POLECAMY
-24%
Redakcja:
Format:
Rozmowa, dialog, komunikowanie się przenikają całe nasze życie. Stanowią one ważny wymiar życia społecznego. Wysoka jakość komunikowania się jest jedną z najistotniejszych kompetencji życiowych współczesnego człowieka. Każdy komunikat składa się z warstwy werbalnej i niewerbalnej. A zatem napisana monografia posiada wartości poznawcze, ponieważ poszerza naszą wiedzę o międzyludzkiej komunikacji. Posiada wartości praktyczne, ponieważ pomaga w określeniu celów terapii logopedycznej oraz w opracowaniu indywidualnego programu wspomagania osiągnięć komunikacyjnych.
Z recenzji prof. dr. hab. Romana Ossowskiego
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 198 |
Kategoria | Logopedia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3266-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Komunikacja a rozwój społeczności...
do koszyka
Komunikacja bez granic: Odporność na...
do koszyka
Komunikacja elektroniczna
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie / | 9 |
Rozdział I | |
RENATA MARCINIAK-FIRADZA | |
Oddziaływanie subkodu pisanego na mówiony, czyli o tendencjach w komunikowaniu się współczesnych Polaków / | 13 |
Wprowadzenie / | 14 |
Wariantywność realizacyjna cechująca język mówiony / | 15 |
Podsumowanie / | 21 |
Rozdział II | |
DITTA BACZAŁA | |
Umiejętności prospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną / | 25 |
Istota niepełnosprawności intelektualnej /26 | |
Umiejętności prospołeczne w życiu człowieka niepełnosprawnego intelektualnie / | 30 |
Podsumowanie / | 35 |
Rozdział III | |
IWONA KLONOWSKA-SENDERSKA | |
Błędy i deficyty w komunikacji przyczynkiem stygmatyzacji i ostracyzmu społecznego nieletnich niedostosowanych społecznie / | 39 |
Modele i zasady komunikowania się / | 40 |
Złożoność procesu komunikowania się / | 41 |
Bariery komunikacyjne / | 41 |
Inteligencja a kompetencje komunikacyjne / | 42 |
Język fasadą budowania wizerunku / | 43 |
Rodzina i grupa rówieśnicza podstawą kształtowania kompetencji komunikacyjnych / | 43 |
Trudności w odczytywaniu werbalizmów i niewerbalizmów / | 44 |
Osobowość nadawców i odbiorców komunikatu / | 46 |
Struktura obrazu siebie / | 47 |
Podsumowanie / | 48 |
Rozdział IV | |
JACEK J. BŁESZYŃSKI | |
Kształtowanie kompetencji społecznych dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / | 51 |
Kompetencje społeczne / | 52 |
Kompetencje komunikacyjne i językowe / | 54 |
Podsumowanie / | 60 |
Rozdział V | |
MONIKA DĄBKOWSKA, MIROSŁAW DĄBKOWSKI | |
Psychopatologiczne następstwa zaburzeń w porozumiewaniu się u dzieci: próba aplikacji koncepcji „wrażliwości na odrzucenie” / | 65 |
Wprowadzenie / | 66 |
Zaburzenia w porozumiewaniu się językowym / | 67 |
Wrażliwość na odrzucenie / | 68 |
Podsumowanie / | 76 |
Rozdział VI | |
ALINA SZUKAŁA | |
Zaburzenie mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną / | 82 |
Budowanie kompetencji morfologiczno-składniowej w zaburzeniach mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną / | 81 |
Diagnoza zaburzeń mowy dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / | 83 |
Komunikacja osób z niepełnosprawnością intelektualną / | 85 |
Rozdział VII | |
MAŁGORZATA KOCHANIEWICZ-ANDRUCH | |
Ograniczenie sprawności mięśnia okrężnego warg u dzieci / | 105 |
Wargi i język / | 105 |
Rozwój mowy a okres płodowy i noworodkowy / | 107 |
Rozdział VIII | |
MAŁGORZATA KOCHANIEWICZ-ANDRUCH | |
Masaż logopedyczny a umiejętność ssania, żucia, połykania / | 113 |
Budowa aparatu artykulacyjnego / | 113 |
Ssanie i połykanie / | 115 |
Nieprawidłowości w rozwoju i funkcjonowaniu aparatu artykulacyjnego / | 117 |
Masaż logopedyczny / | 118 |
Rozdział IX | |
MARTA KOPAŃSKA | |
Autyzm – wprowadzenie / | 124 |
Komunikacja dziecka z autyzmem / | 123 |
Komunikacja – rozważania terminologiczne / | 130 |
Etapy rozwoju mowy dziecka – norma / autyzm / | 139 |
Kompetencje komunikacyjne dzieci z autyzmem / | 144 |
Wpływ zaburzenia na rozwój kompetencji komunikacyjnych / | 149 |
Echolalia a mowa echolaliczna / | 150 |
Nieprawidłowe użycie zaimków / | 154 |
Rozumienie mowy (deficyty poznawczo-komunikacyjne osób z autyzmem) / | 156 |
Koncentracja uwagi a przyswajanie mowy / | 158 |
Percepcja / | 159 |
Język metaforyczny, neologizmy i trudne pytania / | 159 |
Deficyty w społecznym dyskursie / | 161 |
Monologi i dialogi / | 162 |
Sprawność narządów artykulacyjnych / | 163 |
Zaburzenia suprasegmentalne / | 164 |
Podsumowanie / | 165 |
Rozdział X | |
AGNIESZKA HAMERLIŃSKA-LATECKA | |
Trudności w komunikowaniu się osób ze zmianami nowotworowymi w obrębie twarzy / | 169 |
Wprowadzenie / | 170 |
Nowotwory w obrębie twarzy – epidemiologia, lokalizacja i etiologia / | 171 |
Konsekwencje zmian w aspekcie psychologicznym i logopedycznym / | 172 |
Podsumowanie / | 176 |
Rozdział XI | |
NATALIA GUMIŃSKA | |
Komunikacja w funkcjonowaniu społecznym osób z autyzmem / | 181 |
Komunikacja jako umiejętność społeczna / | 182 |
Autyzm / | 186 |
Istota funkcjonowania społecznego / | 190 |
Podsumowanie / | 194 |
Informacje o autorach / | 197 |