Romantyczna idea korespondencji sztuk. Stendhal, Hoffman, Baudleaire, Norwid

Romantyczna idea korespondencji sztuk. Stendhal, Hoffman, Baudleaire, Norwid

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8529-5


Książka Ilony Woronow, zatytułowana Romantyczna idea korespondencji sztuk. Stendhal, Hoffman, Baudleaire, Norwid, jest studium bardzo trudnego zagadnienia, jakim jest kwestia romantycznej idei korespondencji sztuk, kwestia nierozstrzygnięta do tej pory, a podejmowana w przeszłości wyrywkowo i powierzchownie.


W książce przedstawione zostały zarówno dzieje, źródła, założenia i konteksty korespondencji sztuk, jak i sposoby realizowania tej idei tak w dziedzinach artystycznych, jak rozprawach teoretycznych romantyków. W szczególnie precyzyjny sposób została ona przestudiowana w odniesieniu do wypowiedzi czterech twórców epoki romantyzmu: Stendhala, Hoffmanna, Baudelaire’a i Norwida, przynosząc zaskakujące niekiedy (i często sprzeczne z potoczną wiedzą na ten temat) rozstrzygnięcia.


Romantyczna korespondencja sztuk stanowi i stanowić będzie źródło wielu idei i pomysłów, rozwijających temat korespondencji sztuk okresu romantyzmu, a także doskonały punkt wyjścia do dalszych badań, dotyczących zarówno romantyzmu jak czasów późniejszych, a także innych twórców i myślicieli, zajmujących się tym zagadnieniem. Będzie przydatna tak badaczom literatury, jak historykom sztuki a nawet muzykologom, i to zarówno badaczom zaawansowanym, jak i początkującym, a nawet studentom.


Rok wydania2008
Liczba stron246
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2537-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  „Korespondencje” i „sztuka”. Wprowadzenie    7
  
  I. Idea korespondencji sztuk w romantyzmie    21
    Założenia – o sposobie oddziaływania, poznawania i statusie dzieła sztuki    23
    Korespondencja sztuk jako postulat lub jako fakt    38
    Korespondencja sztuk w interpretacjach    48
    Między metaforami a dosłownością – między słowami a ideami    52
    Wzajemne wymiany środków artystycznych między sztukami    64
    Wnioski    75
  
  II. Stendhal – pasja porównywania    79
    Dlaczego i który Stendhal?    79
    Analogie między artystami a dziełami sztuki    91
    A jednak twórcy    97
    Analogie między sztukami    101
    Wzajemne wpływy i naśladowania sztuk    112
  
  III. Kilka opowiadań E.T.A. Hoff manna w kontekście zagadnienia korespondencji sztuk    121
    Kontekst epoki    121
    Korespondencja sztuk jako teoria odpowiedników?    125
    Zapis lektury bohaterów    130
    Literacka lektura dzieła plastycznego przez Hoffmanna    136
  
  IV. Baudelaire i korespondencja sztuk    145
    Wokół pojęcia „korespondencje”    150
    Sztuki, środki artystyczne i wrażenia estetyczne – pierwsze rozróżnienia    159
    Niebezpieczne związki    167
    Korespondencje barw, dźwięków i zapachów    172
  
  V. Synteza sztuk w pismach Norwida    185
    Dwie syntezy dwóch rodzajów sztuk? Między ideałem a konkretem    189
    Niebezpieczeństwa i zastrzeżenia    195
    Od pierwowzorów do syntezy sztuk. U źródeł i u celu sztuki    201
    Teoria białego kwiatu. Synteza sztuk na granicy sztuki    205
  
  Zamiast podsumowania    211
  Bibliografia    219
  Spis ilustracji    231
RozwińZwiń