POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Funkcjonowanie przedsiębiorstw w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu wymaga stosowania i rozwijania procesu zarządzania strategicznego. Umożliwia to osiąganie trwałej przewagi konkurencyjnej i przyczynia się do ich dalszego rozwoju. W kształtowaniu przewagi widoczna
jest koncentracja na poszukiwaniu unikatowych, trwałych, synergicznych i wyłącznych źródeł.
Ważnym elementem złożonego i wielopłaszczyznowego zagadnienia konkurencyjności przedsiębiorstw jest jej ocena. W opracowaniu tym, będącym kontynuacją zainteresowań autorów, podjęto zatem wątek metodyczny konkurencyjności podmiotów gospodarczych, przedstawiając wybrane metody jej oceny. W skali mikro wykorzystuje się w tym celu między innymi metody z zakresu zarządzania strategicznego, a nawet można mówić o rosnącym zainteresowaniu nimi. W pracy scharakteryzowano niektóre z tych metod, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów badania otoczenia konkurencyjnego. Przedstawiono również wybrane metody ilościowej i jakościowej oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, a także wyniki badań konkurencyjności sześciu przedsiębiorstw sektora MSP w regionie zachodniopomorskim, wykonanych metodą case study. Książka adresowana jest do słuchaczy kierunków zarządzania i ekonomii uczelni różnych typów, przede wszystkim kształcących w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem oraz przedsiębiorców pragnących pogłębić swoją wiedzę z dziedziny zarządzania.
Publikację tę opracowali pracownicy Katedry Ekonomiki Przedsiębiorstw Instytutu Ekonomiki
i Organizacji Przedsiębiorstw Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 174 |
Kategoria | Teoria ekonomii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7241-776-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Metody analizy strategicznej w ocenie konkurencyjności przedsiębiorstw | 10 |
1.1. Podstawowe pojęcia i klasyfikacja metod oceny konkurencyjności przedsiębiorstw | 10 |
1.2. Wybrane metody analizy strategicznej | 14 |
1.2.1. Analiza makrootoczenia | 14 |
1.2.2. Metody analizy otoczenia konkurencyjnego | 21 |
1.2.3. Badanie potencjału strategicznego przedsiębiorstwa | 33 |
1.2.4. Analiza SWOT | 37 |
Rozdział 2. Metody oceny konkurencyjności przedsiębiorstw | 43 |
2.1. Wybrane metody jakościowe w ocenie konkurencyjności przedsiębiorstw | 43 |
2.1.1. Metoda kwestionariuszowa w zbieraniu danych empirycznych do oceny konkurencyjności przedsiębiorstw | 43 |
2.1.2. Możliwości wykorzystania metod heurystycznych (eksperckich) w ocenie konkurencyjności podmiotów gospodarczych | 48 |
2.1.3. Studia przypadków jako metoda oceny konkurencyjności przedsiębiorstw w ocenie konkurencyjności przedsiębiorstw | 51 |
2.2. Wybrane metody ilościowe | 56 |
Rozdział 3. Badanie konkurencyjności mikroprzedsiębiorstw | 66 |
3.1. Specyfika przedsiębiorstw sektora MSP | 66 |
3.2. Studium 1 | 83 |
3.3. Studium 2 | 94 |
Rozdział 4. Badanie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw | 107 |
4.1. Studium 1 | 107 |
4.2. Studium 2 | 118 |
4.3. Studium 3 | 131 |
4.4. Studium 4 | 144 |
Aneks | 155 |
Spis tabel i rysunków | 167 |
Literatura | 169 |
Summary | 175 |