INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia skoncentrowana jest wokół zagadnień związanych z pomocą, wsparciem społecznym i poradnictwem. Przemiany kulturowo-gospodarcze na poziomie makrospołecznym i zmiany codziennego funkcjonowania jednostek w kulturze indywidualizmu przyczyniają się do powstawania problemów, trudności, kryzysów biograficznych, z którymi zmaganie się wymaga często zewnętrznej pomocy, wsparcia czy poradnictwa. Zmieniają się także strategie, metody, formy i środki ich świadczenia i organizowania. Książka jest zbiorem interdyscyplinarnych tekstów ukazujących dymensje pomocy - teoretyczny, metodologiczny i praktyczny aspekt zjawiska. Jest próbą ukazania wielowymiarowości zjawisk pomocowych zarówno w sposobie ich opisu, jak i w odniesieniu do zróżnicowanych obszarów ich świadczenia. Skoncentrowano się w jej ramach na analizie wybranych nowych koncepcji i strategii pomocowych (np. coaching, poradnictwo online, poradnictwo wolontariackie). Następnie pokazano zróżnicowane (tradycyjne, wirtualne) formy wspierania rodzin w wybranych sytuacjach trudnych i kryzysowych (np. zaburzeń rozwojowych, przewlekłych chorób członków rodzin, przemocy domowej). Dokonano także deskrypcji zróżnicowanych strategii i form wsparcia społecznego i poradnictwa adresowanych do jednostek w biegu życia (etap adolescencji, dorosłość, starość) ukazując środowiskowy kontekst świadczenia i odbierania pomocy. Publikacja adresowana jest zarówno do teoretyków, jak i praktyków zajmujących się pomocą, wsparciem społecznym i poradnictwem oraz do studentów studiów kierunków humanistycznych i społecznych.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 365 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2856-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
MAGDALENA PIORUNEK W kręgu działań pomocowych. Polifoniczność dyskursu | 7 |
CZĘŚĆ I. Nowe koncepcje i strategie pracy w poradnictwie | 17 |
ADAM ZEMEŁKA Coaching jako niedyrektywna forma wsparcia rozwoju – inspiracje i perspektywy | 19 |
JOANNA KOZIELSKA, AGNIESZKA SKOWROŃSKA-PUĆKA Coaching – czym jest, a czym nie jest? O możliwościach wykorzystania coachingu jako formy niedyrektywnego wspierania w systemie edukacji | 37 |
LAURA ĆWIKŁA Efektywność działań w procesie coachingowym. Między deklaracją a gotowością do zmiany | 49 |
MAREK PODGÓRNY Coaching jako forma wsparcia procesu zarządzania wiedzą osobistą | 69 |
DARIUSZ P. SKOWROŃSKI, KATARZYNA WASZYŃSKA Poradnictwo online jako alternatywna forma pomocy psychopedagogicznej i terapeutycznej | 81 |
VIOLETTA DRABIK-PODGÓRNA Doradca, coach czy „architekt życia”? O nowych zadaniach i kompetencjach w obszarze profesjonalnej pomocy | 95 |
AGNIESZKA PIASECKA Poradnictwo wolontariackie w biegu życia – założenia formalno-merytoryczne | 111 |
CZĘŚĆ II. Wspieranie rodziny w zróżnicowanych sytuacjach trudnych | 129 |
KINGA KUSZAK Poradnictwo i wsparcie rodziców dzieci z utrudnieniami w rozwoju mowy. Oczekiwania a rzeczywistość | 131 |
MARIA BRODZIKOWSKA Wsparcie rodziny z osobą seropozytywną – aktualne potrzeby i wyzwania w kontekście dotychczasowej praktyki pomocowej i przemian w zakresie leczenia infekcji HIV | 153 |
ANETA JARZĘBIŃSKA Internetowe forum dyskusyjne jako źródło społecznego wsparcia rodziców (w sytuacji wady letalnej płodu) | 177 |
MAJA PIOTROWSKA Rozwód w rodzinie wyzwaniem dla współczesnego poradnictwa rodzinnego. Refleksje doradcy | 201 |
EWA BILSKA Kierunki zmian w systemie wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie w perspektywie klientów | 211 |
CZĘŚĆ III. Wspieranie jednostki – dynamika rozwojowa. Kontekst środowiskowy | 231 |
KAMILA SŁUPSKA Organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz młodzieży – od aktywizacji na co dzień do wsparcia w sytuacjach trudnych | 233 |
KATARZYNA PALKA Działania wspierające rozwój społeczności lokalnej w środowisku wiejskim | 251 |
ANNA RÓŻA MAKARUK Wspieranie środowiska edukacyjnego ucznia zdolnego w zakresie prowadzenia diagnostyki i rozwijania zdolności | 263 |
BEATA JAKIMIUK Współczesne kariery: implikacje dla poradnictwa | 275 |
MAGDA KALKOWSKA Formy pomocy i wsparcia w fazie adaptacji kulturowo-społecznej polskich emigrantów do życia i pracy w Niemczech | 291 |
AGNIESZKA DOMAGAŁA-KRĘCIOCH, BOŻENA MAJEREK Szkoły „drugiej szansy” jako obszar wsparcia uczniów dorosłych. Uwarunkowania i skala zjawiska przedwczesnego kończenia nauki | 305 |
ROBERT PAROL Wspieranie aktywności edukacyjnej osób powyżej 50. roku życia na przykładzie akademickiego modelu kształcenia ustawicznego AWŚ 50+ | 319 |
DANUTA KRZYSZTOFIAK Wspomagający i/czy wspomagany? Człowiek starszy w kontekście działań pomocowych | 331 |
ASTRID TOKAJ Powroty do przeszłości. Rola wspomnień we wsparciu seniora | 347 |
Informacje o autorach | 361 |
Dimensions of Counseling and Social Support: An Interdysciplinary Perspective (Summary) | 363 |