Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego

Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego

Podręcznik dla studiów medycznych

6 ocen

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W podręczniku omówiono teorię pielęgnowania według Dorothei Orem, zagadnienia etyczne w opiece nad dzieckiem, wpływ choroby przewlekłej na jego rozwój i funkcjonowanie oraz funkcję edukacyjną pielęgniarki. Przedstawiono etiopatogenezę wybranych schorzeń, opisy przypadków oraz modele pielęgnowania dzieci przewlekle chorych, niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami funkcjonowania społecznego.
Książka jest adresowana do studentów pielęgniarstwa oraz pracujących pielęgniarek.


Rok wydania2011
Liczba stron366
KategoriaPediatria
WydawcaPZWL Wydawnictwo Lekarskie
ISBN-13978-83-200-3975-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  CZĘŚĆ I ZAGADNIENIA OGÓLNE     1
  1. Model Dorothei Orem w opiece nad dzieckiem przewlekle chorym - Krystyna Twarduś, Grażyna Cepuch, Bożena Krzeczowska     3
  2. Wybrane zagadnienia etyczne w opiece nad dzieckiem - Mieczysława Perek    11
  2.1. Wprowadzenie     11
  2.2. Kodeks etyki zawodowej     12
  2.3. Problemy etyczne współczesnej pediatrii     14
  2.4. Wybrane etyczne aspekty pielęgnowania dzieci     16
  2.4.1. Informowanie i zachowanie tajemnicy     17
  2.4.2. Zachowanie tajemnicy     18
  2.4.3. Etyczne implikacje intensywnej terapii dzieci     19
  2.4.4. Etyczne dylematy dotyczące przeszczepiania narządów     20
  2.4.5. Przemoc wobec dziecka     21
  2.4.6. Problemy etyczne w pielęgnowaniu dzieci specjalnej troski     22
  3. Choroba przewlekła i niepełnosprawność jako sytuacje trudne w życiu dziecka i jego rodziny - Krystyna Twarduś     25
  3.1. Reakcja dziecka na chorobę przewlekłą     28
  3.2. Rodzice a choroba przewlekła dziecka     30
  3.2.1. Postawy rodziców wobec dzieci przewlekle chorych i niepełnosprawnych     32
  4. Wsparcie w chorobie przewlekłej i w niepełnosprawności - Krystyna Twarduś    35
  5. Funkcja edukacyjna pielęgniarki w opiece nad dzieckiem chorym - Krystyna Twarduś     39
  CZĘŚĆ II MODELE PIELĘGNOWANIA DZIECI W WYBRANYCH CHOROBACH PRZEWLEKŁYCH     45
  6. Schorzenia układu krwiotwórczego     47
  6.1. Hemofilia - Mieczysława Perek, Grażyna Cepuch     47
  6.1.1. Etiopatogeneza hemofilii     47
  6.1.2. Opis przypadku dziecka z hemofilią     48
  6.1.3. Model pielęgnowania dziecka z hemofilią     49
  6.2. Białaczka dziecięca - Grażyna Cepuch     58
  6.2.1. Etiopatogeneza białaczki     58
  6.2.2. Opis przypadku dziecka z białaczką     59
  6.2.3. Model pielęgnowania dziecka z białaczką     60
  7. Schorzenia układu moczowego - Mieczysława Perek     71
  7.1. Nerczyca     71
  7.1.1. Etiopatogeneza zespołu nerczycowego     71
  7.1.2. Opis przypadku dziecka z zespołem nerczycowym     73
  7.1.3. Model pielęgnowania dziecka z zespołem nerczycowym    74
  7.2. Przewlekła niewydolność nerek     84
  7.2.1. Etiopatogeneza przewlekłej niewydolności nerek     84
  7.2.2. Opis przypadku dziecka z przewlekłą niewydolnością nerek    86
  7.2.3. Model pielęgnowania dziecka z przewlekłą niewydolnością nerek    87
  8. Schorzenia układu kostno-stawowego i tkanki łącznej - Grażyna Cepuch     97
  8.1. Młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów     97
  8.1.1. Etiopatogeneza młodzieńczego idiopatycznego zapalenia stawów    97
  8.1.2. Opis przypadku dziecka z młodzieńczym idiopatycznym zapaleniem stawów    99
  8.1.3. Model pielęgnowania dziecka z młodzieńczym idiopatycznym zapaleniem stawów    100
  8.2. Choroby nowotworowe kości     108
  8.2.1. Etiopatogeneza chorób nowotworowych kości     108
  8.2.2. Opis przypadku dziecka z nowotworem kości    109
  8.2.3. Model pielęgnowania dziecka z nowotworem kości    110
  9. Schorzenia układu dokrewnego     119
  9.1. Cukrzyca typu 1 - Bożena Krzeczowska     119
  9.1.1. Etiopatogeneza cukrzycy     119
  9.1.2. Opis przypadku dziecka z cukrzycą     120
  9.1.3. Model pielęgnowania dziecka z cukrzycą     122
  9.2. Zespół Cushinga - Grażyna Cepuch     128
  9.2.1. Etiopatogeneza zespołu Cushinga    128
  9.2.2. Opis przypadku dziecka z zespołem Cushinga    130
  9.2.3. Model pielęgnowania dziecka z zespołem Cushinga    131
  10. Schorzenia układu nerwowego     139
  10.1. Padaczka wieku dziecięcego - Grażyna Cepuch     139
  10.1.1. Etiopatogeneza padaczki     139
  10.1.2. Opis przypadku dziecka z padaczką    141
  10.1.3. Model pielęgnowania dziecka z padaczką    142
  10.2. Wodogłowie - Bożena Krzeczowska     147
  10.2.1. Etiopatogeneza wodogłowia    147
  10.2.2. Opis przypadku dziecka z wodogłowiem     148
  10.2.3. Model pielęgnowania dziecka z wodogłowiem    150
  11. Schorzenia układu pokarmowego     159
  11.1. Refluks żołądkowo-przełykowy i choroba refluksowa - Mieczysława Perek    159
  11.1.1. Etiopatogeneza refluksu żołądkowo-przełykowego i choroby refluksowej     159
  11.1.2. Opis przypadku dziecka z refluksem żołądkowo-przełykowym     161
  11.1.3. Model pielęgnowania dziecka z refluksem żołądkowo-przełykowym    162
  11.2. Nieswoiste zapalenie jelit - Krystyna Twarduś     168
  11.2.1. Etiopatogeneza nieswoistego zapalenia jelit    168
  11.2.2. Opis przypadku dziecka z nieswoistym zapaleniem jelit     169
  11.2.3. Model pielęgnowania dziecka z nieswoistym zapaleniem jelit     171
  12. Choroby alergiczne     183
  12.1. Zespół atopowego zapalenia skóry - Mieczysława Perek    183
  12.1.1. Etiopatogeneza zespołu atopowego zapalenia skóry     183
  12.1.2. Opis przypadku dziecka z zespołem atopowego zapalenia skóry     185
  12.1.3. Model pielęgnowania dziecka z zespołem atopowego zapalenia skóry    186
  12.2. Alergiczny nieżyt nosa - Krystyna Twarduś     194
  12.2.1. Etiopatogeneza alergicznego nieżytu nosa     194
  12.2.2. Opis przypadku dziecka z alergicznym nieżytem nosa     196
  12.2.3. Model pielęgnowania dziecka z alergicznym nieżytem nosa ....    198
  13. Schorzenia układu oddechowego     205
  13.1. Astma oskrzelowa - Krystyna Twarduś    205
  13.1.1. Etiopatogeneza astmy oskrzelowej    205
  13.1.2. Opis przypadku dziecka z astmą oskrzelową     207
  13.1.3. Model pielęgnowania dziecka z astmą oskrzelową    208
  13.2. Mukowiscydoza - Bożena Krzeczowska     219
  13.2.1. Etiopatogeneza mukowiscydozy     219
  13.2.2. Opis przypadku dziecka z mukowiscydozą     220
  13.2.3. Model pielęgnowania dziecka z mukowiscydozą    222
  14. Schorzenia układu krążenia - Krystyna Twarduś     233
  14.1. Kardiomiopatia     233
  14.1.1. Etiopatogeneza kardiomiopatii     233
  14.1.2. Opis przypadku dziecka z kardiomiopatią    235
  14.1.3. Model pielęgnowania dziecka z kardiomiopatią    237
  14.2. Nadciśnienie tętnicze krwi    247
  14.2.1. Etiopatogeneza nadciśnienia tętniczego krwi    247
  14.2.2. Opis przypadku dziecka z nadciśnieniem tętniczym krwi    249
  14.2.3. Model pielęgnowania dziecka z nadciśnieniem tętniczym krwi    250
  15. zaburzenia stanu odżywienia - Mieczysława Perek, Krystyna Twarduś     257
  15.1. Otyłość prosta     257
  15.1.1. Etiopatogeneza otyłości prostej     257
  15.1.2. Opis przypadku dziecka z otyłością prostą    259
  15.1.3. Model pielęgnowania dziecka z otyłością prostą    260
  15.2. Jadłowstręt psychiczny     268
  15.2.1. Etiopatogeneza jadłowstrętu psychicznego    268
  15.2.2. Opis przypadku dziecka z jadłowstrętem psychicznym    270
  15.2.3. Model pielęgnowania dziecka z jadłowstrętem psychicznym    271
  Część III MODELE PIELĘGNOWANIA DziECKA W NIEPEŁNOSPRAWNOśCI     283
  16. Dziecko niepełnosprawne sensorycznie - Grażyna Cepuch     285
  16.1. Zaburzenia słuchu     285
  16.1.1. Etiopatogeneza zaburzeń słuchu    285
  16.1.2. Opis przypadku dziecka z zaburzeniem słuchu    288
  16.1.3. Model pielęgnowania dziecka z zaburzeniem słuchu    289
  17. Dziecko niepełnosprawne ruchowo i intelektualnie     293
  17.1. Mózgowe porażenie dziecięce - Krystyna Twarduś, Mieczysława Perek     293
  17.1.1. Etiopatogeneza mózgowego porażenia dziecięcego    293
  17.1.2. Opis przypadku dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym     296
  17.1.3. Model pielęgnowania dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym    297
  17.2. Boczne skrzywienie kręgosłupa - Mieczysława Perek, Grażyna Cepuch .    307
  17.2.1. Etiopatogeneza bocznego skrzywienia kręgosłupa    307
  17.2.2. Opis przypadku dziecka z bocznym skrzywieniem kręgosłupa    308
  17.2.3. Model pielęgnowania dziecka z bocznym skrzywieniem kręgosłupa    309
  17.3. Zespół Downa - Bożena Krzeczowska     314
  17.3.1. Etiopatogeneza zespołu Downa     314
  17.3.2. Opis przypadku dziecka z zespołem Downa     315
  17.3.3. Model pielęgnowania dziecka z zespołem Downa    317
  Część IV MODELE PIELĘGNOWANIA DziECKA z zABURzENIAMI FUNKCJONOWANIA SPOŁECzNEGO     325
  18. zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) - Grażyna Cepuch     327
  18.1. Etiologia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej     327
  18.2. Opis przypadku dziecka z ADHD     330
  18.3. Model pielęgnowania dziecka z ADHD     331
  19. Dziecko krzywdzone - Krystyna Twarduś     337
  19.1. Uwarunkowania zjawiska krzywdzenia dziecka     337
  19.2. Opis przypadku dziecka zaniedbywanego     340
  19.3. Model pielęgnowania dziecka zaniedbywanego    342
  20. Moczenie nocne u dzieci - Mieczysława Perek     351
  20.1. Patofizjologia moczenia nocnego u dzieci     351
  20.2. Opis przypadku dziecka z izolowanym moczeniem nocnym    354
  20.3. Model pielęgnowania dziecka z izolowanym moczeniem nocnym    356
  Skorowidz    362
RozwińZwiń