INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
[...] Inga Iwasiów wyznaczyła sobie ambitne zadanie, które można przedstawić w formie pytań: co to znaczy, że proza (pisana przez kobiety) jest polityczna? Z jakimi zakresami rozumienia polityczności mamy dziś do czynienia? Jakie dyskursy wyznaczają, zasilają lub osłabiają [...] pisanie/czytanie polityczne? O co toczy się lub mogłaby się toczyć gra (w polityczność/w zaangażowanie)? To kwestie absolutnie podstawowe, powiązane z pytaniami o sens uprawiania literatury, o jej społeczną funkcję i aktualną pozycję. [...] Najkrócej – idzie o powody, dla których warto dziś czytać literaturę i o niej rozmyślać. [...]
Iwasiów jest w swoim żywiole, zwraca się ku temu, co ma przemyślane, o czym pisze biegle nie od dziś, a nietypowość tej sytuacji polega na tym, iż sama ów żywioł od blisko 20 lat (współ)tworzy zadając kłam przekonaniu, że nie można być jednocześnie twórcą i tworzywem. Autorka [...] nie jest więc kimś, kto „doskakuje” do zastanej problematyki, włącza swoją wypowiedź w ciąg istniejących już głosów. W jakiejś mierze [...] dyskutuje ze sobą, dopowiada i kontynuuje własne rozpoznawanie, jest „u siebie”, czyli na doskonale znanym, bodaj w pełni oswojonym terytorium. Dlaczego to wydobywam? Ano dlatego, żeby powiadomić, iż monografia Iwasiów jest wypowiedzią – jeśli wolno się tak wyrazić – z wnętrza dyscypliny, ze ścisłego „centrum nadawczego”, z pierwszej ręki w sensie ścisłym.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 207 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7241-929-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Granice zgody
do koszyka
Granice dozwolonej krytyki prasowej...
do koszyka
Granice dzieci i dorosłych
do koszyka
Granice dzieci i dorosłych
do koszyka
Spis treści
I. Pisarki w pejzażu politycznym. Wstępne uwagi | 7 |
1. Płeć jest jak polityczna historia literatury | 13 |
2. Nałkowska i granica | 16 |
3. Woolf: wzór pisarstwa krytycznego | 20 |
4. Butler: rozbrajanie komunikacji | 29 |
5. Czyje to siostry? | 33 |
6. Antygona raz jeszcze | 35 |
7. Gatunek | 37 |
8. Postkolonialnie | 44 |
II. Wojna i pamięć | 48 |
1. Polityczne/prywatne | 49 |
2. Wojna i podmiot | 54 |
3. Wojna i PRL – narracja autobiograficzna | 62 |
3.1. Autorewizja – punkt wyjścia | 62 |
3.2. Autorekonstrukcja | 65 |
3.3. Reaktywność świata, reaktywność literatury | 67 |
4. Ręka w rododendronach. O prozie Zyty Oryszyn | 71 |
5. Polityka narracji rodzinnej | 79 |
6. Wojna i wina. Narracja z drugiej strony granicy | 89 |
7. Spektakl o matce i ojczyźnie. Poza powieścią | 93 |
III. Lokalność | 98 |
1. Przybyszki. Zmienianie granic | 98 |
2. Uciekinierki. Okrutne ojczyzny Alice Munro | 103 |
IV. Próby tożsamości | 117 |
V. Powieść jako zwierciadło zmian | 131 |
1. Inne, inność, normalizacja, destabilizacja | 131 |
2. Niegdyś solidarne, nadal samotne | 139 |
3. Rewolucjonistki, emigrantki | 143 |
4. Pastisze, parodie, zerwania | 147 |
5. Mocnym głosem | 151 |
VI. Pisarka wobec własnej biografii | 158 |
VII. Przed sklepem rzeźnika | 174 |
1. Magdalenki na miarę albo „fason społeczny” w prywatnej perspektywie | 179 |
2. W kolejce | 185 |
3. Sprawić cielaczka | 190 |
4. Z kiełbasy | 196 |
Bibliografia | 199 |