Ucho oko ciało. O prozie „młodych pisarzy” lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych we Włoszech

Ucho oko ciało. O prozie „młodych pisarzy” lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych we Włoszech

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Młodzi pisarze” to pokolenie pisarzy debiutujących w latach 80. i 90. XX wieku, wyznaczające cezurę w historii literatury włoskiej: postmodernistyczny renesans pisarski. Jako dzieci swojej epoki, tworzą literaturę Baumanowskich „kolekcjonerów wrażeń”, spektakle zmysłów, cielesne inscenizacje. W ich prozie wybrzmiewa wyraźnie zdominowany przez słuch kontakt z rzeczywistością – oralność, dźwięk świata. Kryzys potęgi wzroku? Manipulując wizerunkami ciał, obnażając jego słabości, uwikłanie w dyskursy, uprzedmiotowienie, „młodzi pisarze” dotykają pulsujących kulturowo-filozoficznych kwestii współczesności: niewiarygodność doświadczenia wzroku, kruchość logocentryzmu, kryzys antropocentryzmu, świat w typie trans.


Rok wydania2013
Liczba stron276
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2561-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów     7
  Przedmowa     9
  CZĘŚĆ PIERWSZA. MIĘDZY CIAŁEM A ŚWIATEM – O SENSORIUM     29
  
  Rozdział 1. Kryzys potęgi oka     33
  
  Rozdział 2. Głos a pismo – o oralności     41
  Dyskurs oralny w tekście     42
  Echa narracji oralnej i psychodynamika oralności     61
  Wtórna oralność     66
  
  Rozdział 3. Zmysły, percepcja i literatura     78
  
  W stronę Calvina? Inspiracje, refleksje, projekty     80
  Słyszalne     89
  Tęsknoty oka – poznanie, władza, przyjemność     109
  Dotykalne, niedotykalne – ambiwalencja ręki     126
  Powaga węchu i potęga smaku     135
  
  CZĘŚĆ DRUGA. EKSPRESJE I REPREZENTACJE CIAŁA     161
  
  Rozdział 1. Wizerunki ciała – o deformacjach     165
  
  Wstrętne     165
  Groteskowe     172
  Sztuczne     177
  
  Rozdział 2. Kondycja ciała – o dysfunkcjach     183
  
  Choroba a inny – patologie bliskości     184
  Zmagania z metaforą     200
  
  Rozdział 3. Tożsamości ciała – o emancypacjach     211
  
  Między biologią a kulturą – męskie, żeńskie …     212
  Dekonstrukcja kulturowych i literackich modeli męskości     215
  Kobieta in progress     225
  Homo, lesbo, trans – od pomiotu do podmiotu     237
  
  ZAKOŃCZENIE     250
  BIBLIOGRAFIA     256
  ORECCHIO, OCCHIO, CORPO. Sulla narrativa di „giovani scrittori” degli anni Ottanta e Novanta in Italia (Sommario)     271
RozwińZwiń