INNE EBOOKI AUTORA
-15%
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka Doroty Barańskej pokazuje, że pojęcia zła i dobra są kluczowymi elementami obecnymi nie tylko w japońskim folklorze, ale w całej kulturze popularnej – od rozrywki ludowej poprzez animację do gier video. Stawia tezę, że kultura rozrywkowa jest niezwykle silnie związana z religiami Japonii, czerpie z buddyzmu, shinto, magii. I choć samo nawiązanie nie jest niczym niezwykłym, niezwykła jest drobiazgowość w przedstawianiu elementów tradycyjnych w nowej formie. Dzięki niej kultura popularna Japonii staje się źródłem do badań nie tylko nad samą kulturą, ale też nad religią, społeczeństwem, moralnością.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Universitas |
ISBN-13 | 978-83-242-2462-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Brak kontroli
do koszyka
Brak zagrożenia dla dobra prawnego a...
do koszyka
Afganistan gdzie regułą jest brak reguł
do koszyka
Gdzie przykazań brak dziesięciu
do koszyka
Gdzie przykazań brak dziesięciu
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | |
Rozdział 1. Japońska kultura popularna | |
1.1. Kultura popularna i społeczeństwo – problem definicyjny | |
1.2. Popkultura japońska. Rozumienie i przykłady | |
Rozdział 2. Religie japońskie – aspekt historyczny | |
2.1. Historia religii japońskich jako historia synkretyzmu | |
2.1.1. Rozwój i wpływ shintō na japońskie społeczeństwo | |
2.1.2. Buddyzm – zmiany w religijnym oglądzie świata | |
2.1.3. Trudna asymilacja chrześcijaństwa . | |
2.2. Znaczenie historii religii japońskich dla zrozumienia kultury popularnej | |
Rozdział 3. Dobro i zło w japońskiej religii i filozofii | |
3.1. Problem rozumienia pojęć dobra i zła w japońskiej kulturze | |
3.2. Dobro i zło w kontekście japońskich wierzeń | |
3.3. Dobro i zło w życiu codziennym | |
3.4. Etyczny wymiar zemsty – zemsta doczesna i z zaświatów | |
3.5. Kwestia lingwistyczna – japońskie terminy związane ze złem | |
Rozdział 4. Demonologia, przesądy, rytuały i legendy miejskie. | |
Bezpośrednie źródła zła i dobra w popkulturze | |
4.1. Duchy jak uniformy. Japońska demonologia, klasyfikacja | |
4.2. Festiwale religijne a kultura popularna | |
4.3. Pochodzenie przesądów i związanych z nimi rytuałów | |
oraz ich znaczenie w kulturze popularnej | |
4.4. Japońskie legendy miejskie – społeczne tło lęków | |
Rozdział 5. Japoński horror – filmografia pod znakiem dobra i zła | |
5.1. Tradycja filmowa i tradycja horroru w Japonii | |
5.1.1. Pojęcie J-horroru i japońska specyfika filmów grozy | |
lat dziewięćdziesiątych XX oraz XXI wieku | |
5.2. Czy dobro zawsze zwycięża? Duchy w kontekście dobra i zła | |
w japońskiej kinematografii | |
5.3. Walka dobra ze złem w kontekście różnych rodzajów | |
bakemono i yōkai. Legendy miejskie w filmie | |
Rozdział 6. W kręgu japońskiej animacji | |
6.1. Podbój kosmosu, wielkie roboty, świat duchów i sprawy | |
codzienne – krótka historia anime | |
6.1.1. „Manga w mundurku” – podział mangi i anime ze względu | |
na adresatów i na tematykę | |
6.2. Religia narysowana. Bogowie i bakemono w anime | |
6.3. Świat duchów w anime | |
Rozdział 7. Horror w grach. Zło, które jest dobrem, i dobro, które jest złem | |
7.1. Gry jako dzieła artystyczne. Krótka historia gier konsolowych | |
7.2. Bakemono, rytuały, kulty – postacie zła w grach | |
7.3. Rola duchów w grach. Duchy dobre i złe | |
Zakończenie. Dalsze losy bogów i demonów w japońskiej kulturze | |
popularnej | |
Bibliografia | |
Podziękowania | |
Posłowie | |
Indeks nazwisk | |