INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Edukacja społeczno-przyrodnicza jako jeden z obszarów zintegrowanej edukacji dzieci przedszkolnych i w młodszym wieku szkolnym obejmuje wiele różnorodnych treści: biologicznych, społecznych, geograficznych, historycznych, fizycznych, związanych z higieną i bezpieczeństwem i wiele innych. Nauczyciel dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, chcąc w sposób rzetelny wprowadzić podstawy wiedzy z wymienionych dziedzin i przygotować fundament dla kształcenia systematycznego, winien odpowiednio przygotować się do swej pracy.
Ze względu na rozległość treści edukacji społeczno-przyrodniczej, obejmującej tak wiele różnorodnych zagadnień z – czasem bardzo odległych – dyscyplin wiedzy, przygotowanie nauczyciela dzieci w wieku 3-10 lat wymaga uwzględnienia w programie studiów równie wszechstronnego materiału merytorycznego i metodycznego.
Niniejszy podręcznik, opracowany z myślą o studentach kierunków pedagogicznych, przygotowujących się do pracy z dziećmi przedszkolnymi i wczesnoszkolnymi, podręcznik zawiera zagadnienia teoretyczne, obejmujące podstawy nauczania o otaczającym dziecko środowisku (przyrodniczym, geograficznym, społecznym i in.) oraz propozycje metodyczne związane z przedszkolną i wczesnoszkolną edukacją środowiskową. Zakres materiału kształcenia studentów obejmuje w sposób uporządkowany zagadnienia teoretyczne poznane w trakcie realizacji różnorodnych przedmiotów kształcenia w szkole średniej, z punktu widzenia ich przydatności w pracy wychowawczej i dydaktycznej z dziećmi w wieku 3-10 lat, prezentację tych informacji w takich powiązaniach, by jako nauczyciel mógł je wykorzystać w kształtowaniu u dzieci zintegrowanego obrazu świata; ponadto w podręczniku zawarto metodyczne podstawy edukacji środowiskowej dzieci. Z
e względu na założony cel podręcznika – konieczność połączenia zarówno podstaw nauczania o środowisku, jak i metodyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji środowiskowej treści pomieszczone w podręczniku dotyczą obu zakresów przygotowania studentów do zawodu nauczycielskiego: merytorycznego i metodycznego. Po wyjaśnieniu i scharakteryzowaniu komponentów środowiska człowieka, tekst podręcznik przybliża zagadnienia związane z poznawaniem przyrody przez dzieci: podstawowe cele, zasady, metody i formy poznawania przyrody, omawia treści edukacji środowiskowej realizowane w przedszkolu i klasach początkowych, planowanie zajęć zintegrowanych uwzględniających edukację środowiskową oraz wykorzystywanie mediów dydaktycznych. Dalsza część podręcznika przybliża kolejne zakresy treści edukacji środowiskowej takie, jak: higiena i bezpieczeństwo dziecka, zagadnienia geograficzne, ekologiczne i sozologiczne, historyczne, zawodoznawcze, fizyczne i inne, omawiając zarówno zagadnienia programowe realizowane w pracy z dziećmi przedszkolnymi i w młodszym wieku szkolnym, jak i ich znaczenie w edukacji dziecka.
Praktyczne przygotowanie studentów do pracy z dziećmi przedszkolnymi i w młodszym wieku szkolnym będzie się opierało na zawartych w niniejszym podręczniku zagadnieniach teoretycznych w trakcie ćwiczeń, podczas których studenci będą opracowywać metodyczne przykłady, praktyczne rozwiązania i zadania dotyczące poszczególnych tematów (niektóre pomysły ćwiczeń metodycznych zamieszczone zostały w postaci Zadań do wykonania w poszczególnych rozdziałach podręcznika).
Podręcznik kieruję do nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz studentów kierunków pedagogicznych, szczególnie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 306 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-174-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Środowisko i człowiek | 17 |
1.1. Środowisko – wyjaśnienie pojęć | 17 |
1.2. Składniki środowiska i ich charakterystyka | 19 |
1.3. Środowisko a zdrowie | 30 |
Zadania | 31 |
Rozdział 2. Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska | 33 |
2.1. Poznawanie przyrody przez dzieci | 33 |
2.2. Fazy poznawania przyrody | 37 |
2.3. Zasady nauczania o środowisku | 42 |
Zadania | 43 |
Rozdział 3. Cele, zadania i treści edukacji środowiskowej. Planowanie zajęć zintegrowanych | 45 |
3.1. Cele edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych | 45 |
3.2. Zadania edukacji środowiskowej | 53 |
3.3. Porównanie tradycyjnej i holistycznej edukacji środowiskowej | 54 |
3.4. Przygotowanie nauczyciela do zajęć | 57 |
3.5. Planowanie zajęć edukacji środowiskowej | 58 |
3.6. Sytuacje edukacyjne i ich elementy składowe | 61 |
3.7. Treści edukacji przyrodniczej jako czynnik integrujący w edukacji początkowej | 66 |
Zadania | 72 |
Rozdział 4. Metody edukacji środowiskowej i ich charakterystyka. Formy aktywności dzieci w kontaktach ze środowiskiem. Pomoce dydaktyczne w edukacji społeczno-przyrodniczej | 75 |
4.1. Metody edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej | 75 |
4.2. Wybrane klasyfikacje metod | 77 |
4.3. Strategia wielostronnego kształcenia | 78 |
4.4. Cechy charakterystyczne wybranych metod edukacji społeczno-przyrodniczej | 80 |
4.5. Formy zajęć edukacji środowiskowej wykorzystywane w przedszkolu i klasach I–III | 85 |
4.6. Wycieczka i spacer w edukacji przyrodniczej i społecznej | 87 |
4.7. Prace domowe o tematyce społeczno-przyrodniczej | 94 |
4.8. Rola pomocy dydaktycznych w edukacji społeczno-przyrodniczej | 98 |
Zadania | 104 |
Rozdział 5. Poznawanie otoczenia społecznego | 107 |
5.1. Dziecko wśród ludzi | 107 |
5.2. Przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie | 112 |
5.3. Praca ludzi w różnych zawodach – produkcja i wytwarzanie | 115 |
5.4. Poznawanie przeszłości – treści historyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej | 117 |
5.5. Przedmioty w otoczeniu dziecka i ich poznawanie | 120 |
5.6. Tradycje, zwyczaje i obrzędy jako przykład wrastania w kulturę | 121 |
Zadania | 125 |
Rozdział 6. Higiena osobista i otoczenia dziecka. Odżywianie | 127 |
6.1. Zdrowie, higiena – podstawowe pojęcia | 127 |
6.2. Czynniki warunkujące zdrowie | 130 |
6.3. Wychowanie zdrowotne i edukacja zdrowotna | 131 |
6.4. Zasady edukacji zdrowotnej | 133 |
6.5. Edukacja zdrowotna dzieci | 134 |
6.6. Treści edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym | 137 |
Zadania | 141 |
Rozdział 7. Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym, w przedszkolu, szkole, w czasie zabaw | 143 |
7.1. Przygotowanie dziecka do przestrzegania norm i zasad bezpieczeństwa | 143 |
7.2. Problematyka bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym | 145 |
7.3. Cele i zadania edukacji komunikacyjno-drogowej dzieci w wieku 3–10 lat | 150 |
7.4. Bezpieczeństwo dzieci w domu, przedszkolu, szkole i w czasie zabaw | 155 |
Zadania | 157 |
Rozdział 8. Poznawanie roślin i zwierząt przez dzieci | 159 |
8.1. Poznawanie roślin i zwierząt w ujęciu programu | 159 |
8.2. Znaczenie poznawania świata roślin i zwierząt przez dzieci | 161 |
8.3. Znaczenie hodowli roślin i zwierząt w edukacji | 167 |
Zadania | 173 |
Rozdział 9. Ochrona przyrody i krajobrazu | 175 |
9.1. Zasoby przyrody a człowiek | 175 |
9.2. Ochrona środowiska – ustalenia terminologiczne | 176 |
9.3. Tradycje ochrony przyrody na świecie i w Polsce | 178 |
9.4. Formy ochrony przyrody w Polsce | 185 |
9.5. Tematy związane z ochroną przyrody i krajobrazu realizowane w przedszkolu i klasach początkowych | 189 |
Zadania | 192 |
Rozdział 10. Edukacja ekologiczna dzieci młodszych a zagrożenia środowiska naturalnego | 193 |
10.1. Pojęcie ekologii i jej cechy charakterystyczne jako nauki | 193 |
10.2. Zagrożenia środowiska a człowiek | 199 |
10.3. Cele i zadania edukacji ekologicznej | 202 |
10.4. Treści, metody i formy edukacji ekologicznej w przedszkolu i klasach początkowych | 212 |
10.5. Kształtowanie postaw proekologicznych | 213 |
Zadania | 217 |
Rozdział 11. Pogoda i klimat. Obserwacja pogody | 219 |
11.1. Pogoda, klimat, mikroklimat – meteorologia i klimatologia | 219 |
11.2. Elementy pogody i sposoby ich pomiaru | 221 |
11.3. Obserwowanie pogody z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym | 225 |
11.4. Fenologiczne, klimatyczne i astronomiczne pory roku | 227 |
11.5. Specyfika klimatu Polski | 229 |
Zadania | 232 |
Rozdział 12. Doświadczenia, eksperymenty i obserwacje zjawisk fizycznych, chemicznych i przyrodniczych | 233 |
12.1. Konieczność stosowania doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w pracy z dziećmi w wieku 3–10 lat | 233 |
12.2. Kształtowanie umiejętności obserwacji | 236 |
12.3. Badanie otaczającego świata – rola doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w poznawaniu praw rządzących przyrodą | 240 |
12.4. Podstawowe wskazówki metodyczne dotyczące organizacji działań eksperymentalnych dzieci młodszych | 243 |
Zadania | 246 |
Rozdział 13. Turystyka i krajoznawstwo w edukacji dzieci młodszych | 247 |
13.1. Znaczenie turystyki i krajoznawstwa | 247 |
13.2. Wyznaczanie kierunków w terenie i na mapie | 248 |
13.3. Mapa i plan – znaki umowne na planie i mapie | 250 |
13.4. Rodzaje map i ich wykorzystanie w edukacji | 251 |
13.5. Krajobrazy i ich charakterystyka | 253 |
13.6. Treści gospodarcze i administracyjne w programach edukacji wczesnoszkolnej | 256 |
Zadania | 257 |
Spis schematów i tabel | 259 |
Aneks | 261 |
Załącznik 1. Pytania dzieci | 261 |
Załącznik 2. Wynalazki | 267 |
Załącznik 3. Rośliny | 269 |
Załącznik 4. Zwierzęta | 271 |
Załącznik 5. Zjawiska pogodowe | 273 |
Załącznik 6. Przykładowy konspekt (scenariusz) zajęć zintegrowanych dla klasy I | 274 |
Załącznik 7. Wykaz literatury na temat doświadczeń i eksperymentów dla dzieci młodszych | 280 |
Załącznik 8. Wykaz literatury na temat wynalazków | 284 |
Załącznik 9. Wykaz literatury zawierającej odpowiedzi na dziecięce pytania | 286 |
Załącznik 10. Wykaz literatury na temat bezpieczeństwa dzieci | 289 |
Bibliografia | 291 |