INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Przedmiotem badań są doświadczenia osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz członków ich rodzin dotyczące osiągania przez te osoby niezależności życiowej, a także przeszkód w realizacji tego celu. Autor skupił się na działaniach i codziennych praktykach młodych z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin podejmowanych w różnych sytuacjach na drodze ku dorosłości. Przeanalizował procesualny charakter przemian w rodzinach generacyjnych związanych z dorastaniem dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Wyniki badania poszerzają wiedzę na temat wchodzenia w dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz procesu negocjowania autonomii w rodzinie z perspektywy młodych dorosłych i ich rodziców. Młodzi z niepełnosprawnością intelektualną nie tylko mają określone potrzeby, lecz także poglądy dotyczące relacji z rodzicami. Sformułowane przez autora wnioski pozwalają lepiej zrozumieć te osoby oraz ukazują, jak wspierać je w okresie dorastania. Ma to szczególne znaczenie zarówno dla rodziców, jak i instytucji oraz służb społecznych, które wspomagają ludzi z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodziny.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 184 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-049-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
CZĘŚĆ I. ZAGADNIENIA TEORETYCZNE | |
1. Niepełnosprawność intelektualna i osoby z niepełnosprawnością intelektualną | 15 |
2. Rodzina i jej wychowawczo-socjalizacyjna rola w procesie usamodzielniania się jednostki | 21 |
3. Przegląd badań nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzinami | 25 |
4. Tożsamość osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście życia rodzinnego | 29 |
5. Niepełnosprawność – pomiędzy stygmatyzacją a poczuciem dumy | 32 |
6. Realizacja idei podmiotowości i niezależności osób z niepełnosprawnościami | 36 |
7. Samostanowienie osób z niepełnosprawnością intelektualną | 40 |
CZĘŚĆ II. PODSTAWY METODOLOGICZNE BADAŃ | |
1. Inspiracje teoretyczne | 47 |
2. Cel i przedmiot badań | 49 |
3. Zastosowane metody i techniki badawcze | 51 |
4. Próba badawcza i uczestnicy badań | 54 |
5. Znaczenie projektu badawczego i wyników przeprowadzonych badań | 56 |
6. Zagadnienia etyczne | 57 |
CZĘŚĆ III. WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH | |
1. Rodzina w percepcji osób z niepełnosprawnością intelektualną | 61 |
1.1. Rola i znaczenie rodziny w opinii osób z niepełnosprawnością intelektualną | 62 |
1.2. Postrzeganie i definiowanie samostanowienia przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście relacji rodzinnych | 67 |
1.3. Procesualny wymiar nabywania poczucia samostanowienia i niezależności | 70 |
1.4. Czynniki sprzyjające poczuciu niezależności | 74 |
1.5. Kontrola i zależność – opresyjny wymiar relacji rodzinnych | 78 |
1.6. Podsumowanie | 83 |
2. Rola rodziców w procesie u(nie)zależniania się osób z niepełnosprawnością intelektualną | 84 |
2.1. Kontekst wsparcia – perspektywa rodziców | 85 |
2.2. Role rodziców przyjmowane w procesie samostanowienia dziecka z niepełnosprawnością intelektualną | 92 |
2.3. Poczucie odpowiedzialności rodziców za dorastające i dorosłe dziecko z niepełnosprawnością intelektualną | 100 |
2.4. Podsumowanie | 107 |
3. Wchodzenie w dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście uwarunkowań rodzinnych | 109 |
3.1. Postrzeganie siebie jako osoby z niepełnosprawnością intelektualną – percepcja „ja” w kontekście uwarunkowań rodzinnych | 110 |
3.2. Praca nad zmianą układu relacji w rodzinie ukierunkowana na uzyskanie autonomii | 114 |
3.3. Płeć a samostanowienie osoby z niepełnosprawnością intelektualną | 118 |
3.4. Perspektywa przyszłości a samostanowienie osoby z nie- pełnosprawnością intelektualną | 126 |
3.5. Podsumowanie | 130 |
Wnioski i dyskusja nad wynikami badań | 133 |
1. Czynniki i uwarunkowania istotne w procesie samostanowienia | 134 |
2. Relacje osób z niepełnosprawnością intelektualną z rodzicami w kontekście samostanowienia i kontroli | 139 |
3. Praca nad tożsamością osób z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie | 145 |
4. Podsumowanie | 150 |
Rekomendacje i aplikacyjny wymiar badań | 153 |
Bibliografia | 157 |
Spis tabel i wykresów | 179 |
Summary | 181 |
Nota o Autorze | 183 |