POLECAMY
-15%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
„Obraz” to malowidło na płótnie, ale też abstrakcja – wyobrażenie obiektów, relacji i zdarzeń w umyśle. Myślimy – i mówimy – o tekstach jako „obrazach rzeczywistości” i „malujemy obrazy słowami”, zastępując pisarza malarzem w zgodzie z rozbudowaną metaforą pojęciową. „Obrazowanie” to termin opisujący raczej konstruowanie tekstu niż obrazu. Z drugiej strony, w terminologii wielu badaczy, obraz jest też „tekstem”, który można „odczytać” w taki lub inny
sposób. Jeśli jednak obraz jest tekstem, a tekst obrazem, to jak rozumieć słowo „między”? Czy może istnieć coś – jakaś przestrzeń – między bytami, które są, jak nam podpowiada (mądrze, czy oszukańczo?) język, tożsame? I czy „między” łączy tu, czy dzieli? Czy relacja między obrazem a tekstem jest podobna do uczucia między dwiema osobami? Czy też zieje między nimi przepaść, lub rozciąga się ziemia niczyja? Sensy gmatwają się coraz bardziej, to, co wydawało się proste, wcale takie nie jest.
Owa niejednoznaczność, paradoksalność, owo zapętlenie tytułu oddaje jednak świetnie zawartość tego tomu. Mnogość punktów widzenia, z jakich patrzą na temat autorzy, ich odmienne pojmowanie interesujących nas relacji i różne sposoby ich opisu – ich różne obrazy w ich tekstach – tworzą mozaikę złożoną z bardzo różnych elementów, które jednak układają się (mamy taką nadzieję) w barwną i interesującą całość.
Fragment wstępu
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 218 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-257-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Między ciałem a umysłem
do koszyka
Między architekturą nowoczesną a...
do koszyka
Między aktami
do koszyka
Między Ameryką a Polską
do koszyka
Między archeologią a naukami o...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 5 |
ALINA KWIATKOWSKA: Postrzeganie, obraz, język – okiem kognitywisty | 9 |
BARBARA LEWANDOWSKA-TOMASZCZYK: Kategorie obrazowania i reprezentacja rzeczywistości | 19 |
ELŻBIETA TABAKOWSKA: Między obrazen a tekstem, czyli o przekładzie intersemiotycznym | 37 |
TERESA TOMASZKIEWICZ: Tłumaczenie piktogramów i ikon | 49 |
TOMASZ PIEKOT: Problemy analizy przekazów werbalno-wizualnych na przykładzie wiadomości prasowych | 65 |
GRZEGORZ SZTABIŃSKI: Jak obrazy łączą się ze słowami | 75 |
MARTA MORACZEWSKA: Promocja myślenia. Grupa Twożywo jako „jammerzy” kultury | 97 |
ZENON FAJFER: Muza liberatury (czyli kto się boi wdowy Wadman) | 109 |
JACEK GUTOROW: Wallace Stevens: malarstwo jako dekreacja | 117 |
BEATA ŚNIECIKOWSKA: Obrazowość jako wyznacznik haiku – na przykładzie polskich kontynuacji i imitacji gatunku | 131 |
JERZY JARNIEWICZ: Fotograficzne inspiracje w „wierszach bagiennych” Seamusa Heaneya | 149 |
TADEUSZ SŁAWEK: „Życie mgliście zarysowane”. Słowo i rysunek w pismach H. D. Thoreau | 159 |
TOBIASZ CWYNAR: Poza językiem: David Gascoyne, Yves Tanguy i odzyskanie immanencji | 179 |
TADEUSZ RACHWAŁ: Imago mundi, czyli o powtarzaniu | 197 |
JOANNA ŚLÓSARSKA: Między rejestracją a symulacją – artystyczne obrazowanie morfizacji obiektów | 209 |