POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
Praca jest pierwszą w polskim literaturoznawstwie monografią prozy krytyczno- i historycznoliterackiej Władysława Chodasiewicza, rosyjskiego poety, krytyka i historyka literatury rosyjskiej , przedstawiciela epoki Srebrnego Wiku i „pierwszej fali” emigracji rosyjskiej.
Autorka podjęła w niej próbę rekonstrukcji poglądów estetycznych Chodasiewicza, uporządkowania i systematycznego omówienia wieloletnich refleksji twórcy nad „prawami poetyckiej biologii”, prześledzenia jej powinowactw z rosyjską estetyką XIX i XX wieku, ustalenia jej głównych pojęć, koncepcji i postulatów.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 290 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3222-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Ekstaza. Lata 90. Początek
do koszyka
Ekstaza. Lata 90. Początek
do koszyka
Ekstaza w wersji pop
do koszyka
Błogość i ekstaza. Wprowadzenie do...
do koszyka
Skandal i ekstaza
do koszyka
Udręka i ekstaza
do koszyka
Ekstazy kobiece
do koszyka
Poeta ze średniowiecznej ekstazy
do koszyka
Spis treści
Zasady cytowania i wykaz stosowanych skrótów / | 7 |
Wstęp / | 9 |
Rozdział I. „Na pograniczu”. Sylwetka twórcza Władysława Chodasiewicza | |
1. Pogranicze jako kategoria kulturowa / | 37 |
2. Chodasiewicz – człowiek i twórca pogranicza / | 42 |
3. Kategoria pogranicza jako genologiczny i stylistyczny wyróżnik twórczości Chodasiewicza / | 53 |
4. Motyw pogranicza w poezji Chodasiewicza / | 60 |
5. Podsumowanie / | 64 |
Rozdział II. W kręgu idei Srebrnego Wieku. Estetyka Chodasiewicza a symbolizm rosyjski | |
1. Chodasiewicz na literackiej scenie Rosji / | 65 |
2. Chodasiewicz jako badacz rosyjskiego symbolizmu: o periodyzacji prądu / | 69 |
3. Dekadentyzm a symbolizm. Krytyk wobec zawiłości terminologicznych i cech konstytutywnych obu prądów / | 72 |
4. „Życiotworzenie” / | 80 |
5. Teurgia / | 91 |
6. Dualizm bytu / | 98 |
7. Podsumowanie / | 100 |
Rozdział III. Wobec dziedzictwa „złotego wieku” | |
1. Chodasiewicz jako historyk literatury rosyjskiej / | 103 |
2. Estetyka Chodasiewicza a Aleksander Puszkin / | 107 |
3. Chodasiewicz a romantyzm rosyjski / | 113 |
4. Chodasiewicz a Adam Mickiewicz / | 120 |
5. Forma i treść utworu literackiego / | 128 |
6. Neoklasycyzm Chodasiewicza / | 141 |
7. Chodasiewicz a akmeizm / | 149 |
8. Podsumowanie / | 156 |
Rozdział IV. U progu „żelaznego wieku”. Estetyka Chodasiewicza na emigracji | |
1. Emigracja Chodasiewicza / | 159 |
2. „Pod rządami Sowietów”. Literatura rosyjskiej metropolii według Chodasiewicza / | 164 |
3. Model literatury „prawdziwie emigracyjnej” (Literatura na wygnaniu) / | 178 |
4. Literatura rosyjskiej emigracji „pierwszej fali” w ujęciu Chodasiewicza / | 194 |
5. „Zaćmienie”. Wątki katastroficzne w krytyce literackiej Chodasiewicza/ | 210 |
6. Podsumowanie / | 232 |
Uwagi końcowe / | 235 |
Bibliografia / | 243 |
Indeks osobowy / | 271 |
Экстаз в мире мер. Об эстетической системе владислава ходасевича (Резюме) / | 281 |
Ekstase in der welt der mäßigung. Über das ästhetische system von Wladislaw Chodassewitch (Zusammenfassung) / | 285 |