INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia stanowi próbę weryfikacji założeń filozoficznych, na których August Cieszkowski oparł swoją holistyczną interpretację historii. Koncepcja czołowego przedstawiciela XIX w., myśli polskiej okresu międzypowstaniowego, przedstawiona po raz pierwszy w Prolegomenach do historiozofii, zakłada, że adekwatne uchwycenie istoty procesu historycznego wymaga radykalnie pojętego ujęcia całościowego. Autor nawiązuje do Heglowskiego paradygmatu filozofii dziejów, z którego pochodzi idea holistycznej "dialektyki historii" Augusta Cieszkowskiego.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Filozofia analityczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2190-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Filozoficzne i prawne problemy polityki
do koszyka
Filozoficzne i teologiczne wymiary...
do koszyka
Filozoficzne koncepcje negacji
do koszyka
Filozoficzne podstawy idei praw zwierząt
do koszyka
Filozoficzne podstawy sztuki kręgu...
do koszyka
Filozoficzne poznanie Boga
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. Heglowska radykalizacja liniowej koncepcji dziejów | 23 |
1. Spekulatywne ujęcie procesu historycznego | 23 |
1.1. Historia – jako kształtowanie się pojęcia ducha | 23 |
1.2. Ukryty cel dziejów | 25 |
1.3. Prawo ducha świata | 27 |
2. Dzieje powszechne – jako ciąg historii narodowych | 30 |
2.1. Duch narodu | 30 |
2.2. Państwo a kultura | 33 |
2.3. Naród historyczny | 36 |
3. Absolutyzacja ducha obiektywnego | 38 |
3.1. Problem całości dziejów | 38 |
3.2. Historia polityczna a historia w ogóle | 41 |
3.3. Państwo – jako fundament obiektywności historycznej | 43 |
4. Historia a logika | 47 |
4.1. Problem aprioryzmu w Heglowskiej refleksji historiozoficznej | 47 |
4.2. Filozofia historii a historia filozofii | 52 |
4.3. Historyczny postęp w nieskończoność | 54 |
5. Wewnętrzna sprzeczność Heglowskiego antyutopizmu | 60 |
5.1. Spekulatywna logika dziejów a obiektywizm historyczny | 60 |
5.2. Trychotomiczna zasada dialektyki a zasada postępu | 63 |
5.3. Problem przyszłości historycznej | 66 |
II. Próba holistycznej wykładni procesu historycznego w historiozofii Augusta Cieszkowskiego | 68 |
1. Holizm historiozoficzny Cieszkowskiego – jako krytyczna kontynuacja spekulatywnej filozofii dziejów Hegla | 68 |
1.1. Pozytywne rozwinięcie idei logiki historii w Prolegomenach do historiozofii Cieszkowskiego | 68 |
1.2. Holistyczne ujęcie procesu historycznego przeciw tradycyjnej linearnej koncepcji dziejów | 72 |
1.3. Trychotomiczna zasada postępu | 77 |
1.4. Zagadnienie immanentnej dziejowości ducha | 79 |
1.5. Przejście abstrakcyjnej logiki historii w spekulatywną teleologię poznania historycznego | 85 |
2. Teleologia poznania historycznego a palingeneza | 92 |
2.1. Spirytualistyczne podstawy holizmu historiozoficznego | 92 |
2.2. Historia – jako kształtowanie się prawdy ducha | 95 |
2.3. Dialektyczna koncepcja ducha w Bogu i palingenezie Cieszkowskiego | 97 |
2.4. Próba rehabilitacji religijnego wyobrażenia ducha absolutnego | 100 |
2.5. Krytyka filozoficznej absolutyzacji momentu negatywności ducha | 107 |
3. Teoretyczne granice aktywizmu Cieszkowskiego | 113 |
3.1. Próba pogodzenia dyskursu religijnego z filozoficznym | 113 |
3.2. Objawienie chrześcijańskie a dialektyka dziejów | 114 |
3.3. Koncepcja palingenezy podmiotowej | 117 |
3.4. Substancjalizacja woli absolutnej w filozofii religijnej Cieszkowskiego | 120 |
3.5. Granice spirytualistycznej filozofii czynu | 122 |
III. Połączenie paradygmatu historiozofii i filozofii objawienia w projekcie Ojcze nasz Cieszkowskiego | 136 |
1. Koncepcja praktycznej realizacji idei „historiozofii” w filozofii dojrzałego Cieszkowskiego | 136 |
1.1. Filozoficzna egzegeza Modlitwy Pańskiej – jako klucz do współczesności | 136 |
1.2. Testament chrystianizmu | 139 |
1.3. Rozwinięcie holistycznej wizji dziejów w optyce filozofii objawienia | 142 |
2. Sylogistyczna struktura dziejów | 144 |
2.1. Zagadnienie źródłowego uwarunkowania faktu historycznego | 144 |
2.2. Realny i idealny wymiar historii | 146 |
2.3. Całokształt dynamiki procesu historycznego | 148 |
3. Millenarystyczna reinterpretacja wyjściowych założeń holizmu historiozoficznego | 149 |
3.1. Przesłanki wielkiego sylogizmu dziejów | 149 |
3.2. Rewolucyjny potencjał chrześcijańskiej koncepcji ducha | 151 |
3.3. Historyczny paradygmat "Adama", "Chrystusa" i "Parakleta" | 154 |
4. Elementy rozkładu tradycyjnego ujęcia eschatologii w "parakletyzmie" Cieszkowskiego | 156 |
4.1. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość | 156 |
4.2. Doczesność a wieczność | 161 |
4.3. Świat i zaświat – jako wzajemne korelaty | 163 |
4.4. Epoka Parakleta | 170 |
4.5. Finalny cel procesu historycznego | 174 |
4.6. Rozwiązanie ekskluzywnej zasady chrystianizmu | 179 |
IV. Współczesna rewizja linearnego ujęcia dziejów. Perspektywy powrotu do holistycznej wykładni historii | 185 |
1. Granice Heglowskiej koncepcji czasu i historii | 185 |
2. Aporie posthistoryzmu | 195 |
3. Aktualność Cieszkowskiego | 205 |
Zakończenie | 215 |
Bibliografia | 221 |
Indeks | 240 |
Philosophical background of historiosophical holism in August Cieszkowski’s thought (Summary) | 245 |