POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka stanowi omówienie jednego z najciekawszych zjawisk współczesnej prozy: twórczości Wiesława Myśliwskiego. Autorka podejmuje pionierską próbę interpretacji powieści autora „Nagiego sadu” w kategoriach nowoczesności, dowodząc, że są one diagnozą stawianą współczesnemu światu, wyrażoną językiem nowoczesnej, modernistycznej powieści. Wychodząc od pojęcia doświadczenia, Kaniewska pokazuje z jednej strony podstawowe problemy, jakie porusza w swym pisarstwie Myśliwski (stosunek człowieka do historii, tożsamość nowoczesnej jednostki, potrzebę poszukiwania sensu w opowieści), z drugiej strony: sposoby artykulacji owego doświadczenia i ich konsekwencje nie tylko dla dzieł omawianego twórcy, ale także dla takich, zadomowionych w literaturoznawstwie pojęć jak epickość, powieść inicjacyjna, monolog wypowiedziany.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 234 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2584-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Baśnie opowiedziane przez Księżyc
do koszyka
Dzieje Polski opowiedziane dla młodzieży
do koszyka
Dzieje Polski opowiedziane dla młodzieży
do koszyka
Dzieje Polski opowiedziane dla młodzieży
do koszyka
(Nie)opowiedziane
do koszyka
Opowiedz, jak tam żyjecie
do koszyka
Opowiedz mi o swoim ostatnim seksie
do koszyka
Opowiedz mi swoją historię
do koszyka
Spis treści
Wstęp, czyli o świecie opowiedzianym | 9 |
Część I. Historia | 15 |
Rozdział 1. Języki | 17 |
Przypadki literatury i historii | 22 |
Doświadczenie historyczne w zapisie literackim | 32 |
Między prawdami | 37 |
Rozdział 2. Doświadczenia | 43 |
W czasie historycznym | 46 |
Punkty widzenia | 52 |
Prywatny wymiar historii | 55 |
Rozdział 3. Artykulacje | 67 |
Jaka epickość? | 68 |
Addytywność | 76 |
Przyjemność opowieści | 85 |
Część II. Los | 89 |
Rozdział 1. Języki | 91 |
Między losem a tożsamością | 93 |
Między tożsamością a doświadczeniem | 101 |
Doświadczenie wyjścia. Ku nowoczesności | 107 |
Rozdział 2. Doświadczenia | 115 |
W czasie i przestrzeni | 116 |
Codzienność | 121 |
Rytuały | 131 |
Rozdział 3. Artykulacje | 140 |
Opowieść o dojrzewaniu | 141 |
Doświadczenia pierwsze | 144 |
Doświadczenie powtórzone | 155 |
Część III. Słowo | 163 |
Rozdział 1. Języki | 165 |
„Duch mowy żywej” | 168 |
Oralność | 172 |
Piśmienność | 182 |
Rozdział 2. Doświadczenia | 186 |
Oni | 187 |
Ty | 192 |
Między ja a ty | 197 |
Rozdział 3. Artykulacje | 201 |
Tożsamość narracyjna | 202 |
Między autonarracją a autofikcją | 206 |
Zakończyć opowieść? | 212 |
Kończąc… | 213 |
Nota bibliograficzna | 217 |
Bibliografia | 219 |
Indeks nazwisk | 227 |
All Things Told. Of Wiesław Myśliwski Fiction. Summary | 231 |