POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka poświęcona jest dydaktyce kształcenia zdalnego. Powstała w odpowiedzi na wzrost zainteresowania rozwojem nowoczesnych metod nauczania, które powinny być w większym niż dotąd stopniu dostosowane do potrzeb i oczekiwań młodego pokolenia. Szybki rozwój cywilizacyjny oraz kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego powodują zwiększenie dynamiki przekształcania się metodyki nauczania. Badanie psychopedagogicznych aspektów zachodzących zmian pozwoliło opisać niektóre specyficzne cechy kształcenia zdalnego. Autorzy starali się również zasygnalizować zjawiska wyznaczające kierunki rozwoju technologii i metod kształcenia.
Książka przeznaczona jest dla nauczycieli akademickich i studentów kierunków pedagogicznych, humanistycznych, społecznych, informatycznych oraz dziennikarstwa, jak również nauczycieli informatyki i technologii informacyjnej, a także innych osób zainteresowanych rozwojem i wykorzystaniem mediów cyfrowych oraz ich możliwościami. Zaciekawi również pracowników działów zajmujących się szkoleniami i doskonaleniem zawodowym w biznesie, administracji państwowej i samorządowej, a także w firmach, instytucjach i organizacjach coraz częściej prowadzących kształcenie na odległość.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Zastosowania informatyki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15471-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Kształcenie nauczycieli – perspektywa...
do koszyka
Kształcenie nauczycieli szkolnictwa...
do koszyka
Kształcenie podmiotu
do koszyka
Kształcenie specjalne w systemie oświaty
do koszyka
Kształcenie umiejętności pisania w...
do koszyka
Kształcenie w zakresie etyki...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Wyzwania dla edukacji w społeczeństwie informacyjnym | 9 |
1.1. Problemy społeczeństwa wiedzy | 9 |
1.2. Edukacja dla potrzeb społeczeństwa informacyjnego i globalizacji | 16 |
1.2.1. Strategia edukacyjna UE | 16 |
1.2.2. Wspólna przestrzeń edukacyjna i mobilność kształcenia | 20 |
1.3. Wpływ mediów na przemiany edukacji | 23 |
1.3.1. Rozwój mediów w świecie tradycyjnych źródeł wiedzy | 23 |
1.3.2. Ekspansja mediów interaktywnych | 26 |
Rozdział 2. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty kształcenia na odległość | 31 |
2.1. Psychologiczny kontekst kształcenia zdalnego | 31 |
2.1.1. Koncepcje psychologiczne wspierające kształcenie zdalne | 31 |
2.1.2. Aspekty poznawcze w kształceniu zdalnym | 36 |
2.1.3. Aspekty społeczne w kształceniu zdalnym | 45 |
2.1.4. Motywacja w kształceniu zdalnym | 54 |
2.1.5. Zagrożenia | 57 |
2.2. Pedagogiczny kontekst kształcenia zdalnego | 59 |
2.2.1. Wychowanie w edukacji zdalnej | 61 |
2.2.2. Nauczanie w edukacji zdalnej | 64 |
2.2.3. Uczenie się w systemie edukacji zdalnej | 64 |
2.2.4. Dokształcanie się w edukacji zdalnej | 65 |
2.2.5. Doskonalenie zawodowe w edukacji zdalnej | 66 |
2.2.6. Samokształcenie w edukacji zdalnej | 68 |
2.3. Rola i funkcje nauczyciela | 70 |
2.3.1. Nauczyciel w społeczeństwie wiedzy i technologii | 70 |
2.3.2. Nauczyciel w kształceniu zdalnym | 73 |
Rozdział 3. Dydaktyka kształcenia na odległość | 81 |
3.1. Dydaktyka jako teoria i praktyka kształcenia | 81 |
3.1.1. Dydaktyka jako nauka | 81 |
3.1.2. Rozwój i doskonalenie dydaktyki | 82 |
3.1.3. Istota i cechy kształcenia na odległość | 82 |
3.1.4. Charakterystyka edukacji na odległość | 85 |
3.1.5. Dydaktyczne podstawy kształcenia zdalnego | 86 |
3.1.6. Analiza porównawcza modeli kształcenia zdalnego | 92 |
3.1.7. Zalety i wady kształcenia na odległość | 99 |
3.2. Teorie i koncepcje kształcenia multimedialnego | 104 |
3.2.1. Przetwarzanie informacji | 104 |
3.2.2. Koncepcja i założenia kształcenia wielostronnego | 104 |
3.2.3. Kształcenie wielostronne a kształcenie multimedialne | 107 |
3.3. Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu zdalnym | 109 |
3.3.1. Technologie informacyjne | 109 |
3.3.2. Multimedia | 113 |
3.3.3. Charakterystyka środków dydaktycznych | 115 |
3.3.4. Funkcje multimedialnych środków dydaktycznych | 117 |
3.3.5. Zasady wykorzystywania multimedialnych środków dydaktycznych | 118 |
3.3.6. Infrastruktura dydaktyczna kształcenia zdalnego | 121 |
3.3.7. Technologie wspierające kształcenie zdalne | 122 |
Rozdział 4. Projektowanie i realizacja kształcenia na odległość | 129 |
4.1. Etapy projektowania kursu zdalnego | 129 |
4.1.1. Zasady projektowania | 129 |
4.1.2. Struktura kursu zdalnego | 132 |
4.1.3. Zarządzanie kursem na platformie | 133 |
4.1.4. Ewaluacja kursu zdalnego | 133 |
4.2. Cele i treści w procesie kształcenia | 136 |
4.2.1. Cele kształcenia | 136 |
4.2.2. Treści kształcenia i ich dobór w kształceniu zdalnym | 139 |
4.3. Zasady kształcenia | 141 |
4.3.1. Charakterystyka ogólnych zasad kształcenia | 142 |
4.3.2. Inne zasady wspomagające projektowanie procesu kształcenia | 146 |
4.3.3. Zasady nauczania w procesie kształcenia na odległość | 153 |
4.4. Formy i metody kształcenia | 153 |
4.4.1. Organizacyjne formy kształcenia | 154 |
4.4.2. Istota i charakter metod kształcenia | 156 |
4.4.3. Metody oglądowe | 160 |
4.4.4. Metody słowne | 162 |
4.4.5. Metoda projektu | 165 |
4.4.6. Tradycyjne metody nauczania a specyfika kształcenia zdalnego | 167 |
4.5. Sprawdzanie i ocenianie efektywności kształcenia | 176 |
4.5.1. Sprawdzanie efektów kształcenia | 176 |
4.5.2. Badanie wyników i ocenianie osiągnięć | 176 |
4.5.3. Sprawdzanie i ocenianie jako składnik procesu kształcenia | 177 |
4.5.4. Kontrola i ocena w kształceniu na odległość | 178 |
Rozdział 5. Kierunki i uwarunkowania rozwoju | 183 |
5.1. Uwarunkowania prawne | 183 |
5.1.1. Miejsce kształcenia zdalnego w polskim systemie kształcenia | 183 |
5.2. Rozwój technologii a perspektywy rozwojowe kształcenia zdalnego | 185 |
5.2.1. Internetowe platformy edukacyjne | 185 |
5.2.2. M-learning – mobilne wsparcie kształcenia zdalnego | 200 |
5.2.3. Technologie Web 2,0 w perspektywie rozwoju e-kształcenia | 205 |
5.3. Efektywność kształcenia zdalnego | 206 |
5.3.1. Czynniki efektywności kształcenia zdalnego | 206 |
5.3.2. Standaryzacja kształcenia zdalnego | 209 |
Podsumowanie | 212 |
Zakończenie | 215 |
Bibliografia | 217 |
Netografia | 233 |
Akty prawne | 235 |
Skorowidz | 241 |