POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Podręcznik wprowadza w zagadnienia społecznego sensu i kontekstu uprawiania zawodu nauczyciela. Czytelnik znajdzie tu informacje na temat dziejów szkoły, jej funkcjonowania jako instytucji społecznej i swoistego organizmu (nauczyciel, uczeń, program). Szczegółowo omówione, zgodnie z najnowszymi tendencjami, zagadnienia dotyczące programu szkolnego, pomogą przygotować się do racjonalnego wybierania programów znajdujących się na rynku lub staną się pomocne przy samodzielnym tworzeniu programów autorskich.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14240-7 |
Numer wydania | 7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa (Krzysztof Konarzewski) | 9 |
Rozdział 1. Z dziejów szkoły (Irena Szybiak) | 13 |
1.1. Wprowadzenie | 13 |
1.2. Szkoła antyczna | 16 |
1.3. Wczesne chrześcijaństwo wobec szkoły rzymskiej | 20 |
1.4. Szkoła w wiekach średnich: od patronatu świeckiego do monopolu | 21 |
1.5. Szkoła w dobie humanizmu: złamanie i odrodzenie monopolu kościelnego | 24 |
1.6. U progu oświecenia: XVII-wieczna krytyka istniejącej szkoły | 30 |
1.7. Powstanie szkół użytecznych: rycerskich i realnych | 31 |
1.8. Państwo a szkoła: oświeceniowe reformy szkolne | 33 |
1.9. Szkoła polska w okresie oświecenia | 35 |
1.10. Zwiastuny demokratycznego ustawodawstwa szkolnego w okresie Wielkiej Rewolucji Francuskiej | 38 |
1.11. Szkoła w okresie rozwoju kapitalizmu: pogłębianie się przedziału między szkołą ludową a szkołą dla elity | 39 |
1.12. Szkoła a państwo w XIX wieku | 44 |
1.13. Szkoła na ziemiach polskich pod zaborami | 47 |
1.14. Szkoła a rozwój myśli pedagogicznej na przełomie XIX i XX wieku | 50 |
1.15. Podsumowanie | 52 |
Rozdział 2. Szkoła w społeczeństwie (Jan Szczepański) | 54 |
2.1. Definicje społeczeństwa | 55 |
2.2. Miejsce szkoły w społeczeństwie | 57 |
2.3. Społeczny sens tworzenia szkół | 59 |
2.4. Szkoła wśród instytucji socjalizacyjnych | 62 |
2.5. Wpływ społeczeństwa na relacje między nauczycielem i uczniem | 64 |
2.6. Szkoła i gospodarka | 67 |
2.7. Szkoła i klasy społeczne | 69 |
2.8. Szkoła w kulturze narodowej | 72 |
2.9. Szkoła a polityka | 75 |
2.10. Szkoła a badania naukowe | 78 |
2.11. Szkoła i oświata permanentna | 79 |
2.12. Szkoła w społeczności lokalnej | 80 |
2.13. Szkoła i dezorganizacja społeczeństwa | 84 |
2.14. Dezorganizacja szkolnictwa i jego reformy | 86 |
Rozdział 3. Oświata polska po roku 1989 (Krzysztof Konarzewski) | 91 |
3.1. Oświata w Polsce Ludowej | 91 |
3.2. Oświata w piętnastoleciu III Rzeczypospolitej | 94 |
Rozdział 4. Uczeń (Krzysztof Konarzewski) | 105 |
4.1. Pojęcie sytuacji | 107 |
4.2. Wymiary subiektywnego środowiska szkolnego | 109 |
4.3. Cechy ucznia | 113 |
4.3.1. Płeć | 113 |
4.3.2. Pochodzenie społeczne | 119 |
4.3.3. Inteligencja | 122 |
4.3.4. Język | 125 |
4.3.5. System wartości | 130 |
4.3.6. Podsumowanie | 135 |
4.4. Cechy szkoły | 136 |
4.4.1. Prestiż szkoł | 136 |
4.4.2. Właściwości szkoły i oddziału klasowego | 139 |
4.4.3. Struktura oddziału klasowego | 143 |
4.4.4. Klimat oddziału klasowego | 146 |
4.4.5. Trzy środowiska klasowe | 151 |
4.4.6. Podsumowanie | 158 |
Rozdział 5. Nauczyciel (Krzysztof Konarzewski) | 160 |
5.1. Pojęcie roli społecznej | 161 |
5.2. Osobliwości roli nauczyciela | 164 |
5.2.1. Niejasność roli | 164 |
5.2.2 Niespójność roli | 166 |
5.2.3. Psychologiczna trudność roli | 169 |
5.2.4. Niezgodność roli z innymi rolami | 172 |
5.3. Reakcje nauczycieli na dylematy swojej roli | 173 |
5.3.1. Jak nauczyciele reagują na niejasność kryteriów zawodowego | 173 |
5.3.2. Reakcje nauczycieli na niespójność oczekiwań | 176 |
5.3.3. Reakcja na psychologiczną trudność roli | 184 |
5.3.4. Reakcja na niezgodność roli nauczyciela z innymi rolami społecznymi | 188 |
Rozdział 6. Program szkolny (Krzysztof Konarzewski) | 191 |
6.1. Pojęcie programu szkolnego | 191 |
6.2. Miejsce programu szkolnego w systemie oświaty | 192 |
6.3. Funkcje programu szkolnego | 193 |
6.4. Zakres programu szkolnego | 197 |
6.5. Zasady selekcji treści kształcenia | 197 |
6.5.1. Pytanie Deweya | 198 |
6.5.2. Pytanie Spencera | 200 |
6.6. Struktura programu szkolnego | 205 |
6.6.1. Separacja treści | 207 |
6.6.2. Porządek czasowy | 208 |
6.6.3. Niewidzialna pedagogia | 210 |
6.6.4. Integracja wiedzy | 211 |
6.7. Implikacje praktyczne | 215 |
6.8. Budowa jednostki szkolnego programy kształcenia | 217 |
6.8.1. Cele jako oczekiwane osiągnięcia uczniów | 218 |
6.8.2. Materiał jako przedmiot aktywności uczniów | 220 |
6.8.3. Porządek czasowy | 222 |
6.8.4. Wymagania | 225 |
Indeks osób | 227 |
Indeks rzeczowy | 230 |