Sztuka bycia uczniem i nauczycielem

Sztuka bycia uczniem i nauczycielem

Z zagadnień pedagogiki współbycia Studia, rozprawy i szkice - z okazji jubileuszu dziesięciolecia serii "Nauczyciele - Nauczycielom"

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 24,70 zł  


38,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Pedagogika współbycia podkreśla znaczenie współpracy i życzliwej przestrzeni interpersonalnej, a odwołując się do zasad: osoba przed rzeczą, etyka przed techniką, być przed mieć, miłosierdzie przed sprawiedliwością – nawiązuje do upowszechnianej przez Jana Pawła II cywilizacji miłości. W tejże pedagogice mieści się zarówno sztuka bycia nauczycielem, jak i uczniem oraz sztuka bycia człowiekiem w tych nie tak łatwych czasach.


Wszystkie teksty składające się na niniejszą publikację są, jak mówi jedna z Autorek, opowieścią o wychowaniu; opowieścią o wychowaniu do człowieczeństwa, opowieścią niosącą pierwiastek dobra, nadziei i wiary w człowieka. Tak zresztą można scharakteryzować całą serię „Nauczyciele – Nauczycielom” ukazującą się już dziesięć lat. Jej autorzy, współautorzy i czytelnicy jednogłośnie stwierdzają, że seria pomaga przywrócić prawo takim wartościom, jak odczuwanie, przeżywanie, tworzenie, uspołecznienie, miłość i życie.


Niniejszy tom, będący w pewnym sensie podsumowaniem dziesięciolecia serii „Nauczyciele – Nauczycielom”, stanowi jednocześnie prezentację koncepcji pedagogiki współbycia, której zasadniczym założeniem jest sztuka bycia człowiekiem.


Rok wydania2009
Liczba stron308
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-382-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Część I. Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” w opinii współautorów i czytelników    9
    Wiesława Korzeniowska, Andrzej Murzyn; Wstęp    9
    Kazimierz Denek; Wartości w książkach pedagogicznych serii „Nauczyciele – Nauczycielom”    12
    Beata Oelszlaeger; Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” jako inspiracja do kształcenia studentów pedagogiki (kilka refleksji)    24
    Antoni Gwizdak; Samowychowanie oraz samorządność jako elementy procesów edukacyjnych w ujęciu autorów serii „Nauczyciele – Nauczycielom”    30
    Małgorzata Znaj; Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” jako wypowiedź o przyjaźni i miłości    35
    Wiesława Korzeniowska; Tradycja i współczesność w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”    39
    Alina Górniok-Naglik; Obecność literatury w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”    45
    Ewa Kochanowska; Małe formy literackie i potoczne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”    53
    Lidia Wollman; Kreatywność jako działanie edukacyjne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”    61
    Jadwiga Uchyła-Zroski; Istota muzyki w świecie dziecka a wątki muzyczne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”    67
    Beata Wojtal; Wątki ludyczne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”    73
    Bernadeta Niesporek-Szamburska, Helena Synowiec; Wokół Dziecka. Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” w opinii studentek polonistyki    80
  Część II. Wokół pedagogiki współbycia    85
    Bronisława Dymara; Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Bliżej uczenia się – nauczania kompleksowego i pedagogiki współbycia    85
    Urszula Dębska; Dynamizm wartościowania drogą ku pełniejszemu współbyciu    106
    Urszula Morszczyńska; Pedagogiczne dylematy aksjologicznej kwalifikacji czynu    115
    Maria Z. Pulinowa; O potrzebie formowania się wspólnoty nauczycielskiej    124
    Justyna Sikora; Przygotowanie przyszłych nauczycieli do twórczości w pełnieniu ról zawodowych    130
    Lucyna Skorecka; Odwaga bycia kreatywnym    136
    Jadwiga Szymaniak; O kulturę kontaktów społecznych w szkole    140
    Danuta Waloszek; Meandry ochrony dziecka i dzieciństwa    149
    Agnieszka Olczak; Aktywność twórcza w przedszkolu szansą odkrywania przez dziecko mechanizmów społecznych    161
    Maria Szymańska; Dorośli i dzieci – świat zawarty w rysunkach przedszkolaków (czyli o porozumiewaniu się przez sztukę)    168
    Elżbieta Maria Minczakiewicz; „Teatr z łyżki” jako inspiracja pedagogii serca, umysłu i woli dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwoju    177
    Elżbieta Napora; Rysunek jako źródło informacji o szansach i zagrożeniach rozwoju dziecka ze strony środowiska rodzinnego    185
    Anetta Soroka-Fedorczuk; Źródła informacji o osobach niepełnosprawnych z perspektywy dzieci w wieku przedszkolnym    198
    Urszula Szuścik; Dziecko i nauczyciel w działaniach artystycznych – głosy o plastyce i pięknie    205
    Alicja Skibicka; Kto może ukształtować twórczego ucznia?    209
    Helena Danel-Bobrzyk; Rola rodziny w kształtowaniu aktywnych postaw dziecka z udziałem muzyki    214
    Maciej Kołodziejski; Środowiskowy kontekst rozwoju muzycznego dziecka Implikacje gordonowskie    222
    Radosław Tarczoń; Muzyka relaksacyjna w działaniu terapeuty muzycznego – z badań własnych    227
    Adam Adamski; Rola tańca i rytmiki dla układu biologicznego człowieka w świetle nowego paradygmatu psychologicznego    237
    Małgorzata Bortliczek, Izabela Łuc; Nieoficjalne słownictwo uczniowskie wyrazem twórczej postawy językowej    248
    Małgorzata Iwanowicz; Wychowanie językowo-stylistyczne w toku kształcenia polonistycznego na poziomie starszych klas szkoły podstawowej    264
    Adriana Adamska; Udział wymiaru ponadempirycznego w procesie wychowawczym    271
    Danuta Kocurek; Młodzież w świecie małej ojczyzny – w świetle badań ankietowych    283
    Wacław Korzeniowski; Dziecko w świecie cywilizacji technicznej    288
    Izabela Gomółka-Walaszek; Różnice progresu rozwojowego bliźniąt    293
  Bibliografia (wybór)    301
RozwińZwiń