POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8283-6
Macedonia jest przykładem państwa, gdzie obok narodów słowiańskich (głównie Macedończyków) mieszkają duże wspólnoty niesłowiańskie (Turcy, Albańczycy, Rumuni i inni) oraz diaspory cygańska i żydowska. Sprawia to, że żyjący obok siebie spadkobiercy różnych kręgów cywilizacyjno- kulturowych mówią różnymi językami, wyznają różne religie, korzystają z tych samych mediów. Celem Autorów, którzy zamieścili swe artykuły w niniejszym tomie, była analiza różnic i podobieństw oraz wskazanie, które czynniki wpływają na kształt tożsamości narodowej, a także opis w jakim stopniu „zderzenie cywilizacji” jest elementem konfliktogennym, a w jakim wzmacnia poczucie narodowe poszczególnych wspólnot żyjących obok siebie, jak również samych Macedończyków. Zadaniem Autorów było tez przyjrzenie się historii Macedonii, gdzie liczniejsi od Macedończyków: Grecy, Bułgarzy, Serbowie, Albańczycy, mający dobrze ugruntowane tożsamości narodowe i własne państwa, mimo działalności propagandowej, kulturalnej i osiedleńczej, nie wykorzenili dążeń Macedończyków do utworzenia własnego państwa – Republiki Macedonii. Oddany Czytelnikom tom napisany został nie tylko przez specjalistów polskich, lecz także macedońskich. W jego przygotowaniu brali udział historycy, politolodzy, slawiści i językoznawcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Polskiej Akademii Nauk. Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Śląskiego, Instytutu Historii Narodowej w Skopiu oraz Uniwersytetu Świętych Cyryla i Metodego w Skopiu.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2481-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Tożsamość, ciało i władza w kulturze...
do koszyka
Tożsamość narodowa jako tożsamość...
do koszyka
Tożsamość a wirtualność
do koszyka
Spis treści
Przedmowa | 7 |
Maciej Kawka, Językowy obraz Macedończyka w najnowszej ,,Historii narodu macedońskiego" | 9 |
Jolanta Sujecka, Kwestia ,,począku" w macedońskim dwudziestowiecznym dyskursie historycznym | 17 |
Dragi Gorgiev, Tożsamość słowiańskiej ludności w Macedonii w 1 polowie XIX wieku | 31 |
Elzbiela Znamierowska-Rakk, Działalność egzarchatu bulgarskiego na polu formowania świadomości narodowej Słowian macedońskich u schyłku niewoli osmańskiej | 39 |
Katerina Todoroska, Włodzimierz Trąmpczyński o Macedonii i Albanii | 53 |
Piotr Żurek, Bałkańskie koncepcje rosyjskiej polityki księcia Adama Jerzego Czartoryskiego | 59 |
Gjorgji Cakarjanevski, Macedońska tożsamość od negacji do państwowości | 67 |
Todor Cepreganov, Macedońska tożsamość narodowa w brytyjskich i amerykańskich dokumentach (1918-1945) | 79 |
Lech Miodyński, Kompleks niestabilności i lokalna hermeneutyka w macedońskiej świadomości postkolonialnej | 89 |
Ilija Velev, Bizantyjska kultura i macedońska kulturalno-historyczna tożsamość | 99 |
Zoran Todorovski, Polska dyplomacja o sytuacji WMRO w Bulgarii w okresie międzywojennym | 105 |
Irena Stawowy-Kawka, Macedończycy w Bułgarii | 115 |
Vasil Jotevski, Próby BKP regionu piryńskiego utworzenia Piemontu dla idei zjednoczenia Macedonii | 133 |
Tadeusz Czekalski, Przemiany społeczno-ekonomiczne w Macedonii Egejskiej w latach 1923-1940 (na tle pozostałych regionów Grecji) | 147 |
Lilianna Miodońska, Kultura macedońska w polskiej literaturze historycznej | 155 |
Stojan Kiselinovski, Macedoński ruch wyzwoleńczy i macedoński język (1913-1945) | 165 |
Jan Sokołowski, Z historii kształcenia językowego dzieci macedońskich w Polsce | 169 |
Snezana Venoska-Antevska, Tendencje w rozwoju języka macedońskiego | 175 |
Lilla Moroz-Grzelak, Obraz różnorodności etnicznej Macedonii w publicystyce polskiej z początków XX wieku | 183 |
Adam Balcer, Goranci - społecznośc słowiańskich muzułmanów na pograniczu albańsko-macedońskim - w poszukiwaniu tożsamości | 193 |
Mirella Korzeniewska-Wiszniewska, Porozumienie ochrydzkie z 2001 roku w serbskich mediach | 211 |
Paweł Planeta, Dyskurs o Macedonii na łamach polskiej prasy w latach 2000-2007 | 225 |
Robert Sendek, Ekspresywizacja tekstu publicystycznego w macedońskiej prasie codziennej. Przyczynek do wizerunku Albariczyka | 247 |
Ewa Bujwid-Kurek, Pluralne spektrum macedońskiej sceny politycznej po 1990 roku | 255 |
Olga Płaze, Rola religii w życiu społeczno-politycznym Muzułmanów w Macedonii po zawarciu porozumienia ochrydzkiego | 271 |
Rafał Woźnica, Rola Unii Europejskiej w realizacji postanowień porozumienia ochrydzkiego dotyczących policji | 277 |