ROZDZIAŁ 2. PROBLEM WIEDZY UTAJONEJ I JEJ WYDOBYCIA | 57 |
1. Idea normy założonej A idea normy wyprowadzanej | 57 |
2. Co przesądza o realności psychologicznej norm? | 62 |
3. Skąd się biorą normy? Problem arbitralności opisu | 67 |
4. Wyprowadzanie normy Czy też wezwanie Do nieuzasadnionej tolerancji? | 71 |
5. Hipoteza „logiki umysłu” | 74 |
6. Problem kompetencji | 78 |
7. Psycholog jako intelektualny położnik | 85 |
8. Bilans zysków I strat | 88 |
ROZDZIAŁ 3. WIEDZA. WIEDZA UTAJONA. NIEWIEDZA | 93 |
1. Klasyczna teoria wiedzy i jej krytyka | 95 |
2. Wiedza a przekonania | 100 |
3. Wiedza a prawda | 103 |
4. Wiedza a uzasadnialność przekonań | 106 |
5. Niewiedza | 109 |
CZĘŚĆ II. ARCHITEKTURY UMYSŁU | 111 |
ROZDZIAŁ 1. SPÓR INŻYNIERÓW: KONEKSJONIZM, A KLASYCZNA ARCHITEKTURA UMYSŁU | 113 |
1. Natura sporu: poziomy analizy | 113 |
2. Między składnią a statystyką umysłu | 128 |
3. Charakterystyka architektury klasycznej | 131 |
4. Charakterystyka architektury koneksjonistycznej | 147 |
5. Implikacje dla dalszych badań | 180 |
ROZDZIAŁ 2. CO TO JEST GRAMATYKA? ROLA REPREZENTACJI POJĘCIOWYCH W WYJAŚNIANIU GRAMATYKI | 197 |
1. Dlaczego istnieje gramatyka? | 197 |
2. Ilu potrzebujemy reprezentacji dla wyjaśnienia kompetencji językowej człowieka? | 202 |
3. Czy słownik może zastąpić gramatykę? | 207 |
4. Subiektywizacja w gramatyce | 210 |
5. Czy gramatyka nie istnieje? | 218 |
6. Autonomia gramatyki i jej ograniczenia | 223 |
7. Składnikowość i odpowiedniość | 227 |
8. Czym są reguły gramatyki? | 232 |
9. Gramatyka i gramatyczność | 238 |
ROZDZIAŁ 3. GRANICE MODULARNOŚCI PRZYPADEK MODUŁU POZNANIA SPOŁECZNEGO | 249 |
1. Problem | 249 |
2. Od reprezentacji przestrzeni (lokalizacji) do reprezentacji osób (stanu posiadania)? | 251 |
3. Autonomia modułu poznania społecznego | 256 |
4. Budowa modułu poznania społecznego | 259 |
5. Moduły centralne i peryferyczne – moduły w szerokim i wąskim znaczeniu | 262 |
6. Argumenty przeciw modularnej strukturze pojęciowej i próba ich odparcia | 266 |
7. Ewolucyjne powstanie modularnej struktury pojęciowej | 268 |
8. Moduły struktury pojęciowej. Przykład analizatora słuchowego | 274 |
9. Wielokrotne wejścia i wyjścia i stale ta sama tablica zbiorcza | 279 |
10. Moduły intelektualne, organy mentalne, władze poznawcze | 282 |
11. Psychologia wertykalna i horyzontalna | 286 |
12. Organizacja i zasada (zasady) architektoniczna (architektoniczne) | 289 |
13. Konkluzje | 292 |
ROZDZIAŁ 4. GRANICE GENERATYWNOŚCI: OD GRAMATYKI GENERATYWNEJ PRZEZ GRAMATYKĘ KOGNITYWNĄ DO SEMANTYKI POJĘCIOWEJ | 297 |
1. Generatywność syntaktyczna: chomsky, langacker, jackendoff | 297 |
2. Generatywność semantyczna | 306 |
3. Generatywność fonologiczna | 310 |
4. Jak jest zbudowana semantyka pojęciowa? | 319 |
5. Wnioski: dwa umysły, jeden mózg | 326 |
CZĘŚĆ III. GRANICE EWOLUCJONIZMU | 331 |
ROZDZIAŁ 1. EWOLUCJONIZM WOBEC ARCHITEKTURY UMYSŁU | 333 |
1. Co to jest psychologia ewolucyjna? | 333 |
2. Hipotezy i kierunki analiz | 340 |
3. Czy można być zwolennikiem obliczeniowej teorii umysłu, a jednocześnie przeciwnikiem jego modularnej architektury? | 349 |
4. Czy można być zwolennikiem modularnej architektury umysłu, a jednocześnie przeciwnikiem tezy natywistycznej? | 356 |
5. Czy można być zwolennikiem tezy natywistycznej, a jednocześnie przeciwnikiem tezy o powstaniu umysłu na drodze naturalnej selekcji? | 368 |
6. Wnioski z testowania | 379 |
ROZDZIAŁ 2. PROBLEM WŁADZY MORALNEJ. SPECYFIKA WYJAŚNIENIA FUNKCJONOWANIA GRAMATYKI MORALNEJ W UJĘCIU MARCA D. HAUSERA | 395 |
1. Pierwsze intuicje | 395 |
2. Organ moralny | 398 |
3. Modelowanie: od percepcji do reakcji | 409 |
4. Dowodzenie | 420 |
5. Morał wysnuty z gramatyki moralnej | 441 |
CZĘŚĆ IV. POZA OBLICZENIOWĄ TEORIĄ UMYSŁU | 445 |
ROZDZIAŁ 1. PERCEPCJA A WYOBRAŹNIA. PROBLEM CYKLU PERCEPCYJNEGO W INTERPRETACJI ULRICA NEISSERA | 447 |
1. Rozróżnienia początkowe | 447 |
2. Przechowywanie i rekonstruowanie | 450 |
3. Pojęcie cyklu percepcyjnego | 461 |
4. Ekologiczny A obliczeniowy Model percepcji | 470 |
5. Pytanie o możliwość kompromisu | 478 |
RODZIAŁ 2. WĘZŁY WYOBRAŹNI | 481 |
1. Wyobraźnia jako źródło i jako kres | 481 |
2. Bodziec iluzyjny | 486 |
3. Od hieronymusa van akena boscha po eschera | 490 |
4. Umysł w przestrzeni fizycznej | 495 |
5. Zaczarowana wyobraźnia w odczarowanym świecie | 499 |
ROZDZIAŁ 3. PODOBIEŃSTWO. POKREWIEŃSTWO. BŁĄD | 501 |
1. Jakiego rodzaju podobieństwo może stać się źródłem błędu? | 501 |
2. Jakie błędy może wywoływać podobieństwo? | 506 |
3. Nieefektywne heurystyki | 509 |
4. Kto jest ofiarą błędów opartych na podobieństwie? | 513 |
5. Lęk przed podobieństwem | 519 |
ROZDZIAŁ 4. ODWRACALNOŚĆ PROCESÓW UMYSŁOWYCH A ODWRACALNOŚĆ PROCESÓW FIZYCZNYCH | 523 |
1. Fizyka i psychologia procesów odwracalnych i nieodwracalnych | 523 |
2. Odwracalność procesów umysłowych | 526 |
3. Odwracalność procesów fizycznych | 531 |
4. Cztery modele: myśl i przypadek | 538 |
BIBLIOGRAFIA | 543 |
INDEKS NAZWISK | 559 |