INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Autor omawia wybrane dyskursy obecne w kulturze popularnej. Kultura popularna jest pokazana jako znaczące narzędzie edukacji nieformalnej. Miłość, seks, wygląd, to główne tematy młodzieżowej prasy. Solidarność, szacunek, autentyczność to lejtmotywy w dyskursie muzyki rap. Autor dowodzi, że badana młodzież krytycznie odbiera przekaz kultury popularnej.
Recenzja książki ukazała się na stronach portalu Wiara.pl, 28 grudzień 2009 r. (dostępna pod adresem: www.wiara.pl)
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 226 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-2367-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa (Zbyszko Melosik) . . . . . . . . . . . . . . . . . | 7 |
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 9 |
Rozdział I | |
Pojęcie światopoglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 13 |
1. Ideał życia jako refleks doświadczeń życiowych . . . . . . . . . | 13 |
2. Tożsamość jako integralny składnik światopoglądu . . . . . . . | 19 |
3. Światopogląd wyrażający się poprzez ludzkie ciało — reifikacja tożsamości. | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 25 |
4. Popularne dyskursy światopoglądowe . . . . . . . . . . . . . | 33 |
Rozdział II | |
Młodzież i współczesna kultura popularna . . . . . . . . . . | 43 |
1. Młodzież jako kategoria społeczna . . . . . . . . . . . . . . | 43 |
2. Kultura popularna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 49 |
2.1. Polaryzacja stanowisk wobec kultury popularnej . . . . . . | 49 |
2.2. Cooltura nastolatka, czyli młodzieżowe czasopisma . . . . . | 60 |
2.3. Rap, czyli muzyka folklorystyczna miejskiego getta . . . . . | 64 |
3. Recepcja tekstów kulturowych przez młodzież . . . . . . . . . | 70 |
Rozdział III | |
Metodologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 81 |
1. Ogólna charakterystyka założeń metapedagogicznych . . . . . . | 81 |
2. Problemy i pytania badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . | 88 |
3. Procedura i metody badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . | 91 |
4. Próba badawcza i przebieg badań . . . . . . . . . . . . . . | 98 |
5. Charakterystyka społeczno-demograficzna badanych uczniów . . . | 102 |
Rozdział IV | |
Dyskurs cooltury nastolatka oraz dyskurs hip-hopowy — światopoglądowa | |
nieprzystawalność? . . . . . . . . . . . . . . . . | 107 |
1. Seks i miłość w dobie ponowoczesnej . . . . . . . . . . . . . | 108 |
2. Człowiek „wrzucony” w bezwzględny świat versus „uwięziony” w ciele | |
— pesymistyczna wizja ludzkiego życia . . . . . . . . . . . | 116 |
3. Cielesność versus osobowość — czym jest treść współczesnej tożsamości | |
nastolatka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 125 |
4. Bity, melanż oraz polowanie na facetów, czyli o współczesnym ideale | |
autentyczności. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 133 |
Rozdział V | |
Modele dekodowania oraz krytyczny odbiór kultury popularnej . | 143 |
1. Bloki czy slumsy — jaka jest prawda o światopoglądzie hip-hopowym? | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 143 |
2. Wiejskie i miejskie dekodowanie tekstów kultury popularnej . . . | 153 |
3. Aktywna rola młodzieży w recepcji tekstów kultury popularnej . . | 160 |
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 181 |
Aneksy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 190 |
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 207 |
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 217 |
Zusammenfassung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 219 |