INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
O tym, że nauka polega na rozwiązywaniu problemów, pisało już wielu autorów. Jednak kto rozwiązuje owe problemy? Jakie mechanizmy wykorzystuje się w tym celu? Odpowiedź na te pytania nie jest wcale oczywista.
Kiedy spojrzymy na standardową wizję nauki, łatwo dostrzeżemy w niej opowieść, w której główne role odgrywają jednostki dokonujące przełomowych odkryć. Jest to historia gigantów, którzy wyznaczają nowe ścieżki rozwoju ludzkości - historia, która jest zarazem heroiczna i sentymentalna. Jednocześnie jest to wizja, która zakłada, że nauka to praca przede wszystkim (jeżeli nie wyłącznie) intelektualna. Problem w tym, że ta wizja w żaden sposób nie przystaje do funkcjonowania współczesnej nauki. Jak zatem to wszystko działa? Jaka jest rola jednostki w procesie naukowym? Jakie funkcje pełnią czynniki społeczne i materialne? Jak rzeczywiście wygląda praktyka rozwiązywania problemów? To pytania, od których wychodzi autor pracy "Modele, artefakty, kolektywy".
Książka ta jest oryginalną próbą syntezy współczesnych studiów nad nauką i technologią. Autor rozpoczyna od klasycznych podejść filozoficznych Thomasa Kuhna i Ludwika Flecka, rekonstruuje najważniejsze elementy socjologii wiedzy naukowej, by przejść do współczesnych antropologicznych i kognitywnych analiz praktyk badawczych. Efektem jest nie-heroiczna i nie-sentymentalna wizja nauki, w której kluczowe role odgrywają kolektywny wymiar procesu badawczego oraz interakcje uczonych z elementami ich materialnego środowiska - zarówno skomplikowanymi instrumentami laboratoryjnymi, maszynami obliczeniowymi, jak i prozaicznymi przedmiotami codziennego użytku.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 505 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2879-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie / | 9 |
Część I. Współczesne studia nad nauką i technologią | |
Rozdział 1. Paradygmaty, kolektywy, mrówki / | 41 |
Rozdział 2. Społeczne studia nad nauką i technologią / | 73 |
Rozdział 3. Kognitywne studia nad nauką i technologią / | 111 |
Część II. Od ujęć symbolicznych do usytuowanego poznania | |
Rozdział 4. Rozproszone poznanie / | 161 |
Rozdział 5. Usytuowane poznanie / | 209 |
Część III. Praktyka badawcza jako usytuowane rozwiązywanie problemów | |
Rozdział 6. Kolektywny wymiar poznania naukowego / | 273 |
Rozdział 7. Inskrypcje i zewnętrzne reprezentacje / | 323 |
Rozdział 8. Fizyczne modele i instrumenty naukowe / | 353 |
Podsumowanie i uwagi końcowe / | 403 |
Aneks. Laboratorium myśli, czyli kilka uwag na temat technologii pracy | |
umysłowej / | 417 |
Bibliografia / | 451 |
Summary / | 487 |
Indeks osobowy / | 491 |
Indeks rzeczowy / | 499 |