POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W książce opisano i przeanalizowano gesturalną komunikację rytualną, powstałą w wyniku wymiany informacji między ludźmi (komunikatorami) za pomocą określonego kodu kulturowo-językowego. Ostatecznie komunikacja ta dostarczyła łatwo rozpoznawalnych, strukturalnie i funkcjonalnie ustalonych, łatwo czytelnych w szerokim kontekście społecznym gestów o charakterze rytualnym. Autorka stawia hipotezę ogólną o niemożności uniknięcia przez poszczególnych komunikatorów udziału w zachowaniach komunikacyjnych o charakterze rytualnym, gdyż mają one istotne znaczenie dla każdego człowieka jako istoty funkcjonującej w łączności z innymi i w zawsze określonym kontekście kulturowym. Przedstawia analizę gestów rytualnych obecnych w rzeźbach o charakterze sakralnym i umieszczonych w zamkniętej przestrzeni świątyni katolickiej, co stanowi fragment uniwersalnego systemu człowieka. Jest to jednak fragment zachowań zajmujący centralne miejsce względem tożsamości każdego komunikatora, ponieważ poprzez komunikację o charakterze rytualnym włącza się on do danej wspólnoty kulturowo-językowo-komunikacyjnej i aktywnie w niej uczestniczy – bez czego trudno wyobrazić sobie normalne funkcjonowanie każdego człowieka w danym miejscu i czasie.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 566 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2688-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Obecność. Historia opętania
do koszyka
Obecność mózgu w świadomości
do koszyka
Obecność romantyzmu
do koszyka
Obecność zła
do koszyka
Boska obecność
do koszyka
(Nie)obecność outdoor education w...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 11 |
CZĘŚĆ I: TEORIA | 15 |
1. Zarys historii badań nad komunikacją niewerbalną | 17 |
1.1. Badania nad znaczeniem komunikacji niewerbalnej w perspektywie historycznej | 17 |
1.2. Definicja gestu | 23 |
1.3. Typologia gestów | 25 |
1.4. Podsumowanie | 36 |
2. Przestrzeń publiczna | 37 |
2.1. Przestrzeń publiczna jako przedmiot badań | 37 |
2.2. Przestrzeń publiczna jako przestrzeń skonstruowana | 40 |
2.3. Przestrzeń publiczna jako przestrzeń znakowa | 41 |
2.4. Typologia przestrzeni publicznej | 46 |
2.4.1. Otwarta przestrzeń publiczna fizyczna | 46 |
2.4.2. Zamknięta przestrzeń publiczna fizyczna | 52 |
2.5. Rola gestów rytualnych w przestrzeni publicznej sakralnej | 54 |
2.6. Podsumowanie | 55 |
3. Obecność gestosfery rytualnej w przestrzeni publicznej | 57 |
3.1. Definicja rytuału | 57 |
3.2. Definicja geogestosfery | 61 |
3.3. Definicja gestosfery rytualnej | 61 |
3.4. Gestosfera rytualna w otwartej przestrzeni publicznej fizycznej | 62 |
3.5. Gestosfera rytualna w zamkniętej przestrzeni publicznej fizycznej | 62 |
3.6. Podsumowanie | 76 |
CZĘŚĆ II: ZASTOSOWANIE | 77 |
4. Analiza gestosfery rytualnej przedstawionej (tj. nieruchomej/stacjonarnej), wolnostojącej w przestrzeni publicznej zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej na przykładzie rzeźb sakralnych w świątyniach katolickich na terenie miasta Poznania i wybranych okolic | 79 |
4.1. Wprowadzenie | 79 |
RZEŹBY WOLNOSTOJĄCE WEWNĄTRZŚWIĄTYNNE (W) | 82 |
4.2. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych (W) | 82 |
4.2.1. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Andrzeja Apostoła | 82 |
4.2.2. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Antoniego Padewskiego i klasztoru franciszkanów konwentualnych | 84 |
4.2.3. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Franciszka Serafickiego | 144 |
4.2.4. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Jakuba Większego Apostoła | 168 |
4.2.5. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Jana Jerozolimskiego za Murami | 178 |
4.2.6. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Jana Vianney`a | 182 |
4.2.7. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Józefa i klasztoru karmelitów bosych | 187 |
4.2.8. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Kazimierza | 192 |
4.2.9. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Najświętszej Krwi Pana Jezusa | 200 |
4.2.10. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Marcina | 204 |
4.2.11. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Maryi Królowej | 211 |
4.2.12. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Matki Boskiej Bolesnej | 212 |
4.2.13. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kolegiaty pw. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy i św. Marii Magdaleny i Stanisława Biskupa | 224 |
4.2.14. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Matki Bożej Różańcowej i klasztoru dominikanów | 266 |
4.2.15. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Małgorzaty | 267 |
4.2.16. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych bazyliki archikatedralnej pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła | 273 |
4.2.17. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego | 334 |
4.2.18. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Przemienienia Pańskiego | 341 |
4.2.19. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła i klasztoru podominkańskiego, obecnie jezuickiego | 349 |
4.2.20. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Najświętszego Serca Jezusa i św. Floriana | 364 |
4.2.21. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Stanisława Kostki | 374 |
4.2.22. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. ścięcia św. Jana Chrzciciela | 377 |
4.2.23. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Świętej Trójcy | 380 |
4.2.24. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. św. Wojciecha | 386 |
4.2.25. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Wszystkich Świętych | 397 |
4.2.26. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Najświętszego Zbawiciela | 404 |
4.2.27. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Zmartwychwstania Pańskiego | 408 |
4.2.28. Analiza rzeźb wolnostojących wewnątrzświątynnych kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Tulcach | 415 |
RZEŹBY WOLNOSTOJĄCE OKOŁOŚWIĄTYNNE (O) | 434 |
4.3. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych (O) | 434 |
4.3.1. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Andrzeja Apostoła | 434 |
4.3.2. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Franciszka Serafickiego | 435 |
4.3.3. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Jakuba Większego Apostoła | 446 |
4.3.4. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Jana Jerozolimskiego za Murami | 448 |
4.3.5. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Józefa i klasztoru karmelitów bosych | 450 |
4.3.6. Analiza rzeźb wolnostojących okołświątynnych kościoła pw. św. Kazimierza | 454 |
4.3.7. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Najświętszej Krwi Pana Jezusa | 456 |
4.3.8. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Marcina | 457 |
4.3.9. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Maryi Królowej | 458 |
4.3.10. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Matki Boskiej Bolesnej | 459 |
4.3.11. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kolegiaty pw. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy i św. Marii Magdaleny | 464 |
4.3.12. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych bazyliki archikatedralnej pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła | 472 |
4.3.13. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła Najświętszego Serca Jezusa i św. Floriana | 477 |
4.3.14. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Stanisława Kostki | 482 |
4.3.15. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Świętej Trójcy | 483 |
4.3.16. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. św. Wojciecha | 484 |
4.3.17. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Wszystkich Świętych | 485 |
4.3.18. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Najświętszego Zbawiciela | 487 |
4.3.19. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Zmartwychwstania Pańskiego | 488 |
4.3.20. Analiza rzeźb wolnostojących okołoświątynnych kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Tulcach | 494 |
4.4. Analiza matryc użycia gestów jako zbiorów gesturalnych cech dystynktywnych (GCD) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu W | 498 |
4.5. Analiza matryc użycia gestów jako zbiorów gesturalnych cech dystynktywnych (GCD) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu O | 521 |
4.6. Analiza procentowa matryc użycia gestów (MUG) | 532 |
4.6.1. Analiza procentowa matryc użycia gestów (MUG) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu W | 532 |
4.6.2. Analiza procentowa matryc użycia gestów (MUG) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu O | 534 |
4.7. Analiza liczbowo-procentowa matryc użycia gestów jako cech dystynktywnych (MUG jako GCD) | 535 |
4.7.1. Analiza liczbowo-procentowa matryc użycia gestów jako cech dystynktywnych (MUG jako GCD) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu W | 535 |
4.7.2. Analiza liczbowo-procentowa matryc użycia gestów jako cech dystynktywnych (MUG jako GCD) na przykładzie rzeźb wolnostojących w publicznej przestrzeni zamkniętej – fizycznej – rytualnej – sakralnej typu O | 536 |
4.7.3. Wstępna analiza percepcji gestów rytualnych umieszczonych w wybranych strefach: nacechowanych i nienacechowanej uniwersalnego systemu gesturalnego (USG) | 537 |
4.8. Podsumowanie | 542 |
Wnioski końcowe | 544 |
Bibliografia | 548 |
The presence and role of ritual gestures in the public space (Summary) | 564 |