POLECAMY
-32%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Nadnaturalność (le surnaturel), niesamowitość (l’étrange), cudowność (le merveilleux) oraz fantastyka i horror… Pozornie wszystkie te pojęcia mogą zostać uznane za bliskie czy wręcz pokrewne. Różnice między nimi uwidaczniają się dopiero podczas wnikliwej analizy poetyki, struktury czy też logiki nimi rządzącej. Bez wątpienia jednak kategoria nadnaturalności, przekraczając granice literatury, mieści w sobie nie tylko fantastykę, niesamowitość czy cudowność, ale także science fiction i fantasy, gatunki, które w XX wieku czerpią z nich inspiracje.
Niniejsza publikacja, skierowana zarówno do literaturoznawców, jak i do miłośników tego typu literatury, jest próbą zbadania kategorii nadnaturalności we wspomnianych gatunkach, wciąż budzących zainteresowanie wielu krytyków, teoretyków oraz czytelników. Zawiera ona 27 artykułów (w językach angielskim, francuskim oraz włoskim), w których autorzy poruszają zagadnienie nadnaturalności w odniesieniu do literatury i kinematografii, ukazując z różnych perspektyw jej niezwykłą heterogeniczność.
Katarzyna Gadomska, dr hab., adiunkt w Instytucie Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego, badaczka paraliteratur francusko- i anglojęzycznych. Autorka dwóch monografii: Science-fiction et fantasy comme merveilleux contemporain (2002) oraz La prose néofantastique d’expression francaise aux XXe et XXIe siècles (2012), a także licznych artykułów, w periodykach krajowych i zagranicznych, na temat fantastyki, horroru, fantasy i science-fiction. [19.10.2012][R]
Agnieszka Loska, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego.
Interesuje się literaturą (neo)fantastyczną francusko- i anglojęzyczną.
Autorka artykułów, w periodykach krajowych i zagranicznych, na temat (neo)fantastyki, fantasy i grozy.
Współredaktorka dwóch monografii wieloautorskich: Poe, Grabiński, Ray, Lovecraft. Visions, Correspondences, Transitions (Katowice 2017, wraz z K. Gadomską, współudz. A. Swoboda) oraz Le Surnaturel en littérature et au cinéma. The Supernatural in literature and cinema (Katowice 2018, wraz z K. Gadomską i A. Swobodą). [07.10.2018]
Anna Swoboda, mgr, doktorantka w Instytucie Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego.
Interesuje się frankofońską literaturą afrykańską. Autorka artykułów w periodykach zagranicznych na temat twórczości senegalskich pisarek Ken Bugul i Fatou Diome. [09.2017]
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 386 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3496-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | angielski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Sommaire | |
Préface (Katarzyna Gadomska, Agnieszka Loska, Anna Swoboda) | | 11 |
Preface (Katarzyna Gadomska, Agnieszka Loska, Anna Swoboda) | | 17 |
Maria Cristina Batalha : Le fantastique : origines et parcours | |
théoriques | | 23 |
Marilyn Bueno : Réel, surnaturel et fiction : réflexions sur un certain | |
fantastique | | 40 |
Katarzyna Gadomska : Le surnaturel et le corps. Le néofantastique du corps | |
dans les récits contemporains francophones | | 53 |
Denis Moreau : Le surnaturel dans l’oeuvre de Thomas Ligotti : Cette absolue | |
ténèbre derrière la semblance des choses | | 68 |
Elena Vetere : Elementi lovecraftiani nel ciclo fantasy Cronache del Ghiaccio | |
e del Fuoco di G.R.R. Martin | | 82 |
Eric Auriacombe : Le surnaturel dans le Jeu des Trônes : À propos de | |
Jon Snow | | 93 |
Ewa Drab : The Fantastic Variations of Neil Gaiman’s American Gods | | 107 |
Olga Glebova : The Supernatural and the Monstrous-Feminine in Susan | |
Hill’s The Woman in Black | | 116 |
Aleksandra Bogusławska : L’espace anxiogène dans La Meute de Serge | |
Brussolo sur l’exemple de la figure de la demeure noire | | 131 |
Fabrizio Foni : Magic is the New Black: Gothic Tradition, Cross-Dressing, | |
and Pulp Fiction | | 144 |
Mathieu Pierre : L’ambiguïté du surnaturel dans la série télévisée | |
fantastique | | 160 |
Isabelle Rachel Casta : « Celui qui inquiète le voir… ». Un dispositif de l’ombre : autour des | |
Revenants | | 171 |
Florence Fix : Le surnaturel : une esthétique du regard impliqué | |
(Dracula à la scène et à l’écran) | | 185 |
Agnieszka Loska : La figure de l’enfant monstrueux et le surnaturel | |
dans le romanesque d’Anne Duguël | | 198 |
Java Singh : El Espinazo del Diablo and Pa Negre: Childhood Resilience | |
through the Gothic and the Monstrous in Spanish Civil War Cinema | | 210 |
Tiago Monteiro : Ghosts in the Machine: Supernatural Dread vs. Technology | |
in the Brazilian Erotic Horror Thriller Excitação (1976) | | 225 |
Pierre-Emmanuel Moog : L’usage du surnaturel chez Perrault | |
et chez les Grimm | | 238 |
Sonia Dosoruth : La problématique identitaire au prisme du fantastique | |
dans Alice au pays des merveilles | | 253 |
Paul Faggianelli Brocart : Territoires du surnaturel : l’espace de l’aventure | |
à la fin du XIXe siècle | | 272 |
Vicky Montambault : Il était une fois au pays (dés)enchanté : le merveilleux | |
inquiétant chez Gaétan Soucy | | 286 |
Zineb Ouled Ali : L’Olympe des Infortunes, au-delà de la Fable | | 299 |
Francesco Corigliano : The Supernatural and Folklore in the Short Tales | |
by Giovanni Magherini-Graziani and Eraldo Baldini | | 307 |
Vânia Rego : Des univers et des créatures étranges : le surnaturel | |
chez José Luís Peixoto | | 320 |
Jessica Tindira : “Cette nature fragile :” Conflict and the Fantastic | |
in the Novels of Maryse Condé | | 334 |
Fétigué Coulibaly : Le pouvoir surnaturel dans la dramaturgie | |
postcoloniale. L’exemple de La Tignasse et La Termitière | | 347 |
Anna Swoboda : Le personnage face au surnaturel dans La Folie et la Mort | |
et De l’autre côté du regard de Ken Bugul | | 359 |
Joseph Ahimann Preira : Mystique et mysticisme dans Le Soleil, la folle | |
et le taureau de Mamadou Samb | | 372 |