POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Autorka książki podjęła bardzo ważny, bardzo aktualny, istotny teoretycznie i mający olbrzymie znaczenie praktyczne temat. Zauważalny brak zwartych opracowań teoretycznych oraz badań empirycznych dotyczących skutecznego przywództwa w szkołach na obszarach defaworyzowanych stawia badacza wobec poważnych wyzwań, z którymi Autorka, jako doświadczona badaczka, posiadająca bogatą i zasługującą na uznanie biografię naukową, doskonale, wręcz mistrzowsko, sobie poradziła. (...) Przedłożoną do recenzji pracę należy uznać za niezwykle wartościowe, oryginalne dzieło, które zasługuje na wysokie wyróżnienie. Książka w sposób znaczący wypełnia istniejącą lukę w piśmiennictwie pedagogicznym i stanowi istotny przyczynek do dalszych poszukiwań w tym obszarze problemowym.
Z recenzji wydawniczej Profesora Stefana Michała Kwiatkowskiego
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 528 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-742-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Skuteczne leczenie bólu i gorączki u...
do koszyka
Skuteczne leczenie reumatyzmu
do koszyka
Skuteczne metody na PCOS
do koszyka
Skuteczne odwracanie uroków
do koszyka
Skuteczne prezentacje biznesowe
do koszyka
Skuteczne realizowanie projektów
do koszyka
Skuteczne rozwiązania
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 21 |
Część pierwsza. TEORETYCZNE PODSTAWY BADAŃ NAD PRZYWÓDZTWEM W SZKOLE | 29 |
Rozdział I. Przywództwo | 31 |
Wprowadzenie | 31 |
1. Menedżerowie a liderzy | 32 |
2. Liderzy zmian | 36 |
2.1. Wyzwania | 36 |
2.2. Cechy | 39 |
2.3. Funkcje | 41 |
3. Przywództwo a zarządzanie | 46 |
3.1. Przywództwo – zarządzanie: cechy wspólne i rozbieżne | 47 |
3.2. Przywództwo – zarządzanie: stereotypy | 50 |
3.3. Przywództwo – zarządzanie: w poszukiwaniu równowagi | 52 |
4. Teorie przywództwa: ewolucja poglądów | 56 |
4.1. Geneza i inspiracje | 56 |
4.2. Tradycja i współczesność | 61 |
4.2.1. Różnorodność definicji | 63 |
4.2.2. Teorie cech | 66 |
4.2.3. Teorie zachowań | 69 |
4.2.4. Teorie interakcyjne i sytuacyjne | 74 |
4.2.5. Teorie funkcjonalne | 85 |
4.2.6. Teorie przywództwa transformacyjnego | 88 |
5. Typologie przywództwa | 97 |
Podsumowanie | 102 |
Rozdział II. Przywództwo w szkole | 107 |
Wprowadzenie | 107 |
6. Dyskusje wobec statusu dyrektora szkoły | 109 |
7. Dyrektor szkoły w roli przywódcy | 114 |
7.1. Dyrektor szkoły jako skuteczny przywódca | 115 |
7.2. Wyzwania przywództwa w szkole | 119 |
7.2.1. Styl przywództwa | 120 |
7.2.2. Zmiana w szkole | 125 |
7.2.3. Uczenie się i rozwój | 126 |
7.2.4. Budowanie potencjału szkoły | 126 |
7.2.5. Uwalnianie potencjału przywództwa | 128 |
7.2.6. Kultura myślenia strategicznego | 130 |
7.2.7. Długofalowy rozwój szkoły | 132 |
8. Przywództwo i osiągnięcia edukacyjne uczniów | 135 |
8.1. Model bezpośredniego wpływu | 136 |
8.2. Model pośredniego wpływu | 138 |
8.3. Model współzależności | 139 |
9. Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie | 143 |
9.1. Przestrzenne zróżnicowanie warunków i oferty edukacyjnej | 145 |
9.2. Szkoły na obszarach zaniedbanych społecznie | 150 |
9.3. Przywództwo w rozwoju szkoły | 151 |
9.3.1. Dyrektor szkoły jako przywódca | 153 |
9.3.2. Praktyki przywódcze w szkole | 157 |
Podsumowanie | 167 |
Część druga. BADANIA WŁASNE NAD SKUTECZNYM PRZYWÓDZTWEM W SZKOŁACH NA OBSZARACH ZANIEDBANYCH SPOŁECZNIE | 171 |
Rozdział III. Podstawy metodologiczne badań | 173 |
Wprowadzenie | 173 |
1. Zamierzenia i perspektywa badawcza: wybór kraju odniesienia | 175 |
2. Problem i cele badań | 184 |
3. Uszczegółowienie problematyki badawczej | 190 |
4. Przedmiot badań | 194 |
5. Metoda badań: studium przypadków | 196 |
6. Dobór przypadków i teren badań | 205 |
7. Gromadzenie danych | 213 |
7.1. Wywiad narracyjny | 215 |
7.2. Wywiad intensywny | 218 |
7.3. Zogniskowany wywiad grupowy | 220 |
7.4. Analiza archiwów i obserwacja jakościowa | 223 |
8. Organizacja procesu zbierania danych | 226 |
9. Konstruowanie teorii ugruntowanej | 229 |
10. Etyczne aspekty badań | 232 |
10.1. Dobrowolne uczestnictwo | 235 |
10.2. Świadoma zgoda | 236 |
10.3. Działanie na rzecz dobra | 237 |
10.4. Poufność i prywatność | 239 |
Podsumowanie | 240 |
Rozdział IV. Charakterystyki szkół | 243 |
Wprowadzenie | 243 |
1. Brentwood Primary School | 245 |
1.1. Otoczenie | 247 |
1.2. Przestrzeń i baza | 249 |
1.3. Uczniowie | 250 |
1.4. Nauczyciele i inni pracownicy | 252 |
1.5. Historia, stan obecny i planowane zmiany | 254 |
2. Oasis Community Primary School | 261 |
2.1. Otoczenie | 263 |
2.2. Przestrzeń i baza | 264 |
2.3. Uczniowie | 266 |
2.4. Nauczyciele i inni pracownicy | 268 |
2.5. Historia szkoły, stan obecny i planowane zmiany | 269 |
3. Cleveland Technology College | 272 |
3.1. Otoczenie | 274 |
3.2. Przestrzeń i baza | 276 |
3.3. Uczniowie | 279 |
3.4. Nauczyciele i inni pracownicy | 280 |
3.5. Historia, stan obecny i planowane zmiany | 282 |
4. Szkoła Podstawowa nr 207 | 286 |
4.1. Otoczenie | 288 |
4.2. Przestrzeń i baza | 289 |
4.3. Uczniowie | 290 |
4.4. Nauczyciele i inni pracownicy | 292 |
4.5. Historia, stan obecny i planowane zmiany | 293 |
5. Szkoła Podstawowa nr 208 | 296 |
5.1. Otoczenie | 297 |
5.2. Przestrzeń i baza | 298 |
5.3. Uczniowie | 300 |
5.4. Nauczyciele i inni pracownicy | 303 |
5.5. Historia, stan obecny i planowane zmiany | 305 |
6. Publiczne Gimnazjum nr 51 | 309 |
6.1. Otoczenie | 311 |
6.2. Przestrzeń i baza | 312 |
6.3. Uczniowie | 313 |
6.4. Nauczyciele i inni pracownicy | 314 |
6.5. Historia, stan obecny i planowane zmiany | 315 |
Podsumowanie | 319 |
Rozdział V. Stawanie się skutecznym przywódcą | 323 |
Wprowadzenie | 323 |
1. Wstępna charakterystyka | 324 |
2. Sylwetki | 327 |
2.1. Nicola Brown: Brentwood Primary School | 327 |
2.2. William Emerson: Oasis Community Primary School | 330 |
2.3. Sophie Montgomery: Cleveland Technology College | 334 |
2.4. Robert Bratkowski: Szkoła Podstawowa nr 207 | 337 |
2.5. Beata Małecka: Szkoła Podstawowa nr 208 | 340 |
2.6. Zbigniew Skibiński: Publiczne Gimnazjum nr 51 | 344 |
3. Rozwój zawodowy – stawanie się skutecznym przywódcą | 348 |
3.1. Eksperymentowanie: poszukiwania i wyzwania | 354 |
3.2. Zbieranie doświadczeń: przygotowywanie się do roli | 361 |
3.3. Pierwsze kroki: żądni czynu, odnajdowanie własnej drogi | 366 |
3.3.1. Wykształcanie nowych sposobów myślenia | 368 |
3.3.2. Nabywanie umiejętności działania | 372 |
3.3.3. Identyfikowanie siebie | 377 |
3.4. Ku dojrzałemu przywództwu | 380 |
Podsumowanie | 384 |
Rozdział VI. Kształtowanie warunków edukacji – kluczowe aspekty skutecznego przywództwa | 391 |
Wprowadzenie | 391 |
1. Tworzenie solidnych podstaw: w stronę nowych jakości | 396 |
1.1. Ustalanie kierunków działania, uzgadnianie celów: wizja | 397 |
1.1.1. Potrzeba wizji | 397 |
1.1.2. Tworzenie wizji | 399 |
1.2. Doskonalenie warunków | 401 |
1.2.1. Wspomaganie nauczycieli w rozwoju − jakość relacji interpersonalnych | 401 |
1.2.2. Doskonalenie jakości bazy materialnej i przestrzeni szkoły | 406 |
1.3. Sprzyjanie odpowiedzialności: ku demokratyzacji | 409 |
1.3.1. Zaufanie, otwarta komunikacja | 411 |
1.3.2. Współpraca, partycypacja, samorządność | 416 |
2. Budowanie kultury troski i osiągnięć | 420 |
2.1. Stawianie wysokich wymagań – motywowanie | 423 |
2.1.1. Orientacja na nauczyciela | 424 |
2.1.2. Orientacja na ucznia | 428 |
2.2. Uczenie się we współpracy z sukcesów i porażek | 431 |
3. W poszukiwaniu synergii: stabilizacja i konsolidacja | 433 |
3.1. Przywództwo nauczycieli | 438 |
3.2. Partnerstwa edukacyjne | 444 |
Podsumowanie | 451 |
Zakończenie | 457 |
Bibliografia | 467 |
Spis rycin i tabel | 491 |
Summary | 493 |
Aneks | 503 |