POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Celem publikacji jest przygotowanie do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych w powiązaniu z wiedzą nabytą podczas studiów kierunkowych.
Publikacja niezbędna w codziennej praktyce edukatora zdrowia, pielęgniarki i innych osób związanych z edukacja zdrowotną. Będzie również przydatna na różnych etapach kształcenia.
Ogromnym atutem publikacji są przykładowe programy edukacyjne, realizowane w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych chorobach przewlekłych, z załączeniem opracowanych materiałów informacyjnych dla pacjentów. Każdy program edukacyjny zawierać będzie propozycję realizacji wybraną metodą nauczania.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Pielęgniarstwo |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-4845-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz autorów | 5 |
Wstęp 9 | |
WSPÓŁCZESNE WYMIARY DYDAKTYKI NA RZECZ ZDROWIA I W CHOROBIE | 15 |
1 Specyfika kształcenia zawodowego w pielęgniarstwie | 15 |
1.1. Edukacja zdrowotna w efektach kształcenia zawodowego – Irena Wrońska | 15 |
1.1.1. Istota edukacji zdrowotnej | 15 |
1.1.2. Edukacja zdrowotna w kształceniu pielęgniarek – od przeszłości do przyszłości | 17 |
1.1.3. Efekty wynikowe w kształceniu zawodowym pielęgniarek | 23 |
1.1.4. Edukacja zdrowotna a efekty kształcenia zawodowego pielęgniarek | 24 |
1.2. Rola i zadania pielęgniarki w edukacji zdrowotnej w teorii i praktyce – Danuta Zarzycka | 27 |
1.2.1. Teorie pielęgniarstwa na rzecz edukacji zdrowotnej | 27 |
1.2.2. Edukacja zdrowotna a uwarunkowania prawne | 30 |
1.2.3. Istota roli zawodowej pielęgniarki w obszarze edukacji zdrowotnej | 32 |
1.2.4. Wytyczne dla pielęgniarki służące pełnieniu funkcji edukatora zdrowia | 34 |
1.2.5. Edukacja zdrowotna w przyszłości | 36 |
2 Metodyka edukacji zdrowotnej w kształceniu zawodowym pielęgniarek | 41 |
2.1. Przygotowanie pielęgniarek do diagnozowania problemów edukacyjnych odbiorców opieki zdrowotnej – Matylda Sierakowska | 41 |
2.1.1. Diagnoza pielęgniarska | 41 |
2.1.2. Model samoopieki/deficytu samoopieki Dorothei Orem | 44 |
2.1.3. Diagnoza potrzeb edukacyjnych | 47 |
2.2. Podstawy tworzenia projektów edukacyjnych dla pacjentów – Matylda Sierakowska | 51 |
2.2.1. Etapy planowania edukacji zdrowotnej | 51 |
2.2.2. Metody dydaktyczne w edukacji zdrowotnej | 55 |
2.2.3. Formy organizacyjne stosowane w edukacji zdrowotnej | 59 |
2.2.4. Środki dydaktyczne | 60 |
2.2.5. Zasady nauczania/edukacji zdrowotnej | 63 |
2.3. Metody aktywizujące wykorzystywane w edukacji – Agnieszka Lankau, Matylda Sierakowska | 66 |
2.4. Metody symulacyjne w edukacji pacjentów – Anna Leńczuk-Gruba | 78 |
2.5. Nowoczesne metody kształcenia z użyciem technologii informacyjnych – Wiesław Półjanowicz | 83 |
2.6. Metody eksponujące w edukacji pacjentów – Zofia Janina Sienkiewicz | 93 |
2.6.1 Planowanie edukacji zdrowotnej z wykorzystaniem metod eksponujących | 94 |
2.7. Metody praktyczne w edukacji zdrowotnej – Lucyna Płaszewska-Żywko, Maria Kózka | 98 |
2.8. Metody wykorzystywane w edukacji do zmiany zachowań zdrowotnych – Barbara Janina Ślusarska | 106 |
2.8.1. Zachowania zdrowotne i proces zmian zachowań zdrowotnych | 106 |
2.8.2. Metody edukacji w zmianach zachowań zdrowotnych | 109 |
2.9. Ewaluacja efektów kształcenia w obszarze edukacji zdrowotnej – Maria Kózka, Lucyna Płaszewska-Żywko | 116 |
ZAŁOŻENIA EDUKACJI ZDROWOTNEJ A PRAKTYKA PIELĘGNIARSKA I WSPÓŁPRACA INTERDYSCYPLINARNA | 125 |
3 Programy edukacji zdrowotnej w grupie osób zdrowych i zagrożonych ryzykiem choroby | 125 |
3.1. Interdyscyplinarne programy edukacji zdrowotnej w obszarze promocji zdrowia – Anna Andruszkiewicz, Mariola Barbara Banaszkiewicz | 125 |
3.1.1. Założenia teoretyczne tworzenia interdyscyplinarnych programów w obszarze promocji zdrowia | 125 |
3.1.2. Narodowy Program Zdrowia | 127 |
3.1.3. Programy promocji zdrowia | 129 |
3.2. Populacyjne programy zdrowotne ukierunkowane na grupy ryzyka chorobowego – Barbara Janina Ślusarska, Anna Andruszkiewicz | 136 |
3.2.1. Programy zdrowotne finansowane przez Ministerstwo Zdrowia | 138 |
3.2.2. Profilaktyczne programy zdrowotne realizowane w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia | 143 |
3.2.3. Programy zdrowotne realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego | 146 |
3.2.4. Udział pielęgniarki w realizacji profilaktycznych programów zdrowotnych | 149 |
4 Projekty programów edukacyjnych dla pacjentów i/lub opiekunów w wybranych chorobach przewlekłych | 153 |
4.1. Edukacja zdrowotna w chorobach reumatycznych – Matylda Sierakowska | 153 |
4.1.1. Projekt edukacji pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów | 153 |
4.1.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą i problemową (drzewo decyzyjne) w grupie pacjentów/opiekunów osób chorych na reumatoidalne zapalenie stawów | 165 |
4.1.3. Materiały informacyjne dla pacjentów – jak żyć z reumatoidalnym zapaleniem stawów – zalecenia do samoopieki | 170 |
Załącznik nr 1 | 182 |
4.2. Edukacja zdrowotna w przewlekłych chorobach układu pokarmowego – Katarzyna Łagoda, Regina Sierżantowicz | 187 |
4.2.1. Projekt edukacji pacjentów z chorobą refluksową przełyku | 187 |
4.2.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych wybranymi metodami problemowymi w grupie chorych z chorobą refluksową przełyku | 197 |
4.2.3. Projekt edukacji pacjentów z zespołem jelita nadwrażliwego | 203 |
4.2.4. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (ranking diamentowy) w grupie chorych z zespołem jelita nadwrażliwego | 211 |
4.3. Edukacja zdrowotna w chorobach układu sercowo-naczyniowego – Iwona Teresa Jarocka, Dorota Joanna Kondzior | 216 |
4.3.1. Projekt edukacji pacjentów z chorobą niedokrwienną serca | 216 |
4.3.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą i problemową (rybi szkielet) w grupie osób z chorobą niedokrwienną serca | 227 |
4.3.3. Projekt edukacyjny pacjentów z nadciśnieniem tętniczym | 231 |
4.3.4. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodami problemowymi (mapa myśli, układanka/puzzle) w grupie chorych z nadciśnieniem tętniczym | 243 |
4.4. Edukacja zdrowotna w chorobach układu oddechowego – Krystyna Kowalczuk, Hanna Joanna Rolka | 248 |
4.4.1. Projekt edukacji pacjentów z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc | 248 |
4.4.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą praktyczną – pokaz z objaśnieniem, w grupie chorych z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc | 259 |
4.4.3. Materiały informacyjne dla pacjentów na temat prowadzenia rehabilitacji oddechowej | 265 |
4.5. Edukacja zdrowotna w chorobach neurodegeneracyjnych – Krystyna Klimaszewska, Katarzyna Krystyna Snarska | 268 |
4.5.1. Projekt edukacji pacjentów z chorobą Parkinsona | 268 |
4.5.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (burza mózgów) w grupie chorych z chorobą Parkinsona | 280 |
4.5.3. Materiały informacyjne dla pacjentów z chorobą Parkinsona | 283 |
4.6. Edukacja zdrowotna w chorobach nerek – Grażyna Kobus | 296 |
4.6.1. Projekt edukacji pacjentów z przewlekłą chorobą nerek w okresie bezpośrednio poprzedzającym leczenie nerkozastępcze | 296 |
4.6.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (drzewo decyzyjne) w grupie chorych przygotowywanych do leczenia nerkozastępczego | 307 |
4.7. Edukacja zdrowotna w wybranych problemach geriatrycznych – Halina Doroszkiewicz, Jolanta Lewko | 312 |
4.7.1. Projekt edukacji opiekunów sprawujących opiekę nad chorym z otępieniem w środowisku zamieszkania | 312 |
4.7.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (analiza przypadku) w grupie opiekunów osób starszych z otępieniem | 324 |
4.8. Edukacja w przewlekłych chorobach dermatologicznych – Anna Baranowska, Barbara Jankowiak | 332 |
4.8.1. Projekt edukacji rodziców/opiekunów dzieci z atopowym zapaleniem skóry | 332 |
4.8.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą i problemową (mapa mentalna, burza mózgów) w grupie rodziców/opiekunów dzieci chorych na atopowe zapalenie skóry | 341 |
4.8.3. Materiały informacyjne dla rodziców/opiekunów dzieci z atopowym zapaleniem skóry | 345 |
Skorowidz | 355 |