INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Rozprawa prezentuje ciekawy i nowy w polskiej japonistyce temat badawczy, jakim jest tożsamość kobiety we współczesnej literaturze japońskiej. Autorka poddała szczegółowej analizie trzy powieści znanej i cenionej w świecie japońskiej pisarki – Yuko Tsushimy.
Trzy analityczne części pracy jawią się jako rodzaj ciągu dramatycznego, odwiecznej triady nie tyle dialektycznej, co egzystencjalnej, przedstawiającej drogę duchową poszukiwań tożsamościowych podmiotu, przeżywającego swoje istnienie w świecie. Punktem wyjścia, jak w każdym początku jakiejkolwiek historii, inchoatywnym impulsem jest zerwanie status quo, gwałtowne uświadomienie sobie braku przedmiotu, uczucia, osoby, które nakazuje istocie doznającej wyruszyć na poszukiwanie utraconych czy brakujących wartości. (…) Kolejna część jest zapisem konstytuowania się owej świadomości, trudnym ciągiem zdarzeń, myśli, doświadczeń i konfrontacji. Ostatnia część mówi o odnalezieniu, a raczej o rekonstrukcji czy nawet konstrukcji tożsamości na podstawie identyfikacji z matką. (…)
Należy podkreślić troskę autorki o podanie nie tylko metodologii, jak również odniesień teoretycznych, ale także tła społecznego, (chodzi tu o „rzeczywistość realną”) i nawet ocenę tego tła przez odwołanie się do prac socjologicznych, analizujących społeczeństwo japońskie. Jest to wydaje się konieczne, gdy ma się do czynienia z tak dla Polski egzotycznym środowiskiem. Zasługą autorki pracy jest, z metodologicznego punktu widzenia, wyraźne rozgraniczanie spraw wewnątrztekstowych od ich zewnętrznych odniesień. Dotyczy to zarówno tła społecznego jak i na przykład teorii feministycznych, którymi autorka posługuje się, ale nie wpisuje ich w analizę tekstu, nie poddaje psychoanalizie postaci literackich, choć takie podejścia też się spotyka. To stałe rozgraniczanie pól problemowych i właściwych im przestrzeni jest dużą zaletą pracy.
Z recenzji prof. Magdaleny Nowotnej
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 174 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2332-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Nota o transkrypcji i nazwiskach japońskich | 11 |
1. Wprowadzenie | 13 |
1.1. Temat pracy | 13 |
1.2. Metodologia pracy | 14 |
1.2.1. Badanie tożsamości | 14 |
1.2.2. Rola odniesień pozatekstowych | 18 |
1.2.2.1. Psychologia | 18 |
1.2.2.2. Socjologia | 19 |
1.3. Polityczno-społeczne tło zmian w powojennej Japonii | 21 |
1.3.1. System ie i powojenna nuklearyzacja rodziny | 23 |
1.3.2. Proces „udomowienia” kobiet | 25 |
1.3.3. Zmiany demograficzne | 27 |
1.4. Przemiany jakościowe relacji międzyludzkich | 27 |
1.4.1. Małżeństwa aranżowane i z wyboru | 27 |
1.4.2. Relacja między kobietą a mężczyzną | 28 |
1.4.3. Potomstwo i ideologie | 29 |
1.4.3.1. Antykoncepcja i aborcja | 29 |
1.4.3.2. Adopcja | 30 |
1.5. Kobieta w rodzinie – osamotniona matka pod presją | 32 |
1.6. Modele psychologii japońskiej – dynamika relacji matki i dziecka | 36 |
1.7. Obsesja matki i łona w literaturze japońskiej | 40 |
1.8. Tematy literatury kobiet | 42 |
1.9. Ogólna charakterystyka pisarstwa Yuko Tsushimy, prezentacja jej sylwetki | 45 |
1.10. Kryteria wyboru analizowanych utworów | 46 |
2. Zerwane genealogie i tożsamość utracona | 49 |
2.1. Analiza powieści Ikimono no atsumaru ie oraz opowiadania Mizu no chikara | 49 |
2.1.1. Literatura pogranicza – między obłędem, nerwicą a zwykłym życiem – Ikimono no atsumaru ie Yuko Tsushimy | 51 |
2.2. Psychologiczny obraz Rutsu – antycórka vs antymatka | 52 |
2.2.1. Rutsu – samotne dziecko | 52 |
2.2.2. Samotne dziecko – samotną kobietą | 55 |
2.2.3. Spotkanie z Maro – regres do wczesnej fazy dzieciństwa i ożywienie fiksacji na punkcie ojca | 55 |
2.3. Uniwersalne, męskie oko | 58 |
2.4. Kobieta bez przyszłości | 60 |
2.5. W poszukiwaniu źródeł tożsamości | 63 |
2.5.1. Węże, matka, córka oraz śmierć | 63 |
2.5.2. Zerwana genealogia. Antygona w pułapce | 66 |
2.5.3. Poza granice jednostki | 70 |
2.5.4. Siedem dni od-tworzenia świata, siedem dni poszukiwania tożsamości | 71 |
2.5.5. Szczelina i przejście na drugą stronę | 74 |
2.5.6. Pułapki racjonalnego myślenia | 75 |
2.5.7. Rola kobiet wobec mężczyzn i tradycji | 77 |
2.5.8. Dom wszystkich żyjących. Znaczenie tytułu oraz innych aluzji chrześcijańskich | 78 |
2.5.9. Ironia i pesymizm Tsushimy wizji patriarchalnych światów | 80 |
2.5.10. Niewysłuchane monologi | 81 |
2.6. „Mamo, gdzie jesteś?” Poszukiwanie tożsamości i próba odzyskania genealogii kobiecej w opowiadaniu Moc wody | 82 |
2.6.1. Zatopione światy | 83 |
2.6.2. Kobieta-tkaczka, Arachne i żuraw. Tekst jako tkanina, jako sieć i pajęczyna | 84 |
2.6.2.1. Yuzuru | 85 |
2.6.3. Próby identyfikacji | 86 |
2.6.4. Słowa, nici, ściegi zdań | 86 |
2.7. Podsumowanie | 87 |
3. Zapis konstytuowania się tożsamości kobiety | 89 |
3.1. Psychoanalityczna lektura Hikari no ryobun Yuko Tsushimy | 89 |
3.2. Psychologiczna analiza bohaterki | 90 |
3.2.1. Stan wyjściowy | 90 |
3.2.2. Konflikt uczuć | 91 |
3.2.2.1. Relacja z mężem | 91 |
3.3. Matki i córki | 94 |
3.3.1. Matka – strefa nieprzekraczalnego milczenia | 94 |
3.3.2. Córka – bezradność i porozumienie z dzieckiem | 95 |
3.4. Relacje z innymi | 100 |
3.4.1. Radość i strach | 101 |
3.4.2. Mężczyźni | 101 |
3.4.2.1. W miejscu pracy | 101 |
3.4.2.2. Cena podmiotowości | 102 |
3.4.2.3. Iluzja życia rodzinnego | 103 |
3.4.3. Relacje z kobietami | 105 |
3.4.3.1. Wyścigi kobiet i dychotomia rodzaju | 108 |
3.5. Przestrzenie zastępcze i tożsamość | 112 |
3.5.1. Światło jako symbol bezpieczeństwa | 113 |
3.5.2. Światło, ogień i śmierć | 115 |
3.5.3. Rytuały i przestrzenie zastępcze | 116 |
3.6. Podsumowanie | 117 |
4. Tożsamość odzyskana – identyfikacja z matką | 121 |
4.1. Narracyjne kształtowanie tożsamości | 121 |
4.1.1. Sytuacja narracyjna | 122 |
4.2. Czas narracji i czas zdarzeń | 125 |
4.2.1. Czas własny narratorki | 126 |
4.3. Struktura świata bohaterki – poszukiwanie definicji relacji | 128 |
4.3.1. Typy relacji | 128 |
4.3.1.1. Matka – axis mundi | 129 |
4.3.1.2. Nieobecność – znaczenie ojca | 134 |
4.3.1.3. Przyjaźń | 137 |
4.3.1.3.1. Podstawy więzi przyjaciels | |