INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Niniejsza praca traktuje o warunkach, okolicznościach, czynnikach kształtujących oraz o przebiegu internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw zajmujących się drogowymi przewozami towarowymi w ruchu międzynarodowym w okresie od 1958 r., czyli od momentu rozpoczęcia działalności przez pierwsze takie przedsiębiorstwo. Książka składa się z pięciu rozdziałów. Omówiono w nich kryteria podziału transportu, zdefiniowano pojęcia, przedstawiono regulacje prawne, obszernie omówiono zjawisko internacjonalizacji, szczególnie realizowanej przez polskie przedsiębiorstwa międzynarodowego drogowego transportu ładunków.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 514 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-266-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Internacjonalizacja działalności...
do koszyka
Internacjonalizacja działalności...
do koszyka
Internacjonalizacja działalności...
do koszyka
Internacjonalizacja działalności...
do koszyka
Internacjonalizacja działalności...
do koszyka
Internacjonalizacja działalności...
do koszyka
Internacjonalizacja działalności...
do koszyka
Internacjonalizacja działalności...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Transport, jego znaczenie w gospodarce oraz otoczenie prawne | 21 |
1.1. Zdefiniowanie transportu | 21 |
1.2. Kryteria podziału transportu | 28 |
1.3. Ekonomiczne cechy transportu | 32 |
1.4. Funkcje i znaczenie transportu dla gospodarki | 38 |
1.4.1. Funkcje transportu | 38 |
1.4.2. Implikacje ekonomicznego znaczenia transportu | 50 |
1.5. Transport w handlu międzynarodowym i transport w handlu zagranicznym | 55 |
1.6. Towarowy transport samochodowy | 64 |
1.6.1. Pozycja towarowego transportu samochodowego w Europie | 64 |
1.6.2. Przyczyny sukcesu transportu samochodowego | 70 |
1.6.3. Przedsiębiorstwo transportowe i przedsiębiorstwo transportu międzynarodowego | 76 |
1.6.4. Kryteria podziału przedsiębiorstw transportowych | 84 |
1.6.5. Pojęcie taboru samochodowego i jego rodzaje | 87 |
1.6.6. Pojęcie floty i pojazdu flotowego | 89 |
1.6.7. Strategia taborowa i strategia flotowa | 93 |
1. 7. Regulacje prawne dotyczące międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 95 |
1.7.1. Znaczenie systemu prawnego | 95 |
1.7.2. Organizacje międzynarodowe | 96 |
1.7.3. Konwencje międzynarodowe | 98 |
1.7.4. Regulacje Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Unii Europejskiej oraz polityka ugrupowania w zakresie transportu samochodowego | 107 |
1.7.5. Umowy dwustronne | 129 |
2. Internacjonalizacja przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 131 |
2.1. Zdefiniowane pojęcia internacjonalizacji | 131 |
2.2. Poglądy, teorie i hipotezy na temat internacjonalizacji | 134 |
2.3. Specyfika internacjonalizacji przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 138 |
2.4. Czynniki internacjonalizacji przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 154 |
2.5. Motywy internacjonalizacji przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 161 |
2.5.1. Motyw obniżki kosztów | 164 |
2.5.2. Motyw zbytu | 169 |
2.5.3. Motyw pozyskania zasobów | 173 |
2.5.4. Motyw ochrony środowiska | 184 |
2.5.5. Motyw polityczny | 187 |
2.6. Strategie internacjonalizacji | 194 |
3. Przebieg procesu internacjonalizacji | 206 |
3.1. Internacjonalizacja przewozów | 206 |
3.2. Internacjonalizacja reprezentacji | 211 |
3.2.1. Przewozy wykonywane na zlecenie bezpośrednich zleceniodawców | 212 |
3.2.2. Niezależni pośrednicy i ich rola | 213 |
3.3. Formy internacjonalizacji | 236 |
3.3.1. Eksport i import | 238 |
3.3.2. Franczyza | 239 |
3.3.3. Spółki joint-venture | 246 |
3.3.4. Działalność za granicą prowadzona samodzielnie | 250 |
3.3.5. Fuzje | 254 |
3.3.6. Alianse strategiczne | 261 |
3.3.7. Międzynarodowe przedsiębiorstwo międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 266 |
3.3.8. Elementy wpływające na wybór sfery i formy internacjonalizacji | 269 |
3.4. Etapy internacjonalizacji | 273 |
3.5. Zakupy taboru importowanego w strategii taborowej międzynarodowego drogowego przewoźnika ładunków | 280 |
3.6. Wskaźniki i profile umiędzynarodowienia przedsiębiorstw transportowych | 287 |
4. Funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 289 |
4.1. Ustawodawstwo krajowe dotyczące międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 289 |
4.1.1. Okres do 1989 roku | 289 |
4.1.2. Okres od 1989 roku | 291 |
4.2. Ustawodawstwo krajowe odnoszące się do inwestycji zagranicznych | 297 |
4.3. Działalność przedsiębiorstw w poszczególnych okresach | 299 |
4.3.1. Okres do 1989 roku | 299 |
4.3.2. Okres po 1989 roku | |
5. Polskie przedsiębiorstwa międzynarodowego drogowego transportu ładunków i ich internacjonalizacja | 354 |
5.1. Okres do 1989 roku | 354 |
5.1.1. Internacjonalizacja przewozów | 354 |
5.1.2. Internacjonalizacja reprezentacji | 371 |
5.1.3. Internacjonalizacja w obszarze strategii taborowej | 376 |
5.1.4. Czynniki wspomagające i bariery internacjonalizacji | 384 |
5.2. Okres po 1989 roku | 390 |
5.2.1. Internacjonalizacja przewozów | 390 |
5.2.2. Internacjonalizacja reprezentacji | 402 |
5.2.3. Internacjonalizacja strategii taborowej | 420 |
5.2.4. Czynniki wspomagające oraz bariery internacjonalizacji | 429 |
5.3. Modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 432 |
5.3.1. Modele internacjonalizacji do 1989 roku | 432 |
5.3.2. Model internacjonalizacji po 1989 roku | 436 |
5.3.3. Porównanie obu modeli | 439 |
5.4. Formułowanie strategii internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków | 440 |
Zakończenie | 472 |
Literatura | 485 |
Spis tabel | 503 |
Summary | 505 |