POLECAMY
Książka doświadczonych trenerek Porozumienia bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) to doskonałe wprowadzenie do rodzicielstwa zbudowanego na szacunku i empatii. Prezentuje zasady komunikacji empatycznej, która sprzyja rozwiązywaniu konfliktów i tworzeniu silnej więzi z dzieckiem.
Może stanowić pomoc dla rodziców i dzieci szukających wyjścia z błędnego koła wzajemnej krytyki, nieporozumień i niezaspokojonych potrzeb.
Ta niezwykle ważna, ale i bardzo praktyczna książka nauczy cię, jak naprawdę przygotować twoje dziecko do życia w świecie.
Marshall B. Rosenberg, twórca Porozumienia bez Przemocy
Autorki tej bardzo potrzebnej polskim rodzicom książki pokazują, na czym polega pełna wzajemnego szacunku relacja z dziećmi.
Zofia Aleksandra Żuczkowska, trenerka Porozumienia bez Przemocy
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 256 |
Kategoria | Poradniki |
Wydawca | Mind |
Tłumaczenie | Dariusz Syska |
ISBN-13 | 978-83-62445-24-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Szanować - słuchać - wspierać - chronić
do koszyka
Kocha, lubi, szanuje, czyli jeszcze o...
do koszyka
Kota lubi szanuje
do koszyka
Miłość Kocha... lubi... szanuje...?
do koszyka
Zrozum mnie i szanuj. Refleksje o...
do koszyka
Rodzice DDA. Mój dom będzie inny....
do koszyka
Spis treści
SŁOWO WSTĘPNE | |
PRZEDMOWA (Marshall B. Rosenberg) | |
WPROWADZENIE | |
Twoje życie zdecyduje o tym, czego nauczą się dzieci | |
Obudź w sobie umiejętność stworzenia kochającego domu | |
CZĘŚĆ I. Podstawa szacunku i współdziałania | |
Rozdział 1. Szacunek i współdziałanie. Czego chcą rodzice i jak mogą to zdobyć? | |
Współdziałanie to droga dwukierunkowa | |
Współdziałanie jest elementem strategii przetrwania | |
Współdziałanie to sprawowanie władzy rodzicielskiej razem z dzieckiem | |
Szacunek to sposób patrzenia | |
Rozdział 2. Szacunek dla samego siebie. Rodzice także mają potrzeby | |
Twoje potrzeby są ważne! | |
Szacunek dla siebie jest ważny! | |
Ucz się na błędach | |
Rozdział 3. Co niszczy współdziałanie? | |
Brak czasu dla siebie | |
Nagrody i kary | |
Złe nawyki w myśleniu i komunikowaniu się | |
Podsumowanie | |
Część II. Siedem kroków do współdziałania | |
Krok 1. Rodzic ma cel | |
Wybierz swój cel | |
Uświadom sobie cel | |
Myśl zgodnie ze swoim celem | |
Działaj zgodnie ze swoim celem | |
Słuchaj i mów zgodnie ze swoim celem | |
Wspieraj dzieci w ich wyborach | |
Podsumowanie | |
Krok 2. Dostrzeż potrzebę stojącą za działaniem | |
Każde działanie jest próbą zaspokojenia jakiejś potrzeby | |
Dzieci za wszelką cenę dążą do zaspokojenia swoich potrzeb | |
Jesteście odpowiedzialni za realizację swoich potrzeb | |
Uczucia informują nas o zrealizowanych lub niezrealizowanych potrzebach | |
Dzieci chcą być dostrzegane i rozumiane | |
Podsumowanie | |
Krok 3. Zbuduj poczucie bezpieczeństwa, zaufanie i więź | |
Dziecko potrzebuje do rozwoju poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego | |
Twoje czyny mają wpływ na poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego dziecka | |
Przyjmij punkt widzenia dziecka | |
Poznaj etapy rozwoju dziecka | |
Zaakceptuj indywidualność swojego dziecka i jego styl uczenia się | |
Więź z rodzicami ‒ pierwszy i ostatni warunek bezpieczeństwa emocjonalnego u dziecka | |
Wzajemne kontakty budują poczucie bezpieczeństwa, zaufanie i więź | |
Podsumowanie | |
Krok 4. Inspiruj do dawania | |
Dawanie to podstawowa ludzka potrzeba | |
Ty i twoje dziecko macie sobie dużo do dania | |
Przyjmuj to, co daje ci dziecko | |
Dawaj w sposób wolny | |
Ucz się witalności od dziecka | |
Podsumowanie | |
Krok 5. Używaj języka szacunku | |
Pamiętaj o swoich intencjach | |
Zwracaj uwagę na przebieg komunikacji | |
Obserwuj w sposób jasny i wolny od ocen | |
Zwracaj uwagę na uczucia i potrzeby | |
Formułuj wykonalne prośby | |
Słuchaj z empatią | |
Podsumowanie | |
Krok 6. Ucz się i rozwijaj razem z dzieckiem | |
Cokolwiek się stanie, dasz sobie radę | |
Ty i twoje dzieci potraficie współdziałać, wspólnie podejmować decyzje i rozwiązywać problemy | |
Jest wiele różnych sposobów zaspokajania potrzeb | |
Możesz uczcić to, co się udaje | |
Możesz czerpać naukę z tego, co się nie powiodło | |
Podsumowanie | |
Krok 7. Zmień swój dom w Strefę bez Przemocy | |
Patrz na konflikty jak na problemy do rozwiązania | |
Ufaj, że twoje potrzeby mogą zostać zaspokojone | |
Ufaj, że potrzeby doprowadzą cię do rozwiązań | |
Współdziałaj przy rozwiązywaniu konfliktów | |
Przejdź od Strefy Walki do Strefy bez Przemocy | |
Część III. Zabawy dla całej rodziny i historie ze Strefy bez Przemocy | |
Lista aktywności | |
Historie ze Strefy bez Przemocy | |