POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Biografia zawodowa Sass, stanowiąca zasadniczą część rozważań Autorki, jest równocześnie elementem znacznie szerzej zakrojonych badań, dotyczących polskiego kina kobiet. Problematyka ta została zasygnalizowana w tytule, gdzie przed nazwiskiem Sass pojawia się przykuwające uwagę zdanie „Wszystko o Ewie”, nadające całości wymiar uniwersalny, wykraczający poza ujęcie podmiotowe. (...) książka na pewna okaże się interesującą lekturą dla wszystkich osób zainteresowanych polskim kinem i kobietami tworzącymi na jego obszarze, nie tylko Barbarą Sass. Bogata bibliografia i staranne przypisy z pewnością zachęcą do dalszych poszukiwań i przemyśleń na temat oblicza – czy obliczy – polskiego kina kobiet. Walory poznawcze książki czynią z niej cenne opracowanie historyczne, ukazujące dorobek jednej z najbardziej znanych polskich reżyserek, a zarazem wzór autorskiej wersji filmowej biografii.
Z recenzji dr hab. Małgorzaty Radkiewicz, prof. UJ
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 328 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7241-910-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Wszystko albo nic
do koszyka
Wszystko będzie dobrze
do koszyka
Wszystko będzie dobrze
do koszyka
Wszystko będzie dobrze
do koszyka
Wszystko będzie dobrze
do koszyka
Wszystko, co brzydkie i cudowne
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Wprowadzenie | 17 |
Kobieta i polityka autorska | 18 |
Kino kobiet a reżyserki kinematografii bloku wschodniego | 38 |
O metodzie | 44 |
Część 1 | 51 |
Druga reżyser | 53 |
Studentka w systemie edukacji filmowej | 57 |
Znikające reżyserki | 68 |
Specjalistki drugiego planu | 74 |
Wejście w nurt | 83 |
Debiut a praca zespołowa | 85 |
Polska krytyka filmowa o kobiecie i kinie | 95 |
Kobieta współczesna w kinie moralnego niepokoju | 109 |
Kobieca trylogia a kryzys kina lat osiemdziesiątych | 125 |
Część 2 | 141 |
Bez miłości, czyli ta druga blondynka | 143 |
Agnieszka jako alegoria „Solidarności” | 144 |
Ewa, Zła Kobieta z kamerą | 151 |
Debiutantka albo dziewczyna z Gdańska | 177 |
Architektka a tradycja socrealistyczna | 178 |
Solidarność kobiet | 184 |
Elżbieta Czyżewska tańczy po raz drugi | 193 |
Dorota Stalińska w Białym tangu | 198 |
Krzyk, czyli Perełka na dnie | 205 |
Gorgona „Solidarności” | 207 |
Krzyk jako znak autorskiego kina Sass | 217 |
O trudności w powiedzeniu „ja” | 223 |
Część 3 | 235 |
Zerwane owoce, czyli o adaptacjach | 237 |
Ostatni liść | 238 |
Dziewczyna i gołębie | 241 |
Dziewczęta z Nowolipek | 248 |
Po przełomie | 261 |
Scenariusze amerykańskie | 267 |
Powrót do przeszłości | 271 |
Zakończenie | 281 |
Aneks | 293 |
W imieniu Ewy. Rozmowa z Barbarą Sass | 293 |
Filmografia Barbary Sass | 309 |
Spis fotografii | 315 |
Bibliografia | 317 |
Abstract | 327 |