POLECAMY
Format:
ibuk
Monografia stanowi zbiór kilkudziesięciu interdyscyplinarnych tekstów poświęconych problematyce zapotrzebowania na pomoc i wsparcie społeczne oraz egzemplifikacji jej świadczenia. Głównymi adresatami tej pomocy są rodziny, młodzież i dzieci – grupy osób, które często są bezradne wobec wymagań skomplikowanej rzeczywistości przemian kulturowo-gospodarczych. Stawiając rozliczne pytania, poszukując uzasadnień i teoretycznych wyjaśnień, diagnozując rzeczywistość społeczną oraz testując wybrane propozycje metodyczne, autorzy chcą skłonić do pogłębionej refleksji o samej naturze pomagania, jak i podmiotach przedsięwzięć pomocowych. Książka przeznaczona zarówno dla osób poszukujących teoretyczno-badawczych inspiracji, praktyków działających na rzecz pomocy rodzinom lub poszczególnym członkom sytemu rodzinnego, a także studentów kierunków humanistyczno-społecznych.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 578 |
Kategoria | Polityka społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2616-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
O potrzebie pomocy. Otwarcie dyskursu (Magdalena Piorunek) | 13 |
I. RODZINA JAKO ADRESAT POMOCY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ I SOCJALNEJ | 21 |
JERZY MODRZEWSKI, AGATA MATYSIAK-BŁASZCZYK. Odmiany współczesnego polskiego problemu rodzinnego | 23 |
BOŻENA MATYJAS. Rodzina w sytuacji kryzysu. Strategie pomocy i wsparcia | 53 |
IWONA WERNER. Poczucie rodzinnej koherencji – pojęcie oraz implikacje psychopedagogiczne | 73 |
MARTA GRZEŚKO-NYCZKA. Istota i przejawy społecznego problemu dezorganizacji rodziny w Polsce po 1989 r. | 85 |
DOROTA GĘBUŚ. Odraczanie ról małżeńskich i rodzicielskich – czy możliwe jest odwrócenie trendu? | 103 |
ANNA GULCZYŃSKA, BARBARA JANKOWIAK. Style przywiązania a funkcjonowanie w związkach partnerskich młodych kobiet. Analiza wyników badań własnych | 115 |
ROBERT OPORA. Możliwości wykorzystania koncepcji odporności psychicznej w poradnictwie rodzinnym | 131 |
LAURA ĆWIKŁA. Między przeszłością a przyszłością. Kryzys dialogu w rodzinie w dobie ponowoczesności | |
145 | |
II. DYFERENCJACJA PROBLEMÓW RODZINNYCH. WSPARCIE I POMOC | 159 |
ANNA POTASIŃSKA. Pomoc rodzinie bezrobotnej w Polsce – realia i wyzwania | 161 |
KATARZYNA PALKA. Potrzeby rodzin wiejskich w zakresie pomocy psychopedagogicznej i socjalnej | 173 |
MAŁGORZATA CICZKOWSKA-GIEDZIUN. Asystent rodziny w pracy z rodzinami z wieloma problemami | 193 |
ASTRID TOKAJ, DANUTA KRZYSZTOFIAK. Senior w rodzinie. O dylematach opieki i potrzebie wsparcia | 211 |
AGNIESZKA SKOWROŃSKA-PUĆKA. (Nie)wirtualne problemy nastoletnich matek. Potrzeba wsparcia | 231 |
MONIKA KOŚCIELNIAK. Sieroctwo jako problem społeczny i pedagogiczny | 243 |
ANDRZEJ ŁADYŻYŃSKI. Poradnictwo postadopcyjne – pomoc dla dziecka i rodziny | 267 |
KAMILA SZCZECIŃSKA, MAGDALENA SADOWSKA. Rodzicielstwo osób chorych na schizofrenię | 283 |
III. WYBRANE KATEGORIE PROBLEMÓW DZIECI I MŁODZIEŻY. EGZEMPLIFIKACJE. ZAPOTRZEBOWANIE NA POMOC | 295 |
ALEKSANDRA LEWANDOWSKA-WALTER, JUSTYNA MICHAŁEK. Predyktory przystosowania dziecka w sytuacji rozłąki z rodzicem spowodowanej migracją i rozwodem | 297 |
MAŁGORZATA GRZYWACZ. O dzieciach i dla dzieci. Diakonia ewangelicka w Niemczech i obszary jej działania na przykładzie Dzieła Pomocowego Kościoła krajowego Lippe | 329 |
JUSTYNA DERĘGOWSKA. Pediatryczna opieka paliatywna jako szczególny rodzaj opieki nad dzieckiem | 341 |
KAMIL TOMASZEWSKI. Obserwować, uczestniczyć, skutecznie pomagać – streetworking w środowisku dzieci i młodzieży | 363 |
AGATA MATYSIAK-BŁASZCZYK. Dziewczęta w procesie socjalizacji dysocjacyjnej | 373 |
GRAŻYNA TEUSZ. Trudności życiowe młodzieży studenckiej z perspektywy biograficznej | 389 |
BOŻENA MAJEREK. Wsparcie społeczne wobec poczucia niepewności młodych dorosłych | 403 |
PIOTR GINDRICH. Wybrane uwarunkowania wsparcia edukacyjnego młodzieży gimnazjalnej z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami towarzyszącymi | 421 |
HANNA KRAUZE-SIKORSKA. Dialog w relacjach interpersonalnych jako atrybut optymalizacji procesu wspomagania i wspierania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju | 443 |
KATARZYNA JONIEC. Szkoła instytucją pomocy społecznej? | 461 |
MONIKA ZIŃCZUK. Adresaci pomocy psychologiczno-pedagogicznej z perspektywy uczestników procesu kształcenia w szkołach gimnazjalnych. Komunikat z badań | 469 |
IV. OD TEORII DO EMPIRII. WYBRANE KONTEKSTY PORADNICTWA I POMOCY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ | 487 |
JOLANTA SPĘTANA. Wokół kondycji egzystencjalnej współczesnego człowieka. O potrzebie poradnictwa egzystencjalnego zorientowanego na pomoc w zakresie wskazywania sensu życia | 489 |
VIOLETTA DRABIK-PODGÓRNA. „Szczęście to nie przypadek” – o (nie)możliwościach pomagania w konstruowaniu indywidualnych biografii | 513 |
ZUZANNA OLEŚ-BINCZYK. Przedsiębiorczość pomagania | 531 |
AGNIESZKA PIASECKA. Kompetencje wolontariackie – ich ocena, wykorzystanie oraz rozwój w kontekście lokalnej i globalnej współpracy: egzemplifikacje | 551 |
Wykaz autorów | 575 |