POLECAMY
-32%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Monografia „Edukacja elementarna i elementarze porozbiorowe w II Rzeczypospolitej” ma charakter historyczno – pedagogiczny. Składa się ona z trzech rozdziałów o układzie chronologiczno - problemowym. Rozdział pierwszy daje wgląd w uwarunkowania edukacji elementarnej w II Rzeczypospolitej, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji politycznej i gospodarczej kraju, ówczesnych kwestii ludnościowych oraz problemów występujących w szkolnictwie powszechnym. Rozdział drugi poświęcony jest omówieniu funkcjonowania kształcenia początkowego w dwudziestoleciu międzywojennym. Przedstawieni są uczniowie i inni uczestnicy nauczania elementarnego oraz pracujący na tym szczeblu szkolnym nauczyciele. Ponadto ukazane są formy organizacyjne nauczania początkowego, jego cele i zadania, treści oraz stosowana metodyka pracy i wykorzystywane środki dydaktyczne. W rozdziale trzecim na tle polityki Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, dotyczącej doboru podręczników szkolnych, analizie poddane zostają elementarze porozbiorowe, wykorzystywane do nauki czytania i pisania w II Rzeczypospolitej. Wnioski z dokonanych badań znajdują się w zakończeniu.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 96 |
Kategoria | Historia wychowania |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-099-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Uwarunkowania edukacji elementarnej w II Rzeczypospolitej | 15 |
Sytuacja polityczna i gospodarcza kraju | 15 |
Problemy ludnościowe | 16 |
Struktura społeczno-zawodowa ludności, zaniedbania edukacyjne, model rodziny | 16 |
Społeczeństwo wielonarodowe, wielokulturowe i wieloreligijne | 21 |
Problemy w szkolnictwie powszechnym | 24 |
Stan edukacji początkowej w dwudziestoleciu międzywojennym | 29 |
Uczniowie i inni uczestnicy edukacji początkowej | 29 |
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej | 30 |
Formy organizacyjne nauczania początkowego | 33 |
Cele i zadania edukacji początkowej | 36 |
Treści kształcenia początkowego | 40 |
Metodyka pracy i środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym | 43 |
Funkcjonowanie elementarzy odziedziczonych po zaborcach w szkolnictwie międzywojennym | 49 |
Polityka Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego dotycząca doboru podręczników szkolnych | 49 |
Elementarze ujęte w spisie podręczników szkolnych | 56 |
Elementarze nieujęte w spisie podręczników zatwierdzonych do użytku szkolnego | 62 |
Samouczek | 71 |
Zakończenie | 75 |
Aneksy | 77 |
Wykaz ilustracji | 81 |
Wykaz źródeł i opracowań | 83 |