POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8361-1
Książka powstała na podstawie szerokiej kwerendy polskiej i obcojęzycznej literatury fachowej, autor natomiast poznał większość omawianych i analizowanych dzieł na terenie Polski, Włoch i Węgier. Efektem wyjazdów jest obszerna dokumentacja fotograficzna, stanowiąca podstawę materiału ilustracyjnego książki.
W publikacji poddano analizie styl kilkudziesięciu, pochodzących z Polski rzeźb przedromańskich i romańskich, określanych dotąd w literaturze fachowej jako włoskie lub italianizujące, takich jak: kamienne dekoracje z Wawelu i Tyńca, portale w Czerwińsku, Wrocławiu i Tumie pod Łęczycą, przedstawienia lwów i płaskorzeźby o tematyce zoomorficznej, wreszcie dekorację wybranych opactw małopolskich z pierwszej połowy XIII wieku. Ponadto zamieszczono informacje o podróżach artystów w Europie XI-XIII wieku, zwłaszcza twórców włoskich, panoramę kontaktów polsko-włoskich od X do XIII wieku oraz poglądy dotyczące podobnej problematyki w innych krajach Europy Środkowej i Północnej.
Autor wskazuje, że nie ma wiarygodnych podstaw, by zakładać działalność artystów czy warsztatów włoskich na ziemiach polskich w X-XIII wieku, a tym samym istnienie bezpośrednich związków sztuki włoskiej z rzeźbą przedromańską i romańską w Polsce. Podaje natomiast wiele przykładów wpływów pośrednich poprzez bliższe geograficznie kraje środkowoeuropejskie i działające w nich warsztaty.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2203-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Późnogotycka rzeźba drewniana w...
do koszyka
Przeklęta rzeźba z Bolonii
do koszyka
O niektórych prawidłowościach rozwoju...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Kontakty między ziemiami polskimi i włoskimi od 2 połowy X do połowy XIII wieku | 23 |
1. Czasy wczesnopiastowskie (966–1038) | 23 |
2. Między odnowieniem państwa a rozbiciem dzielnicowym (1038–1138) | 36 |
3. Okres rozbicia dzielnicowego (1138 – około połowy XIII w.) | 39 |
4. Podsumowanie | 45 |
II. Znaczenie sztuki włoskiej dla rzeźby romańskiej w Europie Środkowej i Północnej. Zarys problematyki | 47 |
Aneks I | 70 |
Aneks II | 70 |
III. Najstarsze fragmenty dekoracji rzeźbiarskiej na Wawelu i w Tyńcu | 73 |
1. Elementy pokryte dekoracją plecionkową na Wawelu | 73 |
2. Kapitele kolumienek z klasztoru Benedyktynów w Tyńcu | 85 |
IV. Założenia portalowe (Czerwińsk, Wrocław, Tum pod Łęczycą) | 91 |
1. Portal główny kościoła Kanoników Regularnych w Czerwińsku | 91 |
2. Portal z kościoła opackiego na Ołbinie we Wrocławiu | 102 |
3. Portal główny kolegiaty w Tumie pod Łęczycą | 112 |
V. Przedstawienia lwów i drobniejsze motywy zwierzęce. Dekoracja kościoła joannickiego w Zagości | 119 |
1. Rzeźby lwów w Małopolsce i na Śląsku | 119 |
2. Płaskorzeźby o tematyce zwierzęcej | 132 |
3. Dekoracja kościoła joannickiego w Zagości | 139 |
VI. Cystersi i Dominikanie – problematyka dekoracji rzeźbiarskiej niektórych opactw małopolskich w pierwszej połowie wieku XIII | 145 |
1. Dekoracja małopolskich opactw cysterskich filiacji morimondzkiej: Jędrzejów, Sulejów, Wąchock i Koprzywnica | 145 |
2. Dekoracja kościoła św. Jakuba w Sandomierzu | 166 |
Zakończenie | 169 |
Bibliografia | 177 |
Spis ilustracji | 225 |
Summary | 231 |